95 704 läst · 3 130 svar
96k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Det är skillnad på vanliga personuppgifter och känsliga personuppgifter. Personuppgifter får inte spridas hur som helst, men kan normalt skicka i ex email. Känsliga personuppgifter, vilket är sånt som ex hälsoinformation, medlemskap i religiösa organisationer och fackförbund och bankkonto information, har striktare regler och kräver normal garanti på totalsträckskrypteringAlfredo skrev:
Så fakturan från facket, bankkontoutdraget, kallelsen till vårdcentralen och inbjudan till kyrkans julotta brukar skickas i krypterad post? Vi lever uppenbarligen i olika världar. I min kommer allt sådant helt okrypterat i vanliga brev.B Bemmbe skrev:
Nu skrev jag om email, vilket de flesta vet inte är detsamma som pappersbrev. Man kan ju tycka att det är konstigt att man gör skillnad på det, men så ser verkligheten ut. Det är inte frågan om tyckande utan ren fakta.Alfredo skrev:
Det är bara att gå in på Integritetsskyddsmyndighetens webb och titta på deras beslut.
Vad tänker du att man gör framför datorn som du jämför med att stjäla post?N Niq skrev:
Och skillnaden mellan exempelvis en beställning eller ansökan i annans namn, om den görs med dator eller blankett, är väl försumbar om man verkligen vill djävlas med någon eller försöker sig på att komma över betydande värde?
Tja, du svarade påAlfredo skrev:
”Har dom ditt namn, fullständiga personnummer och adress så kan dom orsaka en del problem för dig.”
med
”Det kan vem som helst få tillgång till genom att titta på min brevlåda eller på min dörr.”
Så, ja, det skrev du nog faktiskt. Men det du menade var nog, som vi alla förstod, att genom att titta där får man de uppgifter som behövs för att ta reda på ditt personnummer genom ytterligare någon/några handlingar. 🙃
Enklare i USA. Tror jag åtminstone, men mina erfarenheter av att bo där är över tjugo år gamla. På den tiden betalade man räkningar genom att skicka en check med snigelposten. På den tiden hade jag slutat använda checkar överhuvudtaget sen cirka tio år i Sverige.D djac skrev:
Det skulle inte förvåna mig om de gör så fortfarande där borta i Amerikat. Men jag vet inte, förstås.
Det exempel på parkeringsautomat som jag har berättat om är det enda som jag kan dra mig till minnes där en parkeringsautomat har tappat kontakten med sin server.K Krille4 skrev:
Ingen risk för dig att få krav på utebliven betalning?K Krille4 skrev: