P
Alfredo Alfredo skrev:
Hårfärg hjälper inte. Ungefärlig ålder, namn på fru och/eller barn och liknande brukar vara till större nytta.
Skatteverket är så hjälpsamt, alltså? Det blir bara bättre och bättre. Jag har alltid tyckt om Skatteverkets servicenivå, och nu steg den ett snäpp.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Dock vill jag poängtera att det är påväg att även Freja eID och BankID och även ett statligt eID ska omfattas av en penningtvättlagstiftning där de blir skyldiga att blockera kunder som inte är pålitliga i penningtvätthänseende.

Det diskuteras nämligen att E-legitimationsutfärdare ska vara skyldiga att ha ett penningtvättansvar, ställa penningtvättfrågor, och även kontrollera E-legitimeringstransaktioner, även sådana som inte har med pengar att göra utan kan vara tecken på annan brottslighet.

[länk]

Det innebär att båda Freja eID och BankID och även en eventuell statlig utfärdare, kommer bli skyldiga att spärra kunder från E-legitimation om det missbrukas i kriminalitet.

Det innebär dock inte att dessa kunder hamnar utanför samhället, utan att dessa kunder får helt enkelt göra sina ärenden över disk, på öppettider och legitimera sig på plats. Och då även betala de avgifter som det kostar att göra det "manuellt".

Detta handlar alltså om att hindra bulvaner som står på ett E-legitimation men E-legitimationen används av någon annan. Det är också en form av "penningtvätt".
Nu blandar du bort dig. Att identifiera att jag är jag kan aldrig vara ett penningtvättsbrott. Varför skulle det vara rimligt att spärra någon från att identifiera sig. Att identifiera sig som någon annan är också olagligt. Men inte penningtvättsbrott.

Sedan är det ju inte oproblematiskt att staten, eller någon annan vet alla ställen jag identifierar mig på. Det är inte utan att man får 1984 vibbar.

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
De kunde väl ha åtgärdat sitt misstag utan att störa kunden? Hade de själva satt in ett belopp helt felaktigt kunde de väl bara ta tillbaka det?
Inte om de upptäckte felet strax innan stängningsdags.

P pmd skrev:
Nu när jag har hans personnummer kan jag väl ställa all möjlig jävelskap för honom?
Det är intressant att de flesta verkar tro att man tar rätt på någons personnummer för att ställa till djävulskap. I säkert över hundra fall, gissningsvis mer än hälften av gångerna jag eftersökt ett personnummer, har det varit för att kunna leverera korrekta kontrolluppgifter avseende lön till Skatteverket.

Men det klart, en kontrolluppgift till Skatteverket är ju på sitt sätt någon form av djävulskap... 🤔

• Haha
AndersPS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inte om de upptäckte felet strax innan stängningsdags.
Hinner de spärra hinner de rätta, anser jag.

P
C cpalm skrev:
Men icke desto mindre farsartat att banken av "säkerhetsskäl" inte kan berätta för mig varför transaktionen stoppats.
Svarade du med att stänga kontot och öppna ett nytt konto i en annan bank?
Iofs hade det kanske räckt med att hota med en sådan åtgärd.

RoTe
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har hämtat massvis av paket och rek för arbetsgivaren räkning, det har alltid varit med mitt privata id.
Jaha det var inte alls vad jag pratade om. Vanliga knegare hämtar inte paket åt jobbet liksom.

P
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara rimligt att spärra någon från att identifiera sig.
Varför blandar du in rimlighet? 😉🤔

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är intressant att de flesta verkar tro att man tar rätt på någons personnummer för att ställa till djävulskap.
Det var därför jag avslutade frågan med en blinkin' smiley. Den tog du bort när du citerade, din luring!

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Hinner de spärra hinner de rätta, anser jag.
Ja, jag raljerar lite, men det kan ju vara så att den som kunde göra tillbakatransaktionen hade bråttom hem efter jobbet för att göra sig i ordning för att gå på krogen, eller något annat viktigt. Det var ju ändå fredag.

Anledningen till min raljans är att jag ständigt irriterar mig på att bankernas datorer tycks vara avstängda röda dagar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu vet jag inte vad just Proton mail använder, men det finns förvisso väletablerade standarder som S/MIME med rätt brett klientstöd.
Problemet är att det ju inte blir tillgängligt för webbmail, och att det kräver en struktur för att etablera tillit.
Ja, det stämmer ju. Men det räcker att en person använder en mailserver utan krypteringsstöd, eller exempelvis gmail, så finns det risk för informationsläckage, vilket IMY gett reprimander för. Kostnaderna både i form av viten och minskat förtroende gör att seriösa företag inte kan chansa.

P
? Rkarlsson skrev:
Du tycker att man ska vänta 1-12 månader på att en domstol ska ha bestämt något om banken ser något fuffens så att de kan fortsätta ett tag till?
Ta exempelvis Swish, tycker du samma där? Där det är uppenbart att det finns många bedragare?
Du radar upp halmgubbar.

En bank ska förstås, som alla andra näringsidkare, kunna bestämma vilka personer den vill göra affärer med.
Den ska dock inte ha rätt, eller skyldighet, att utestänga en person från viktiga samhällsfunktioner.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C
B Bemmbe skrev:
Ja, det stämmer ju. Men det räcker att en person använder en mailserver utan krypteringsstöd, eller exempelvis gmail, så finns det risk för informationsläckage
Nä, S/MIME är end-to-end-kryptering. Mejlet krypteras i avsändarens mejlklient och det som skickas iväg är i princip bara en bilaga som innehåller det krypterade mejlet. Krypteringsnyckeln förseglas med mottagarens publika nyckel, så ingen annan än mottagaren kan kryptera upp mejlet, vilket sker i mottagarens mejlklient.

Men som sagt, det funkar av uppenbara skäl inte med webbmejl. Det enda du kommer att se är ett tomt mejl med en (oläslig) bilaga.

P pmd skrev:
"Keep your eye on the sparrow".
Don't do it!

Tony

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
, inga kunder använder kontanter. Tror inte butikerna har mycket mynt att ge dig när du kommer o vill växla din tjuga.
Idag var det Oves gatukök i Sävedalen som glatt tog emot min tvåhundring och, kan du tänka dig Nissens! Jag fick växel tillbaka. Inte dåligt att även de har en kontantkassa, bara för mig! Köpte även lite blommor i en blomsteraffär. Samma sak där.
Ibland, Nissens, undrar jag -I vilken värld lever du i?

Oves gatukök i Sävedalen med uteservering där människor sitter under röd markis, soligt väder och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.