Fairlane Fairlane skrev:
Vet du ens vad id-växling är?

Om jag vill förfalska ett körkort, tror du då att jag går och ID-växlar det? Eller skapar jag bara en plastbit som ser tillräckligt ut?
Givetvist vet jag det... om man har en legitimation med högsta tillitsnivå inkl alla rimliga kontroller som polisen gör vid utfärdande av ett pass så kan man då id-växla den identiteten.

Samma sak då med en statlig e-legitimation där man kollar att det verkligen är Kalle Anka från Ankeborg och ingen kusin. Då kan man även id-växla till ett körkort.

Jag tror det blir mycket bra precis som många remissinstanser skriver.

C
N Niq skrev:
Det är ju inte för att det är roligt som det lagstiftas om hur känsliga uppgifter som tex personuppgifter får hanteras.
Självklart inte, men det finns inte någon logik i att avfärda e-post som kommunikationssätt för relativt okänsliga uppgifter pga att mottagarens e-postkonto kan bli hackat. Det är ren whataboutism. Din fysiska brevlåda kan också bli "hackad", din telefon kan avlyssnas, din webbläsare eller för den delen BankID kan också hackas.

D
Alfredo Alfredo skrev:
Vet du om polisen rent formellt godkänner "BankID leg"? Systembolaget häromkring har i alla fall slutat med det.
Det gör de nog inte men det är identifieringen som är det centrala, saken är ju biff när de väl hittat dig KK-registret, då är alla tillfredsställda och samtalet kan rundas av.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
eller för den delen BankID kan också hackas.
Det är faktiskt grunden till den motvilja som jag ibland känner för BankID. Om det skulle ske, hur bevisar man sin "oskuld"?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Allt beror på omständigheter, men du kan aldrig prata bort dit egna ansvar enligt LAGEN att du ska ha körkortet med dig när du framför ett körkortsbehörigt fordon!!
Ett par individer, som blir väldigt upprörda här, missförstår nog, jag gör mina egna val och vill absolut inte påverka andra att göra samma. Jag skulle aldrig vilja förneka er två den extrema tillfredsställelse ni verkar få av att ta fram plastbiten ur fodralet och stolt, med två händer, lämna över den till konstapeln, vilken stund av total harmoni! Ämnet togs upp, av mig av misstag tydligen, när de magiska krafterna i kontokortsplasten diskuterades.

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Självklart inte, men det finns inte någon logik i att avfärda e-post som kommunikationssätt för relativt okänsliga uppgifter pga att mottagarens e-postkonto kan bli hackat. Det är ren whataboutism. Din fysiska brevlåda kan också bli "hackad", din telefon kan avlyssnas, din webbläsare eller för den delen BankID kan också hackas.
Nej naturligtvis inte. Allt kan hända men mycket är ju en väldigt liten risk att det händer. Men det är ju bra att känna till riskerna och anpassa sig efter dom utan att överdriva.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
BankID kan också hackas.
Vad menar du med detta och hur tänker du att detta ska gå till?

Alfredo Alfredo skrev:
Men vad är så känsligt med det som för de flesta alltid stod i telefonkatalogen på den tiden dessa trycktes? Eller namn och adress stod. Personnummer var ett telefonsamtal bort.
Att det idag går att göra så mycket med dom på nätet.

Fairlane
P paralun skrev:
Givetvist vet jag det... om man har en legitimation med högsta tillitsnivå inkl alla rimliga kontroller som polisen gör vid utfärdande av ett pass så kan man då id-växla den identiteten.
Man kan ID-växla utan att ha högsta tillitsnivån...

Om jag behöver ett nytt passerkort på jobbet så tar jag ett kort och så trycks kortet. Kortet hämtar jag sen ut genom att visa upp ett körkort eller ett nationellt ID eller någon annan handling som organisationen accepterar. En ID-växling!

Om jag istället försöker förfalska ett passerkort så kommer jag givetvis inte hämta ut det med någon ID-växling. Ingen ID-växling!

P paralun skrev:
Samma sak då med en statlig e-legitimation där man kollar att det verkligen är Kalle Anka från Ankeborg och ingen kusin. Då kan man även id-växla till ett körkort.
Så hur påverkar det då förfalskade körkort? Du ve, du talade om hur dåliga körkort är och hur lätta de är att förfalska? Tror du att den som förfalskar körkortet kommer ID-växla med en statlig e-legitimation för att få tillgång till kortet?

P paralun skrev:
Jag tror det blir mycket bra precis som många remissinstanser skriver.
Jag tror mycket kommer bli bra, men det baserar jag främst på egen kunskap, inte något auktoritetstro.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Vid varje blåskontroll som är vid vägar där det är mycket trafik så ja då kan polisen inte göra slagning på varje körkort om du blåser negativt, det skulle ta alldeles för lång tid..
Dom två senaste gångerna jag har blivit stannad så har jag visat körkort och blåst och sedan åkt förfarandet är över på ca 30-45 sekunder om man är behörig och ren..
Ok, vi har olika erfarenhet. De gånger jag blivit stoppad är jag övertygad om att kortet också verifierats.
Om du blåser och det inte visar alkohol så har du bevisat den delen. Att det sen står något på körkortet är mest en indikation. Det bör rimligtvis verifieras eftersom en behörighet eller körkortet kan vara återkallat.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Idag har BankID använts tio-talet gånger, så skönt att slippa alla användarid/lösenord och koddosa för banken, kört en Swish och tre betalningar med mobil plånbok. För mig passar det bra utifrån var vi bor och butiker.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Idag har BankID använts tio-talet gånger, så skönt att slippa alla användarid/lösenord och koddosa för banken, kört en Swish och tre betalningar med mobil plånbok. För mig passar det bra utifrån var vi bor och butiker.
Ja till detta är det ypperligt och enkelt!!!

Fairlane Fairlane skrev:
Det bör rimligtvis verifieras eftersom en behörighet eller körkortet kan vara återkallat.
Eller så skiter man i det för huvudsyftet var att kontrollera nykterhet och andra uppenbart misstänkta saker. Inte att garanterat säkerställa att alla faktiskt har rätt behörighet.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag vet inte vad @cpalm tänker men i min värld är det självklart att inga tekniska system är idiotsäkra och ofelbara. Det en smart person tänkt ut kan en smartare undkomma, typ. 😂

Och hade jag den detaljkunskap som behövdes för att redovisa detta något skarpare än en plan från Sickan, skulle jag nog behålla den för mig själv. 😀

• Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Det finns otaliga scenarion och jag hade inte något specifikt i åtanke.
Poängen är att användning av BankID i sig inte på något sätt garanterar en säker hantering av känsliga uppgifter. Vilket tyvärr är en bild många har.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.