15 825 läst · 243 svar
16k läst
243 svar
Bank som erbjuder utlandsbetalning
Jag gissar att de inte kan ta ut avgift för ett ISK.Z Zodde skrev:
Men ett par hundra om året kan det kanske vara värt att faktiskt vara kund i bank nr 2, 3, ... Om någon tjänsteman på bank nr 1 skulle börja krångla.
De har gjort så och så får man harva med 50 frågor får att på nåder återaktivera till specifika länder.C cpalm skrev:
Nej det tar en stund att få reda på. Det är inget de skryter med.Z Zodde skrev:
Då har det ändrats. Jag har specifikt kollat med SHB, Danske och Swedbank och fått svar att det inte går att skicka SEK utomlands. Om det ändå går vet jag ju inte. Men jag har fått det svaret av kundtjänst på telefon. Hos SEB & Nordea går det vad jag vet.Z Zodde skrev:
OBS det är bara att överföra i SEK jag menar här.
Inte för mig då jag inte bor i Sverige. En bank per land räcker 😉O skrev:
då är du nog kodad som ”suspekt”🤣K karlmb skrev:
Det hade varit helt ok för mig ifall det stannade där. Men många måste ringa och besvara imbecilla frågor i 10-tal och sedan ska praktikanten "kolla med någon" för att kunna besked...Och kanske inte förrän imorgon..P paralun skrev:
Nordea.Alfredo skrev:
De ringde även att de egentligen inte ville ha mig som kund om det enda jag hade var 2-3 betalningar i året.
De ville i princip att min huvudintäkt skulle in på kontot, annars borde jag avsluta.
Jag sa f.o. vänligt, gav urusel rating på nåt frågeformulär.
Blev efter några dagar uppringd av en senior som ville diskutera vad jag var missnöjd med.
Förklarade storyn (att jag bor i Norge å då kan inte min huvudintäkt komma in på ett svenskt konto)
Han beklagade å sa att här har det begåtts ett fel å ville ha mig tillbaka dom kund men jag sa tack å hej, nästa tjej…
Slutsatsen e helt enkelt att det är större skillnad mellan olika medarbetare i samma bank än det är mellan bankerna.
Har alltid sagt att En god bankkontakt (eller bra kundrating) är A och O å det har jag definitivt på huvud banken.
Jo endera svarar du mysko eller har du en röra med utlandsaffärer.K karlmb skrev:
Sen tror jag inte det är en "praktikant" som ringer upp!
Det går inte att förklara på annat sätt.P paralun skrev:
Har aldrig haft någon större mängd utlandsbetalningar och aldrig haft problem med denna bank på +20 år.
Men du jobbar kanske på den banken?
Jo nu har jag aldrig jobbat på en bank.K karlmb skrev:
Nästa gång du får frågorna så ring upp banken och ta frågorna muntligen.