Alfredo Alfredo skrev:
Men vad är så känsligt med det som för de flesta alltid stod i telefonkatalogen på den tiden dessa trycktes? Eller namn och adress stod. Personnummer var ett telefonsamtal bort.
Det är skillnad på vanliga personuppgifter och känsliga personuppgifter. Personuppgifter får inte spridas hur som helst, men kan normalt skicka i ex email. Känsliga personuppgifter, vilket är sånt som ex hälsoinformation, medlemskap i religiösa organisationer och fackförbund och bankkonto information, har striktare regler och kräver normal garanti på totalsträckskryptering

Alfredo Alfredo skrev:
Skiljer det egentligen så mycket mot vad man tidigare kunde göra med telefon eller brev?
Troligen inte men det är lättare för många fler att göra det nu. Betydligt lättare att sitta hemma framför sin dator än att springa omkring och posta blanketter och tömma folks postlådor.

B Bemmbe skrev:
och kräver normal garanti på totalsträckskryptering
Så fakturan från facket, bankkontoutdraget, kallelsen till vårdcentralen och inbjudan till kyrkans julotta brukar skickas i krypterad post? Vi lever uppenbarligen i olika världar. I min kommer allt sådant helt okrypterat i vanliga brev.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så fakturan från facket, bankkontoutdraget, kallelsen till vårdcentralen och inbjudan till kyrkans julotta brukar skickas i krypterad post? Vi lever uppenbarligen i olika världar. I min kommer allt sådant helt okrypterat i vanliga brev.
Nu skrev jag om email, vilket de flesta vet inte är detsamma som pappersbrev. Man kan ju tycka att det är konstigt att man gör skillnad på det, men så ser verkligheten ut. Det är inte frågan om tyckande utan ren fakta.
Det är bara att gå in på Integritetsskyddsmyndighetens webb och titta på deras beslut.

N Niq skrev:
sitta hemma framför sin dator än att springa omkring och posta blanketter och tömma folks postlådor.
Vad tänker du att man gör framför datorn som du jämför med att stjäla post?

Och skillnaden mellan exempelvis en beställning eller ansökan i annans namn, om den görs med dator eller blankett, är väl försumbar om man verkligen vill djävlas med någon eller försöker sig på att komma över betydande värde?

B Bemmbe skrev:
Nu skrev jag om email
Det framgick inte.

Alfredo Alfredo skrev:
Skrev jag att det står där? Men läser man mitt namn på min dörr är mitt personnummer bara ett kort samtal bort. Innan Internet fanns ringde jag många såna samtal av olika anledningar.
Tja, du svarade på

”Har dom ditt namn, fullständiga personnummer och adress så kan dom orsaka en del problem för dig.”

med

”Det kan vem som helst få tillgång till genom att titta på min brevlåda eller på min dörr.”

Så, ja, det skrev du nog faktiskt. Men det du menade var nog, som vi alla förstod, att genom att titta där får man de uppgifter som behövs för att ta reda på ditt personnummer genom ytterligare någon/några handlingar. 🙃

P
D djac skrev:
Ursäkta men vem åker runt med plastkort idag, det var många år sen, man har ju bara sin telefon, vissa bara klockan, nuförtiden?
Plastkort är bekvämare att använda och robustare.

P
D djac skrev:
Vi skulle förvånas över hur det ser ut i många EU-länder, koppla upp sig med webkameran för identifiering, visa elräkningar, pass och annat framför kameran, för att skapa sin banklogin från början.
Enklare i USA. Tror jag åtminstone, men mina erfarenheter av att bo där är över tjugo år gamla. På den tiden betalade man räkningar genom att skicka en check med snigelposten. På den tiden hade jag slutat använda checkar överhuvudtaget sen cirka tio år i Sverige.

Det skulle inte förvåna mig om de gör så fortfarande där borta i Amerikat. Men jag vet inte, förstås.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag är modig, lämnar hemmet utan "bössa mössa mask", får upp en rolig bild av dig när du lämnar hemmet krisförberedd men det spelar ju ingen roll. bara du är trygg.
Just nu stämmer det nog att du är krisförberedd utan dessa attribut, men det säger inte så mycket.

P
Nissens Nissens skrev:
Det finns liksom ingen anledning att gå omvägen via kontanter, åtminstone inte för oss som har vita pengar. 😊
Det finns ganska liten risk att bli spårat av en stat med onda avsikter just nu, men dagens situation med goda demokrater som makthavare i Sverige kanske inte är för evigt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
D djac skrev:
För egen del har jag alltid med mig mobilen, vare sig jag ska betala något eller ej, däremot skippar jag gärna plånboken, som jag absolut inte har någon användning av.
Plånboken tar mindre plats än mobilen i byxfickan. Eller har du en liten pyttetelefon? :)

P
P paralun skrev:
Borde vara automagi om man betalar med kort om man vill ha ett digitalt kvitto.
Och hur ska butiken veta vart det digitala kvittot ska skickas om du inte har registrerat din emailadress hos den?

P
K Krille4 skrev:
Väldigt sällan skulle jag vilja säga. Har personligen aldrig haft problem med någon parkeringsapp men däremot många gånger upplevt problem med "automater".
Det exempel på parkeringsautomat som jag har berättat om är det enda som jag kan dra mig till minnes där en parkeringsautomat har tappat kontakten med sin server.
K Krille4 skrev:
Appen kräver heller inte någon kommunikation med en "bankserver" för att fungera. Slutar appen fungera får de inga intäkter alls så skulle gissa att redundansen är väldigt hög och eventuella driftsproblem åtgärdas snabbt.
Ingen risk för dig att få krav på utebliven betalning?

P
K Krille4 skrev:
Du kanske skulle testa själv så att du baserar dina åsikter på verklig erfarenhet av parkeringsapparna?🙂
Jag har testat och trivdes inte med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.