N Niq skrev:
Att det idag går att göra så mycket med dom på nätet.
Skiljer det egentligen så mycket mot vad man tidigare kunde göra med telefon eller brev?

R
Kollade upp detta med polisen jag känner och enligt honom så kollas det upp ca 1 av tio körkort i en vanlig nykterhetskontroll, och det sker helt av den polisens magkänsla alltså vilket intryck polisen får utav personen som den stannat..
Sedan brukar det sitta någon i bilarna som slår reg-skyltarna på bilarna som stannas för att kolla så inga körförbud mm. slinker igenom..
Skulle polisen kontrollerat alla körkort mot registret så skulle dom helt enkelt inte hinna med speciellt många..
Återkallat körkort måste skickas in om inte polisen har lagt beslag på det vid ingripande, det är ingett man får behålla i sin ägo..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan ID-växla utan att ha högsta tillitsnivån...

Om jag behöver ett nytt passerkort på jobbet så tar jag ett kort och så trycks kortet. Kortet hämtar jag sen ut genom att visa upp ett körkort eller ett nationellt ID eller någon annan handling som organisationen accepterar. En ID-växling!

Om jag istället försöker förfalska ett passerkort så kommer jag givetvis inte hämta ut det med någon ID-växling. Ingen ID-växling!

Så hur påverkar det då förfalskade körkort? Du ve, du talade om hur dåliga körkort är och hur lätta de är att förfalska? Tror du att den som förfalskar körkortet kommer ID-växla med en statlig e-legitimation för att få tillgång till kortet?

Jag tror mycket kommer bli bra, men det baserar jag främst på egen kunskap, inte något auktoritetstro.
Jo du får väl förkovra dig själv med vad remissinstanserna skriver. Skummat själv lite bland de jag bedömer som viktigast.

Remissrunda 1
https://www.regeringen.se/remisser/...saker-och-tillganglig-statlig-e-legitimation/

Remissrunda 2
https://www.regeringen.se/remisser/...rade-forordning-om-elektronisk-identifiering/

Ser väl på det stora hela mycket bra ut och lagrådet kan granska förslaget.

D
C cpalm skrev:
Det finns otaliga scenarion och jag hade inte något specifikt i åtanke.
Poängen är att användning av BankID i sig inte på något sätt garanterar en säker hantering av känsliga uppgifter. Vilket tyvärr är en bild många har.
BankID bygger på etablerade krypton och det finns inga exempel på att dessa är komprometterade, jag känner inte heller till något enda fall där BankID skulle ha knäckts, gör du?

Det som diskuterats i denna tråden är att användare, med hjälp av BankID, godkänner bedrägliga transaktioner.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det som diskuterats i denna tråden är att användare, med hjälp av BankID, godkänner bedrägliga transaktioner.
Nej TS ifrågasatte att BankID används överallt med all rätt.

BankID har då INTE högsta tillitsnivå och sedan tillkom diskussionen om en statlig e-legitimation.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
K
R Rejäl skrev:
Som vanligt så vill du nedbetona din egna lagtolkning och ser även att du anser dig veta bättre, vilket du uppenbart inte gör utan bara skriver rappakalja som vanligt😴😴😴
Det står klart och tydligt i lagen vad som gäller - att du hittar på en rappakalja till lagtolkning för att få det att framstå som problematiskt får stå för dig 🙂

Lagen är tydligt - så länge identiteten kan fastställas på ett sätt som Polisen godtar kan det ske på vilket sätt som helst. Ett Mobilt Bank-ID skulle säkert kunna vara ett sätt.

"9 kap. 2 § andra stycket punkten 3 körkortslagen

[K9]2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

[S2]Föraren ska inte dömas till straff,
  1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
  2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
  3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189)."

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
C
D djac skrev:
BankID bygger på etablerade krypton och det finns inga exempel på att dessa är komprometterade
Det handlar naturligtvis inte primärt om att någon skulle lyckas utnyttja en svaghet i några kryptografiska algoritmer. Du faller i den klassiska fällan att bedöma systemet utifrån enskilda underliggande teknikval - "Åhhh, kolla, de använder 256-bitars AES - då måste det vara säkert!".

Tecknad serie om kryptering; första rutan visar en dator säker med 4096-bitars RSA, andra rutan visar en enkel tvångsmetod för att avslöja lösenordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
jag känner inte heller till något enda fall där BankID skulle ha knäckts, gör du?
Inte jag heller men naturligtvis skulle de mest initierade i tjänstens utveckling/drift kunna hitta på nästan vad som helst om de ville.

D djac skrev:
Det kanske är vad som har diskuterats men det är inte det som jag här diskuterar.

Fairlane
P paralun skrev:
Jo du får väl förkovra dig själv med vad remissinstanserna skriver. Skummat själv lite bland de jag bedömer som viktigast.

Remissrunda 1
[länk]

Remissrunda 2
[länk]

Ser väl på det stora hela mycket bra ut och lagrådet kan granska förslaget.
Finns det något specifikt remissvar som visar på att de lättförfalskade körkorten blir svårare att förfalska för att det kommer en ny e-legitimation med högsta tillitsnivå?
Tror du det kan minska antalet rattfyllerister också?

Jag är inte motståndare till en ny statlig e-legitimation, tvärtom. Skillnaden mellan dig och mig är framförallt att jag förstår vad den ger och ännu mer vad den inte ger.
Jag förstår också att tillitsnivån på BankID inte är något praktiskt problem.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R
K Krille4 skrev:
Det står klart och tydligt i lagen vad som gäller - att du hittar på en rappakalja till lagtolkning för att få det att framstå som problematiskt får stå för dig 🙂

Lagen är tydligt - så länge identiteten kan fastställas på ett sätt som Polisen godtar kan det ske på vilket sätt som helst. Ett Mobilt Bank-ID skulle säkert kunna vara ett sätt.

"9 kap. 2 § andra stycket punkten 3 körkortslagen

[bild]2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

[bild]Föraren ska inte dömas till straff,
  1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
  2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
  3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189)."
Allt detta har jag bemöt sedan innan så ingett nytt under solen du önskar bara röra till det som vanligt😢
Men upprepa gärna allt som har tagits upp i tråden så svarar jag likvärdigt varje gång allt för ditt välbefinnande😇😇😇

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Lagen är tydligt - så länge identiteten kan fastställas på ett sätt som Polisen godtar kan det ske på vilket sätt som helst.
Ja lagen är tydlig med att det räcker för att undgå straff.

Men @Rejäl har en stor poäng i att lagen också är väldigt tydlig på att körkort ska medföras:

Textutdrag ur svensk lag som beskriver skyldigheten att medföra körkort eller annan identitetshandling vid färd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara för att man i vissa fall slipper straff betyder det inte att man följer lagen om man kör bil utan medfört körkort.

Personligen struntar jag dock helt i denna typ av lagbrott, såväl mina som andras. Och det har vi väl konstaterat att även lagstiftaren och polisen nästan också gör? 😀

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan vem som helst få tillgång till genom att titta på min brevlåda eller på min dörr. Någon post behöver de inte komma över, varken fysisk eller elektronisk.
Det var udda att ha personnumret utskrivet på dörren och/eller brevlådan, det får man nog säga att du är lite ensam om. 😉

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det var udda att ha personnumret utskrivet på dörren och/eller brevlådan, det får man nog säga att du är lite ensam om.
Skrev jag att det står där? Men läser man mitt namn på min dörr är mitt personnummer bara ett kort samtal bort. Innan Internet fanns ringde jag många såna samtal av olika anledningar.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Det handlar naturligtvis inte primärt om att någon skulle lyckas utnyttja en svaghet i några kryptografiska algoritmer. Du faller i den klassiska fällan att bedöma systemet utifrån enskilda underliggande teknikval - "Åhhh, kolla, de använder 256-bitars AES - då måste det vara säkert!".

[bild]
Inte alls utan mer en realistisk fundering på vad som behöver göras för att det ska vara lönt, ligger ju inte så mycket i potten och du kan nog utgå ifrån att det har funderats och försökts genom åren. Aktörer med mycjet muskler lär bli svårt att engagera, inget att tjäna direkt.

Så frågan är om du kan ge oss lite insyn i bara en av alla de möjliga sätt som du säger är så enkla att kompromettera BankID på?

Naturligtvis köper jag att alla system kan hackas men om de är väl designade så kräver det mer än vad som kan anses värt, så gissar jag att det är med BankID, eftersom det klarat sig i alla år.

C
D djac skrev:
Inte alls utan mer en realistisk fundering på vad som behöver göras för att det ska vara lönt, ligger ju inte så mycket i potten och du kan nog utgå ifrån att det har funderats och försökts genom åren. Aktörer med mycjet muskler lär bli svårt att engagera, inget att tjäna direkt.
Huh? Det där får du nog utveckla lite, fattar ingenting 🤔

D djac skrev:
Så frågan är om du kan ge oss lite insyn i bara en av alla de möjliga sätt som du säger är så enkla att kompromettera BankID på?
Kan inte dra mig till minnes att jag sagt att det skulle vara enkelt?

Men jag var inte ute efter att värdera olika metoder att hacka BankID, utan min poäng är att om man kommer fram till att det är uteslutet att skicka t.ex. en faktura på e-post genom ett whatabout-resonemang att personuppgifter potentiellt skulle kunna hamna i orätta händer om mottagarens e-postkonto blir hackat, så kan samma typ av resonemang tillämpas på alla andra kommunikationsmetoder med samma slutsats. Man kommer alltid att kunna hitta någon brist någonstans.

Vad händer om du skickar en pappersfaktura och någon gör inbrott i mottagarens bostad och tillskansar sig fakturan? Osv.

I detta sammanhang framställs ofta BankID som någon sorts trumfkort som automatiskt skyddar användaren från all sorts olämplig hantering av personuppgifter och som inte behöver ifrågasättas.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.