95 642 läst · 3 130 svar
96k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Detta sker efter att du samtyckt till det. En bank som använder transaktionsdata på det viset du påstår riskerar sitt banktillstånd.L L Jan skrev:Däremot, om du söker exempelvis sjukförsäkring eller livförsäkring, kan försäkringsbolag använda din hälsobild som en faktor vid bedömningen. Det kan innebära att om du har återkommande sjukdomar eller besöker vårdcentralen ofta, kan det påverka hur de bedömer din hälsorisk och i vissa fall även påverka premier och villkor
Hur uppgifter som samlas in av BankID kan man läsa i integritetspolicyn: https://www.bankid.com/integritetspolicyL L Jan skrev:Från Skattebetalarnas sida. Man måste vara inloggad.
Det är alltid möjligt att vissa banker och försäkringsbolag använder olika kriterier för att bedöma risker och för att sätta priser på produkter som försäkringar eller lån. Om man ofta besöker vårdcentralen eller använder sjukvård kan det påverka din riskprofil i vissa fall, särskilt om du har en lång historia av sjukdom eller medicinska problem. För exempelvis sjukförsäkringar eller livförsäkringar kan högre sjukvårdskostnader innebära att du bedöms som en högre risk, vilket kan resultera i högre premier.
Men det är viktigt att förstå att banken generellt inte skulle se en som en större risk enbart för att du besöker vårdcentralen, om inte det finns ett mönster som tyder på ett långvarigt eller allvarligt hälsoproblem. I de flesta fall baseras bedömningar av risk på individuella faktorer som din ekonomiska situation, kreditvärdighet eller specifika hälsotillstånd snarare än på regelbundna vårdbesök i sig.
Om man funderar på specifika produkter eller tjänster, som exempelvis en sjukförsäkring, kan det vara bra att kontakta banken eller försäkringsbolaget för att få tydlig information om vad som påverkar deras bedömning.
Bankerna får alltså inte använda uppgifterna om vilka inloggningar man gjort för att sätta priser på sina tjänster. Även om de har tillgång till uppgifterna så skulle detta vara ett brott mot GDPR och kunna bli väldigt dyrt.
Så klart inga garantier men jag tvivlar på att de skulle våga ta risken.
Det här görs ju genom hälsodeklaration och eventuellt efter samtycke via journaler, och inte att analysera gentemot vill man legitimerat sig.L L Jan skrev:Klipper in mer text från sidan. Antar att det stämmer.
I allmänhet baseras bankernas beslut om ränta och lånevillkor främst på ekonomiska faktorer som kreditvärdighet, inkomst, skuldsättning, och betalningshistorik. Hälsotillstånd eller sjukvårdskostnader, inklusive antalet besök på vårdcentralen, spelar normalt sett inte en direkt roll i dessa beslut, såvida besöken är mycket frekventa.
Däremot, om du söker exempelvis sjukförsäkring eller livförsäkring, kan försäkringsbolag använda din hälsobild som en faktor vid bedömningen. Det kan innebära att om du har återkommande sjukdomar eller besöker vårdcentralen ofta, kan det påverka hur de bedömer din hälsorisk och i vissa fall även påverka premier och villkor.
Det är bara för dem att se efter, på skärmen, med ögonen. Ingen vet det.B Bemmbe skrev:Hur uppgifter som samlas in av BankID kan man läsa i integritetspolicyn: [länk]
Bankerna får alltså inte använda uppgifterna om vilka inloggningar man gjort för att sätta priser på sina tjänster. Även om de har tillgång till uppgifterna så skulle detta vara ett brott mot GDPR och kunna bli väldigt dyrt.
Så klart inga garantier men jag tvivlar på att de skulle våga ta risken.
Inte samla in uppgifter eller GDPR.
Vad är många för dig? Två? Tre?L L Jan skrev:
https://skr.se/skr/halsasjukvard/ekonomiavgifter/patientavgifter.14668.html
Inte riktigt så det går till. Det är noga reglerat vilka som har tillgång till personuppgifter så att de som jobbar med att ge ränterabatter och liknande har inte tillgång till loggarna av legitimeringar. Det skulle i så fall bli nedslag vid revision.L L Jan skrev:
Dessutom ska all tillgång till persondata loggas i en särskild accesslogg så att man i efterhand ska kunna reda ut om någon som ändå är behörig har använt uppgifter på fel sätt.
Vet inte vad du menar med detta. Att GDPR inte skulle vara tillämpligt? I så fall helt fel.L L Jan skrev:
Jag menar aldrig något, jag är igen kvinna. Det är därför inte så lätt att kommunicera med dig.B Bemmbe skrev:Inte riktigt så det går till. Det är noga reglerat vilka som har tillgång till personuppgifter så att de som jobbar med att ge ränterabatter och liknande har inte tillgång till loggarna av legitimeringar. Det skulle i så fall bli nedslag vid revision.
Dessutom ska all tillgång till persondata loggas i en särskild accesslogg så att man i efterhand ska kunna reda ut om någon som ändå är behörig har använt uppgifter på fel sätt.
Vet inte vad du menar med detta. Att GDPR inte skulle vara tillämpligt? I så fall helt fel.
Svar: Att titta på en skärm och se samt att ta till sig går inte att verifiera utåt sett. GDPR blir därmed inte tillämpligt.
Jag förstår inga vad du skriver. Om du inte menar något med vad du skriver, varför skriver du då överhuvudtaget? Och vad det har att göra med att vara kvinna förstår jag inte heller.L L Jan skrev:
Så nej, det är inte så lätt att kommunicera heller.
Det går alldeles utmärkt att verifiera, eftersom informationen inte går att komma åt utan att vara inloggad och all informationssökning genererar loggar.L L Jan skrev:
GDPR samt en hel del annan lagstiftning och branschregler är i högsta grad tillämpliga.
Sorry, men det är ibland svårt att kommunicera med kvinnor.B Bemmbe skrev:Jag förstår inga vad du skriver. Om du inte menar något med vad du skriver, varför skriver du då överhuvudtaget? Och vad det har att göra med att vara kvinna förstår jag inte heller.
Så nej, det är inte så lätt att kommunicera heller.
Det går alldeles utmärkt att verifiera, eftersom informationen inte går att komma åt utan att vara inloggad och all informationssökning genererar loggar.
GDPR samt en hel del annan lagstiftning och branschregler är i högsta grad tillämpliga.
Jag menar inget, precis så!Förstår man inte det så är det lika bra att lägga av.
Personalen är inloggade hela tiden. Till och med kontaktar de mig och frågar varför jag har så mkt på lönekontot, utan ränta? Eller varför jag har för hög och dyrare kredit på kortet?
Visst kan det finnas system som inte accessloggar ordentligt, grämt gamla system från tiden innan dessa krav fanns. Men jag är rätt säker på att åtkomst av BankIDs transaktionsdata hanteras enligt gällande regler, annars hade det med största säkerhet upptäckts och vi kunnat läsa om det på IMYs hemsidaAlfredo skrev: