D djac skrev:
Sure, jag tar den risken,
Ja det är nog större risk att man får promenera på grund av en punktering än att man får göra det på grund av polisens nitiskhet. 😀

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför tror du att vi har fysiska körkort?
För att skrapa rutan?

• Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Varför tror du att vi har fysiska körkort?
Av tradition i första hand skulle jag tro, i andra hand för att det är praktiskt när man reser i outvecklade territorier. Alla förstår att valfri legitimation av oftast högre kvalitet skjuter över målet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
förfarandet är över på ca 30-45 sekunder om man är behörig och ren..
Hur lång tid tog det för dig då? 😉😂😱

• Haha
djac
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är nog större risk att man får promenera på grund av en punktering än att man får göra det på grund av polisens nitiskhet. 😀
Eller att man får punktering när man promenerar skulle jag säga 😂

• Haha
Krille4
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har dom ditt namn, fullständiga personnummer och adress så kan dom orsaka en del problem för dig.
Det kan vem som helst få tillgång till genom att titta på min brevlåda eller på min dörr. Någon post behöver de inte komma över, varken fysisk eller elektronisk.

R
D djac skrev:
Alla förstår att valfri legitimation av oftast högre kvalitet skjuter över målet.
Sådan lögn!

K
R Rejäl skrev:
Du kan ju ta upp ditt mobila BankId som inte ens är ett godkänt ID enligt polisen utan bara fysiska ID kort…

Jag syftade på att du kommer alltid in i trådarna och skriver bara nonsens alltså ingett nytt utan tar innehåll som andra redan har beskrivit, du kan skriva hur mycket rappakalja du vill till mig om det ger dig tillfredsställelse så bjuder jag på det😉
I verkligheten är polisen mer pragmatisk än du försöker få det att framstå - jag har t ex identifierat mig genom att bara säga namn och personnummer också🙂

Du skriver inlägg efter inlägg om ett icke-problem som inte ens rör ämnet och tycker sedan andra skriver nonsens eller rappakaljan när du får svar. Men självklart - problemet ligger helt hos mig 😉

/Krille

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Allt beror på omständigheter, men du kan aldrig prata bort dit egna ansvar enligt LAGEN att du ska ha körkortet med dig när du framför ett körkortsbehörigt fordon!!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag behöver inte bära med mig legitimation alls, klarar mig bra med det som finns i mobilen. Detta är en ickefråga för mig.
Vet du om polisen rent formellt godkänner "BankID leg"? Systembolaget häromkring har i alla fall slutat med det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Om någon skulle hacka din e-post och läsa dina fakturor så är det inte för att betala dom utan det är för att använda ditt namn och dina personuppgifter.
Jag betvivlar att just det är ett troligt scenario. De uppgifter som förekommer i t.ex. en faktura är antingen lätt tillgängliga på annat håll eller generellt sett okänsliga och ointressanta för en "hacker".

Men visst, man får se upp med hur man hanterar känslig information, vare sig det gäller fysiska brev, epost eller något annat. Alla kommunikationssätt har sina styrkor och svagheter. Men man får ha en balanserad syn både på innehållets art och risken att det hamnar i fel händer.

N Niq skrev:
Försök hitta folks fullständiga uppgifter för boende i något annat Eu-land på nätet. Jag tror det blir svårt men jag har inte försökt i många länder.
Många länder har inte ens något personnummerbegrepp. Jag skulle vilja påstå att det är ett problem vi själva skapat utifrån vår överdrivna fixering kring identitet.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
K Krille4 skrev:
I verkligheten är polisen mer pragmatisk än du försöker få det att framstå - jag har t ex identifierat mig genom att bara säga namn och personnummer också🙂

Du skriver inlägg efter inlägg om ett icke-problem som inte ens rör ämnet och tycker sedan andra skriver nonsens eller rappakaljan när du får svar. Men självklart - problemet ligger helt hos mig 😉

/Krille
Som vanligt så vill du nedbetona din egna lagtolkning och ser även att du anser dig veta bättre, vilket du uppenbart inte gör utan bara skriver rappakalja som vanligt😴😴😴

R
Alfredo Alfredo skrev:
Vet du om polisen rent formellt godkänner "BankID leg"? Systembolaget häromkring har i alla fall slutat med det.
Inte enligt dom poliser jag känner och du kan inte ansöka om nationellt-ID eller pass med digitala IDn..

C cpalm skrev:
Jag betvivlar att just det är ett troligt scenario. De uppgifter som förekommer i t.ex. en faktura är antingen lätt tillgängliga på annat håll eller generellt sett okänsliga och ointressanta för en "hacker".

Men visst, man får se upp med hur man hanterar känslig information, vare sig det gäller fysiska brev, epost eller något annat. Alla kommunikationssätt har sina styrkor och svagheter. Men man får ha en balanserad syn både på innehållets art och risken att det hamnar i fel händer.

Många länder har inte ens något personnummerbegrepp. Jag skulle vilja påstå att det är ett problem vi själva skapat utifrån vår överdrivna fixering kring identitet.
Fullständiga personuppgifter är en handelsvara idag. Som omsätter stora belopp internationellt.
Det är ju inte för att det är roligt som det lagstiftas om hur känsliga uppgifter som tex personuppgifter får hanteras.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är ju inte för att det är roligt som det lagstiftas om hur känsliga uppgifter som tex personuppgifter får hanteras.
Men vad är så känsligt med det som för de flesta alltid stod i telefonkatalogen på den tiden dessa trycktes? Eller namn och adress stod. Personnummer var ett telefonsamtal bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.