92 889 läst · 3 129 svar
93k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Helt rätt, införandegraden är i det närmaste noll och det saknas tyvärr ett i praktiken fungerande system för nyckelutväxling. Dessutom är det inte ens konceptuellt meningsfullt när man läser webbmejl i molnet.B Bemmbe skrev:
Så det är bara en fungerande lösning när parterna uttryckligen ansträngt sig för att sätta upp det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Jag vet inte hur det ser ut idag, men förut kunde polisen ha SIS-godkända legitimationer. Det stod polis etc på dem. Tror även det gällde civilanställd personal, men det ska jag inte svära på.AndersPS skrev:
Det var alltså en fullt godkänd legitimation. Däremot rekommenderades att man inte använde den varsomhelst, för att minska risken för särbehandling.
Sorry, jag menar ”för den utgivande organisationen”. Även om jag har ett sis-företagskort innebär det inte att jag har någon behörighet att hämta rek eller paket åt den organisationen.Fairlane skrev:Jag vet inte hur det ser ut idag, men förut kunde polisen ha SIS-godkända legitimationer. Det stod polis etc på dem. Tror även det gällde civilanställd personal, men det ska jag inte svära på.
Det var alltså en fullt godkänd legitimation. Däremot rekommenderades att man inte använde den varsomhelst, för att minska risken för särbehandling.
Efter 3 ggr kan du bli av med körkortet. Helt ok. Men jag kan tycka som du så slipper ni bli så upprörda för att jag inte tycker likadant.AndersPS skrev:
Jag har så mycket med bank-id att göra så jag borde vara blockerad många ggr om.C cpalm skrev:Enligt de vittnesmål som förekommer verkar det ju inte alltid vara så enkelt, nej.
Det handlar ju till synes om att banken inte "tror" på de bevis som presenterats eller att banken bedömt transaktionerna som misstänkta till sin natur. T.ex. verkade ju flera fall i tråden jag länkade till handla om att man köpt och sålt kryptovalutor, spelat på spelsajter eller till och med mindre överföringar mellan släktingar med konto i samma bank.
Till vilken grad dessa beskrivningar är sanningsenliga vet vi ju inte, så klart, men vi kommer heller aldrig att få veta eftersom det inte finns något (rimligt) sätt att få det prövat.
Vet inte hur det fungerat i dessa fall, men jag själv har fått flera strunttransaktioner stoppade av "säkerhetsskäl", och då anser banken att dessa skäl är hemliga och därmed finns inte heller något sätt att komma tillrätta med det med mindre än att man får ringa till telefonbanken och be dem lägga in transaktionen manuellt. Lite irriterande att sitta en timme i telefonkö när man skall föra över 300 spänn till morsan eller sin sambo...
Jag ger mig, jag håller med er istället. Jag får inte tycka att om det är något suspekt så ska man stängas så jag håller med dig då.Fairlane skrev:Det räcker tydligen med att man är misstänkt, ellerhur?
X är misstänkt för penningtvätt. Stäng av kontona, inte allt som inte har något med penningtvätt att göra.
Eller ska vi stänga av bankerna från att göra bankaffärer i 12 månader ifall de misstänkt begå brott? Utan möjlighet att överklaga såklart. Ut i kylan med Swedbank bara. Synd om alla som har konto eller lån hos dem, men de får skylla sig själva.
Jag trollar för att jag har en annan åsikt än andra?P pmd skrev:Nej, jag tror att det medför dålig stämning i samhället.
Vem ska slänga ut de som inte kan bete sig?
Allvarligt talat så tror jag att du trollar. Det är bara fascister och barn som inte förstår vikten av rättssäkerhet, och du har tidigare inte framstått som varken det ena eller det andra i detta forum.
Dra åt helvete med dig. =) Man ska bara gå i ett spår, passar det inte så ska man bli likställd med fascister, idiot.
Jag har min åsikt, men den är inte godkänd enl dig. Skiter fullkomligt i dig =)P pmd skrev:
Jag spann vidare, men det är inte tillåtet.D djac skrev:Jag förstår inte varför du insisterar på att blanda in Swish, det är ju en betalfunktion knutet till ditt konto, vad alla här håller med om är frysning av misstänkta konton, då funkar ju inte Swish heller.
Det som folk inte håller med om är att en modern version av fredlöshet ska införas för de som inte kommer överens med sin bank. Att bli av med möjligheten att legitimera sig innebär att du inte kan delta i det finansiella samhället, inte kommer år dina sjukjournaler, inte kan beställa medicin, inte sköta dina skatteärenden, osv. Allt detta kan grunda sig på att en banktjänsteman är korkad eller vaknade på fel sida.
Det tycker alla här är orimligt.
Du klarar dig utmärkt utan bank-id, far har inte bank-id och deltar utmärkt i det finansiella samhället och går till apoteket och sköter skatteärenden.
Men jag får inte tycka så.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Vem har påstått att du inte får tycka det?? .......... skrev:
Du får tycka vad du vill i min värld, men du får acceptera mothugg. Får inte vi tycka vad vi vill?
Hoppas inte offerkoftan kliar för mycket.
Från Skattebetalarnas sida. Man måste vara inloggad.AndersPS skrev:
Det är alltid möjligt att vissa banker och försäkringsbolag använder olika kriterier för att bedöma risker och för att sätta priser på produkter som försäkringar eller lån. Om man ofta besöker vårdcentralen eller använder sjukvård kan det påverka din riskprofil i vissa fall, särskilt om du har en lång historia av sjukdom eller medicinska problem. För exempelvis sjukförsäkringar eller livförsäkringar kan högre sjukvårdskostnader innebära att du bedöms som en högre risk, vilket kan resultera i högre premier.
Men det är viktigt att förstå att banken generellt inte skulle se en som en större risk enbart för att du besöker vårdcentralen, om inte det finns ett mönster som tyder på ett långvarigt eller allvarligt hälsoproblem. I de flesta fall baseras bedömningar av risk på individuella faktorer som din ekonomiska situation, kreditvärdighet eller specifika hälsotillstånd snarare än på regelbundna vårdbesök i sig.
Om man funderar på specifika produkter eller tjänster, som exempelvis en sjukförsäkring, kan det vara bra att kontakta banken eller försäkringsbolaget för att få tydlig information om vad som påverkar deras bedömning.
Återigen, om du har några bevis för detta anmäl till IMY. Det är nämligen totalt olagligt och bryter mot flera lagar.L L Jan skrev:Från Skattebetalarnas sida. Man måste vara inloggad.
Det är alltid möjligt att vissa banker och försäkringsbolag använder olika kriterier för att bedöma risker och för att sätta priser på produkter som försäkringar eller lån. Om man ofta besöker vårdcentralen eller använder sjukvård kan det påverka din riskprofil i vissa fall, särskilt om du har en lång historia av sjukdom eller medicinska problem. För exempelvis sjukförsäkringar eller livförsäkringar kan högre sjukvårdskostnader innebära att du bedöms som en högre risk, vilket kan resultera i högre premier.
Men det är viktigt att förstå att banken generellt inte skulle se en som en större risk enbart för att du besöker vårdcentralen, om inte det finns ett mönster som tyder på ett långvarigt eller allvarligt hälsoproblem. I de flesta fall baseras bedömningar av risk på individuella faktorer som din ekonomiska situation, kreditvärdighet eller specifika hälsotillstånd snarare än på regelbundna vårdbesök i sig.
Om man funderar på specifika produkter eller tjänster, som exempelvis en sjukförsäkring, kan det vara bra att kontakta banken eller försäkringsbolaget för att få tydlig information om vad som påverkar deras bedömning.
Det finns däremot fall när det just gäller försäkringar, där försäkringsbolag kräver hälsouppgifter eller tillgång till hälsodata. Detta sker då efter att du aktivt lämnat ditt samtycke.
Jag är beredd att sätta en tusenlapp på att ingen kan present bevis på att en bank skulle använda antalet besök på vårdcentralen som grund för din ränta. Hittar vi denna banken tycker jag vi gemensamt ska byta till dem och sen kräva skadestånd. Att behandla personuppgifter på detta sättet har i tidigare rättsfall gett mellan 500-5000 euro i skadestånd till de drabbade.
Det kretsar runt alla som var där som inte kunde betala. Inte enbart mig.N Niq skrev:Du förstår att personalen är inlåst i ett system och inte får göra något. Ändå tycker du det är helt ok att ge dom en ordentlig utskällning. Det var inte dom anställda i kassan som försökte bråka med dig.
Det är ju verkligen tråkigt att du inte kan hantera dina känslor själv utan måste ta ut dom på andra oskyldiga.
Allt kretsar inte runt dig.
Vet att de är inlåsta i ett system. Det behöver komma fram att det är system utan reservsystem. Det behöver de få höra för de kommer att föra det vidare till kollegor och förhoppningsvis chef. Att maila eller ringa till kundtjänst biter för dåligt, då det är digitalt.
AndersPS skrev:Återigen, om du har några bevis för detta anmäl till IMY. Det är nämligen totalt olagligt och bryter mot flera lagar.
Det finns däremot fall när det just gäller försäkringar, där försäkringsbolag kräver hälsouppgifter eller tillgång till hälsodata. Detta sker då efter att du aktivt lämnat ditt samtycke.
Jag är beredd att sätta en tusenlapp på att ingen kan present bevis på att en bank skulle använda antalet besök på vårdcentralen som grund för din ränta⁷. Hittar vi denna banken tycker jag vi gemensamt ska byta till dem och sen kräva skadestånd. Att behandla personuppgifter på detta sättet har i tidigare rättsfall gett mellan 500-5000
AndersPS skrev:Återigen, om du har några bevis för detta anmäl till IMY. Det är nämligen totalt olagligt och bryter mot flera lagar.
Jag är beredd att sätta en tusenlapp på att ingen kan present bevis på att en bank skulle använda antalet besök på vårdcentralen som grund för din ränta. Hittar vi denna banken tycker jag vi gemensamt ska byta till dem och sen kräva skadestånd. Att behandla personuppgifter på detta sättet har i tidigare rättsfall gett mellan 500-5000 euro i skadestånd till de drabbade.
Klipper in mer text från sidan. Antar att det stämmer.
I allmänhet baseras bankernas beslut om ränta och lånevillkor främst på ekonomiska faktorer som kreditvärdighet, inkomst, skuldsättning, och betalningshistorik. Hälsotillstånd eller sjukvårdskostnader, inklusive antalet besök på vårdcentralen, spelar normalt sett inte en direkt roll i dessa beslut, såvida besöken är mycket frekventa.
Däremot, om du söker exempelvis sjukförsäkring eller livförsäkring, kan försäkringsbolag använda din hälsobild som en faktor vid bedömningen. Det kan innebära att om du har återkommande sjukdomar eller besöker vårdcentralen ofta, kan det påverka hur de bedömer din hälsorisk och i vissa fall även påverka premier och villkor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Har man otur så säger de att de ser en riskfaktor att man tar ut stora mängder kontanter. Det tänker kanske att man köper knark eller alkohol för pengarna, eller springer till vårdcentralen hela tiden. 😉L L Jan skrev:
Ett försäkringsbolag ställer ofta frågor om sjukdomshistorik i samband med att man tecknar en försäkring. Det är ju rätt långt ifrån att de analyserar var man betalar med sitt kreditkort.
Inte så stora mängder kontanter. Du är ute och cyklar. En 1000-lapp räcker till många besök på V-CFairlane skrev:Har man otur så säger de att de ser en riskfaktor att man tar ut stora mängder kontanter. Det tänker kanske att man köper knark eller alkohol för pengarna, eller springer till vårdcentralen hela tiden. 😉
Ett försäkringsbolag ställer ofta frågor om sjukdomshistorik i samband med att man tecknar en försäkring. Det är ju rätt långt ifrån att de analyserar var man betalar med sitt kreditkort.
Jag är fortfarande beredd på att ge dig en tusenlapp om du kan visa att någon bank baserar räntan på antalet besök på VC. Det är ju vad du påstått flertalet gånger.L L Jan skrev:Klipper in mer text från sidan. Antar att det stämmer.
I allmänhet baseras bankernas beslut om ränta och lånevillkor främst på ekonomiska faktorer som kreditvärdighet, inkomst, skuldsättning, och betalningshistorik. Hälsotillstånd eller sjukvårdskostnader, inklusive antalet besök på vårdcentralen, spelar normalt sett inte en direkt roll i dessa beslut, såvida besöken är mycket frekventa.
Däremot, om du söker exempelvis sjukförsäkring eller livförsäkring, kan försäkringsbolag använda din hälsobild som en faktor vid bedömningen. Det kan innebära att om du har återkommande sjukdomar eller besöker vårdcentralen ofta, kan det påverka hur de bedömer din hälsorisk och i vissa fall även påverka premier och villkor.