95 708 läst · 3 130 svar
96k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Nu blandar du bort dig. Att identifiera att jag är jag kan aldrig vara ett penningtvättsbrott. Varför skulle det vara rimligt att spärra någon från att identifiera sig. Att identifiera sig som någon annan är också olagligt. Men inte penningtvättsbrott.S sebastiannielsen skrev:Dock vill jag poängtera att det är påväg att även Freja eID och BankID och även ett statligt eID ska omfattas av en penningtvättlagstiftning där de blir skyldiga att blockera kunder som inte är pålitliga i penningtvätthänseende.
Det diskuteras nämligen att E-legitimationsutfärdare ska vara skyldiga att ha ett penningtvättansvar, ställa penningtvättfrågor, och även kontrollera E-legitimeringstransaktioner, även sådana som inte har med pengar att göra utan kan vara tecken på annan brottslighet.
[länk]
Det innebär att båda Freja eID och BankID och även en eventuell statlig utfärdare, kommer bli skyldiga att spärra kunder från E-legitimation om det missbrukas i kriminalitet.
Det innebär dock inte att dessa kunder hamnar utanför samhället, utan att dessa kunder får helt enkelt göra sina ärenden över disk, på öppettider och legitimera sig på plats. Och då även betala de avgifter som det kostar att göra det "manuellt".
Detta handlar alltså om att hindra bulvaner som står på ett E-legitimation men E-legitimationen används av någon annan. Det är också en form av "penningtvätt".
Sedan är det ju inte oproblematiskt att staten, eller någon annan vet alla ställen jag identifierar mig på. Det är inte utan att man får 1984 vibbar.
Det är intressant att de flesta verkar tro att man tar rätt på någons personnummer för att ställa till djävulskap. I säkert över hundra fall, gissningsvis mer än hälften av gångerna jag eftersökt ett personnummer, har det varit för att kunna leverera korrekta kontrolluppgifter avseende lön till Skatteverket.P pmd skrev:
Men det klart, en kontrolluppgift till Skatteverket är ju på sitt sätt någon form av djävulskap... 🤔
Ja, jag raljerar lite, men det kan ju vara så att den som kunde göra tillbakatransaktionen hade bråttom hem efter jobbet för att göra sig i ordning för att gå på krogen, eller något annat viktigt. Det var ju ändå fredag.Alfredo skrev:
Anledningen till min raljans är att jag ständigt irriterar mig på att bankernas datorer tycks vara avstängda röda dagar.
Ja, det stämmer ju. Men det räcker att en person använder en mailserver utan krypteringsstöd, eller exempelvis gmail, så finns det risk för informationsläckage, vilket IMY gett reprimander för. Kostnaderna både i form av viten och minskat förtroende gör att seriösa företag inte kan chansa.C cpalm skrev:
Du radar upp halmgubbar.? Rkarlsson skrev:
En bank ska förstås, som alla andra näringsidkare, kunna bestämma vilka personer den vill göra affärer med.
Den ska dock inte ha rätt, eller skyldighet, att utestänga en person från viktiga samhällsfunktioner.
Nä, S/MIME är end-to-end-kryptering. Mejlet krypteras i avsändarens mejlklient och det som skickas iväg är i princip bara en bilaga som innehåller det krypterade mejlet. Krypteringsnyckeln förseglas med mottagarens publika nyckel, så ingen annan än mottagaren kan kryptera upp mejlet, vilket sker i mottagarens mejlklient.B Bemmbe skrev:
Men som sagt, det funkar av uppenbara skäl inte med webbmejl. Det enda du kommer att se är ett tomt mejl med en (oläslig) bilaga.
Idag var det Oves gatukök i Sävedalen som glatt tog emot min tvåhundring och, kan du tänka dig Nissens! Jag fick växel tillbaka. Inte dåligt att även de har en kontantkassa, bara för mig! Köpte även lite blommor i en blomsteraffär. Samma sak där.Nissens skrev:
Ibland, Nissens, undrar jag -I vilken värld lever du i?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder