Fairlane Fairlane skrev:
Känslig information skulle jag nog säga att vanlig personal inte kommer åt utan att det loggas.
Enig. Sen är det nog rätt varierande hur nyttiga dessa loggar är och hur uppföljningsrutinerna ser ut.

Fairlane Fairlane skrev:
Som tekniker kan man ibland komma åt saker utan att det loggas, men dels kommer man inte åt alla system, dels bryter man isåfall väldigt medvetet mot de regelverk som finns.
Enig.

Fairlane Fairlane skrev:
Att de som sätter ränta till kunderna skulle kunna det stämmer inte överens med min bild av systemen på bank, men givet är att jag inte varit på samtliga banker.
Enig.

Fairlane Fairlane skrev:
Litar man inte på att ens bank följer regler och förordningar bör man byta bank.
Oenig, typ. Jag tror inte du hittar en bank, eller annan organisation för den delen, som fullt ut följer alla regler och förordningar. Skulle tvärtom säga att precis alla misslyckas med det av den enkla anledningen att det är nästintill omöjligt.

Menar du "i huvudsak följer regler och förordningar", är vi eniga.

Fairlane Fairlane skrev:
Hittar man ingen bank som man litar på bör man sprida sina åtagandet så att man har kort för besök hos vårdcentralen i en bank och lån i en annan.
Ja just VC-besök har jag aldrig bekymrat mig om... Det är helt andra i tråden som ser dessa "risker". 😂

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Du kan nog vara rätt trygg med att det finns loggar på det de företar sig i IT-systemen
Jag är inte det minsta otrygg men du kan vara rätt trygg i att jag har en skaplig inblick i vad som loggas men även i vad som inte loggas... 😉

Fairlane
L L Jan skrev:
????
Så tar du ut tex. 3000 kr. istället för 1000 kr, så är det också inte ens småpotatis, försumbart.
3000 kronor räcker väl till rätt mycket alkohol etc?
Jag kanske minns fel, men gillade du inte att betala med kontanter lite här och var? Då kanske det behövs plockas ut ännu mer.

Nu tror jag inte bankerna eller försäkringsbolagen reagerar för vare sig lite kontantuttag eller besök på vårdcentraler, men om de gör det så ser jag inte vårdcentralen som det de reagerar mest på.

Fairlane Fairlane skrev:
Nää, men en bra maltwhisky med några år på tunna kan man få.😇

• Älska
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och då kommer det många kompisar på besök. Så, länge. Nä😀

Fairlane
A AndersS skrev:
Risken är väl snarare att bank och försäkringsbolag tror att det köps Arboga 10,2. Då får man cirka 130 burkar varje månad... 😉
Det kommer påverka premien till sjukförsäkringen. 😉

• Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Risken är väl snarare att bank och försäkringsbolag tror att det köps Arboga 10,2. Då får man cirka 130 burkar varje månad... 😉
Det kommer påverka premien till sjukförsäkringen. 😉
Tur att det inte finns krav på redovisning och värdering av whiskyförrådet, t.ex. ett par gamla Port Ellen.😉

• Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, men inte om det ska räcka till god alkohol. 😉

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Tur att det inte finns krav på redovisning och värdering av whiskyförrådet, t.ex. ett par gamla Port Ellen.😉
De är väl mer att betrakta som investeringsobjekt?
💲💲💲

P pmd skrev:
De är väl mer att betrakta som investeringsobjekt?
💲💲💲
Erkänner, det blir svårare med de gamla man samlade på sig på 90-talet och där man lagt ned. Brukade handla på Milroy's på Greekstreet, där man kunde få smaka de man var intresserad av.
Senast öppnades en 25-årig Talisker från tidigt 80-tal, kollar inte auktionspriser men är inte naiv.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.