Nissens
Intet Intet skrev:
Idag var det Oves gatukök i Sävedalen som glatt tog emot min tvåhundring och, kan du tänka dig Nissens! Jag fick växel tillbaka. Inte dåligt att även de har en kontantkassa, bara för mig! Köpte även lite blommor i en blomsteraffär. Samma sak där.
Ibland, Nissens, undrar jag -I vilken värld lever du i?

[bild]
Visst, de har väl ett kundklientel som inte kan ha sina pengar på bankkonto. 😂😂

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Kan Skatteverket lista ut vilken av de Johan Andersson som bor på Gatvägen 42 jag vill ha personnummer för? Duger att jag påpekar att den Johan Andersson jag söker personnummer för är blond?
Med tilläggsinfo som ungefärlig ålder, fru/partner/barn etc. så löser de nog det åt dig. Hårfärg eller skostorlek lär inte hjälpa.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D
? Rkarlsson skrev:
Nu känns det faktiskt som du skojar.

Du har väl ändå hört om swishbedrägerier? Nej och det tycker inte swish heller, likaså tycker inte banken att du ska stängas av från bank-id om du inte är misstänkt för något eller svarar på frågorna de ställer.

Du verkade inte skoja ens
finns att läsa. Och är jädrans vanligt.
[länk]
Jag förstår inte varför du insisterar på att blanda in Swish, det är ju en betalfunktion knutet till ditt konto, vad alla här håller med om är frysning av misstänkta konton, då funkar ju inte Swish heller.

Det som folk inte håller med om är att en modern version av fredlöshet ska införas för de som inte kommer överens med sin bank. Att bli av med möjligheten att legitimera sig innebär att du inte kan delta i det finansiella samhället, inte kommer år dina sjukjournaler, inte kan beställa medicin, inte sköta dina skatteärenden, osv. Allt detta kan grunda sig på att en banktjänsteman är korkad eller vaknade på fel sida.

Det tycker alla här är orimligt.

• Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, de har väl ett kundklientel som inte kan ha sina pengar på bankkonto. 😂😂
Precis som blomsteraffären, menar du?😁

? Rkarlsson skrev:
Nej det gör jag ju inte. Om du nu är kriminell dessutom som i ditt exempel så är det full rätt att låsa den ute ett tag.
Är man en idiot ska man frysas ut =)

Det är ju därför det är fel att bankerna fick ett uppdrag att ta fram något som staten inte pallade med själva. Bank-id är ju perfekt till bank.

Är du en bedragare kan du bli helt utelåst med bank-id. Det är ju utmärkt.
Jag är tämligen säker på att du kört för fort nån gång, du är alltså kriminell. Då är du ett legitimt mål att ”låsa ute”?

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Intet Intet skrev:
Precis som blomsteraffären, menar du?😁
Exakt:

• Haha
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur lätt är det att hitta någons personnummer på nätet? (Jag frågar eftersom jag aldrig har försökt).
Det tar några sekunder om du har namn och kanske helst adress om det finns många med det namnet.

Behöver man mer hjälp är Skatteverkets servicetelefon utmärkt. Hen är gift, har fyra barn och bodde i Östersund för 10 år sedan. Det kan ta några minuter extra både att komma fram och att lägga pusslet, men oerhört hjälpsamt.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kan Skatteverket lista ut vilken av de Johan Andersson som bor på Gatvägen 42 jag vill ha personnummer för? Duger att jag påpekar att den Johan Andersson jag söker personnummer för är blond?
Du kanske vet var Johan bodde innan? Om han har barn, är gift eller har skilt sig? Har du ingen urskiljande detalj går det såklart inte, men det är ganska sällan man inte går det.

Blond hade absolut gått tidigare, men numera är inte passfoton offentliga längre (hade såklart krävt att Johan hade haft ett pass vid något tillfälle)

P pmd skrev:
Titta, så praktiskt! Jag slog upp en granne på MrKoll. Nu när jag har hans personnummer kan jag väl ställa till med all möjlig jävelskap för honom? 😉

Priset var att MrKoll nu har sparat min IP-adress (en CGNAT-adress så den kanske inte är så användbar för en utomstående).
Tänk på Ipred 😂

RoTe RoTe skrev:
Jaha det var inte alls vad jag pratade om. Vanliga knegare hämtar inte paket åt jobbet liksom.
Så att inte använda privat id på jobb gäller bara för vissa? Det framgick inte riktigt att du delar in anställda på detta vis.

För vem menar du att det är okej och för vem inte okej?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag med, men jag har även haft "SIS ID-kort" som utfärdats via arbetsgivaren där även min arbetsgivare framgår. Det var rätt länge sedan och jag vet inte om dylika kort finns fortfarande. För min del finns det ingen praktisk skillnad om jag visar mitt privata körkort eller det ID-kort jag har fått via arbetsgivaren.
Jag har aldrig haft ett sådant ”företagsutgivet” ID-kort, och jag hoppas verkligen att det i sig inte ger någon rätt att hämta paket eller rek.

RoTe RoTe skrev:
Vanliga knegare hämtar inte paket åt jobbet liksom.
Vad menar du? När jag jobbade på ett mindre företag hämtade den som hade möjlighet ut paket eller tog emot paket som levererades. Det kräver inte direkt någon specialutbildning eller så...

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? När jag jobbade på ett mindre företag hämtade den som hade möjlighet ut paket eller tog emot paket som levererades. Det kräver inte direkt någon specialutbildning eller så...
Och jag likadant.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jaha det var inte alls vad jag pratade om. Vanliga knegare hämtar inte paket åt jobbet liksom.
Jag måste vara en ovanlig knegare då. På det här arbetet har jag inte gjort det men det har inte varit något ovanligt.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, S/MIME är end-to-end-kryptering. Mejlet krypteras i avsändarens mejlklient och det som skickas iväg är i princip bara en bilaga som innehåller det krypterade mejlet. Krypteringsnyckeln förseglas med mottagarens publika nyckel, så ingen annan än mottagaren kan kryptera upp mejlet, vilket sker i mottagarens mejlklient.

Men som sagt, det funkar av uppenbara skäl inte med webbmejl. Det enda du kommer att se är ett tomt mejl med en (oläslig) bilaga.
Ja, fel av mig, du har rätt. Mindes fel hur det S/MIME funkar, och blandade ihop med forced TLS.

Inte helt lätt att använda i kundkommunikation dock, eftersom det kräver att mottagaren har en klient med stöd för S/MIME, har konfigurerat upp cert, vilket jag bedömer som sällsynt bland privatanvändare och inte jättevanligt ens hos företagsanvändare. Det ställer också krav på att avsändaren har mottagarens publika nyckel, så innan man mottagit ett signerat mail så kan man heller inte skicka.

Sen finns det andra fördelar som gör att företag väljer att implementera säkra meddelanden via sina egna kanaler såsom att kunna följa upp om meddelandet blivit läst eller inte.

Men visst, det är ju svåra avvägningar mellan användbarhet och säkerhet, samt mellan olika användargrupper. Sen finns ju naturligtvis en kostnadsaspekt också.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.