L L Jan skrev:
Sorry, men det är ibland svårt att kommunicera med kvinnor.
Jag menar inget, precis så!Förstår man inte det så är det lika bra att lägga av.
Trist för dig att du inte kan kommunicera med kvinnor. Kan vara rätt trevligt. Men jag vet inte riktigt hur det hänger ihop med den här diskussionen.
L L Jan skrev:
Personalen är inloggade hela tiden. Till och med kontaktar de mig och frågar varför jag har så mkt på lönekontot, utan ränta? Eller varför jag har för hög och dyrare kredit på kortet?
Självklart är bankrådgivare inloggade när de jobbar. Att komma åt information om dina konton måste de ju kunna för att göra sitt jobb. Inget konstigt alls. Jag förstår dock inte vad det har att göra med att komma åt transaktionsdata från BankID.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det kretsar runt alla som var där som inte kunde betala. Inte enbart mig.

Vet att de är inlåsta i ett system. Det behöver komma fram att det är system utan reservsystem. Det behöver de få höra för de kommer att föra det vidare till kollegor och förhoppningsvis chef. Att maila eller ringa till kundtjänst biter för dåligt, då det är digitalt.
Nej det kommer inte att komma fram för att du skäller ut den stackars kassapersonalen. Du kommer enbart att bli avfärdad som en grinig elak kund som dom inte vill ha att göra med.

Egoismen fortsätter. Du tänkte alltså att du talar för alla andra som var där också. Hoppas dom andra kunderna var trevligare och hade lite förståelse för dom stackars arbetarna som måste stå ut med att bli utskällda för något dom inte kan påverka

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nej det kommer inte att komma fram för att du skäller ut den stackars kassapersonalen. Du kommer enbart att bli avfärdad som en grinig elak kund som dom inte vill ha att göra med.

Egoismen fortsätter. Du tänkte alltså att du talar för alla andra som var där också. Hoppas dom andra kunderna var trevligare och hade lite förståelse för dom stackars arbetarna som måste stå ut med att bli utskällda för något dom inte kan påverka
Många bäckar små

Fairlane
L L Jan skrev:
Personalen är inloggade hela tiden. Till och med kontaktar de mig och frågar varför jag har så mkt på lönekontot, utan ränta? Eller varför jag har för hög och dyrare kredit på kortet?
Nej, personalen är inte inloggade hela tiden. De loggar in i de system de behöver, när de behöver det. Det finns massor med olika system och ingen har tillgång till alla. Man får tillgång till de som behövs för att utföra sitt arbete, och det loggas.

Vad gäller GDPR så gäller de även information på en skärm. Det är en av anledningarna till att det kan vara problematiskt med support som sitter utanför EU. GDPR gäller faktiskt även för information på papper om man ska hårddra det.
Dock så finns det andra lagar som trumfar GDPR här.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
? .......... skrev:
Jag trollar för att jag har en annan åsikt än andra?
Nej, hur fick du för dig det? Dina åsikter om utestängning från bankid stämmer dåligt med den uppfattning jag hade sen tidigare om dig, men om du hävdar att det inte är trollning så måste jag förstås revidera min uppfattning.

Jag försöker argumentera mot din åsikt att rättssäkerhet inte är värt något. Diskutera det istället för att klaga på att du inte "får tycka" annorlunda.

P
L L Jan skrev:
Jag menar inget, precis så!Förstår man inte det så är det lika bra att lägga av.
"Jag menar inget, precis så!" sa han menande.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
OK, vi antar väl det då...
Vad vet du som inte vi vet …? 🤔

C
? .......... skrev:
Jag har så mycket med bank-id att göra så jag borde vara blockerad många ggr om.
De fall man läser om har ingenting att göra med hur själva BankID:t använts.
Utan det handlar om transaktioner på bankkontot.
Som andra varit inne på är det ju därmed svårt att se det på något annat sätt än ett rent straff.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
P
Det är helt acceptabelt att folk som försöker lura en bank eller inte vill samarbeta med en bank trots att banken kräver onödiga svar på onödiga frågor blir dumpade av banken, men vid brottsmisstanke ska polis, åklagare och domstol kopplas in. En svensk bank är inte en rättsvårdande myndighet. Det är en domstol som ska döma och vid grova brott ska fängelse vara påföljden, precis som den blev för Swedbanks förra VD.

Jag undrar dock om hennes bankid blev spärrat …

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, personalen är inte inloggade hela tiden. De loggar in i de system de behöver, när de behöver det. Det finns massor med olika system och ingen har tillgång till alla. Man får tillgång till de som behövs för att utföra sitt arbete, och det loggas.

Vad gäller GDPR så gäller de även information på en skärm. Det är en av anledningarna till att det kan vara problematiskt med support som sitter utanför EU. GDPR gäller faktiskt även för information på papper om man ska hårddra det.
Dock så finns det andra lagar som trumfar GDPR här.
Så skriver inte Skattebetalarna, ord mot ord

Fairlane
L L Jan skrev:
Så skriver inte Skattebetalarna, ord mot ord
En journalists ord mot en yrkesexperts...

Tillägg:
Jag har väldigt svårt att tro att bankpersonal regelbundet bryter mot lagar och regleringar.
Jag har väldigt svårt att tro att alla har tillgång till allt.
Jag har väldigt svårt att tro att det inte loggas om en anställd tar fram viss information.
Jag har väldigt svårt att tro att Skattebetalarna ens påstår något av ovanstående.

Jag har erfarenhet av arbete med säkerhetsfrågor på ett antal banker och det stämmer inte med min bild.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att det inte loggas om en anställd tar fram viss information.
Jag med, generellt. Jag har också väldigt svårt att tro att all information som all personal, inom eller utom tjänsten, tar del av, alltid loggas på ett användbart och beständigt sätt. 😉

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
AndersPS AndersPS skrev:
Återigen, om du har några bevis för detta anmäl till IMY. Det är nämligen totalt olagligt och bryter mot flera lagar.

Det finns däremot fall när det just gäller försäkringar, där försäkringsbolag kräver hälsouppgifter eller tillgång till hälsodata. Detta sker då efter att du aktivt lämnat ditt samtycke.

Jag är beredd att sätta en tusenlapp på att ingen kan present bevis på att en bank skulle använda antalet besök på vårdcentralen som grund för din ränta. Hittar vi denna banken tycker jag vi gemensamt ska byta till dem och sen kräva skadestånd. Att behandla personuppgifter på detta sättet har i tidigare rättsfall gett mellan 500-5000 euro i skadestånd till de drabbade.
Jag skulle säga att det är ännu värre, om en bank skulle bli påkommen med att logga medicinsk information om sina kunder så skulle det vara en katastrof för banken, jag är inte jurist men vi är nog nära de stora stämningarna vi ser mot de globala sociala medier-företagen, billions..

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jag med, generellt. Jag har också väldigt svårt att tro att all information som all personal, inom eller utom tjänsten, tar del av, alltid loggas på ett användbart och beständigt sätt. 😉
Känslig information skulle jag nog säga att vanlig personal inte kommer åt utan att det loggas. Som tekniker kan man ibland komma åt saker utan att det loggas, men dels kommer man inte åt alla system, dels bryter man isåfall väldigt medvetet mot de regelverk som finns.

Att de som sätter ränta till kunderna skulle kunna det stämmer inte överens med min bild av systemen på bank, men givet är att jag inte varit på samtliga banker. Bankerna har dock rätt tuffa regelverk att förhålla sig till. Litar man inte på att ens bank följer regler och förordningar bör man byta bank. Hittar man ingen bank som man litar på bör man sprida sina åtagandet så att man har kort för besök hos vårdcentralen i en bank och lån i en annan.

Sen är säkerheten ibland lite "intressant" i olika delar. För ett antal år sen fick jag första dagen på banken en ny dator och skulle sätta lösenord på mitt konto etc. Jag skrev in ett lösenord bestående av stora och små bokstäver, siffror och specialtecken, 12 tecken långt. Det godkändes inte, det bröt mot lösenordspolicyn. Jag försökte ett längre med samma resultat. Så höll det på (Windows säger ju inte vilka krav som finns) tills någon förklarade att man inte fick ha så långa lösenord och inga specialtecken. Det berodde på kopplingen till. Ett gammalt system som inte hanterade detta...
Dock så kom jag inte åt mer än intrawebb, mail, Teams etc med den inloggningen. Skulle jag komma åt känsligare saker behövde jag ansöka om behörighet för varje del och det blev MFA etc.

Slutsatsen för mig är klar, antingen har Skattebetalarnas journalist missuppfattat elelr förenklat eller så har läsaren missuppfattat.

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan nog vara rätt trygg med att det finns loggar på det de företar sig i IT-systemen, vad de pratar om i fikarummet loggas inte och där kan de dela medicinsk information, dvs prata krämpor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.