D
R Rejäl skrev:
Trots allt så enligt polisen så har de allra flesta som kör bil och blir stannade sitt körkort med sig och visar upp det vid kontroll..
Men det är som med allt annat besserwissers och folk som alltid verkar ha lösningar och veta allt bäst försöker kringgå ett av dom enklaste lagarna att följa nämligen att ha körkortet på sig vi framförandet av ett körkortspliktigt fordon…
Svårt att följa ja förmodligen har du mer bekymmer än detta!!
Detta har verkligen ingen betydelse alls, om du blir stoppad i en kontroll kommer polisen, oavsett plastbit eller ej, att slå upp dig körkortsregistret, där identifierar de dig via bilden, som är större än på plastbiten, de ser att körkortet inte är återkallat och om du är efterlyst.

Plastbiten har ingen roll i något av detta, den kan med enkelhet rationaliseras bort ur detta perspektivet.

Är du en obelastad medelålders vit svensk man som kör sin egen bil så kommer detta absolut inte vara ett bekymmer för dig.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Jag behöver inte bära med mig legitimation alls, klarar mig bra med det som finns i mobilen. Detta är en ickefråga för mig.
Körkortet är i första hand ett körkort. Hur får du in det i mobilen så att det är giltigt enligt lagen?

D
Nissens Nissens skrev:
Körkortet är i första hand ett körkort. Hur får du in det i mobilen så att det är giltigt enligt lagen?
Att det är giltigt eller ej avgörs av vad som står i körkortsregistret, det kan man inte se på plastbiten. Identifieringen kan polisen göra på olika sätt och jag kan vara behjälplig, det uppnår alla syften.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Detta har verkligen ingen betydelse alls, om du blir stoppad i en kontroll kommer polisen, oavsett plastbit eller ej, att slå upp dig körkortsregistret, där identifierar de dig via bilden, som är större än på plastbiten, de ser att körkortet inte är återkallat och om du är efterlyst.

Plastbiten har ingen roll i något av detta, den kan med enkelhet rationaliseras bort ur detta perspektivet.

Är du en obelastad medelålders vit svensk man som kör sin egen bil så kommer detta absolut inte vara ett bekymmer för dig.
Det är din åsikt, det finns faktiskt omständigheter som gör att deras slagningar inte fungerar..
Och då är det enligt lag din skyldighet att visa att du är behörig att framföra fordonet…

P pmd skrev:
Att göra affärer med försäkringsbolag brukar dock gå bra att göra via telefon (utan att blanda in bankid). Jag kan teckna en försäkring via telefon, men behöver i allmänhet bekräfta det på något annat sätt. Eventuellt genom att fylla i en blankett och skicka till bolaget med papperspost. Epost är knappast osäkrare.
E-post är osäkrare för man kan sitta i Indien eller någon annanstans och läsa din e-post. Papperspost måste du fysiskt hitta innan du kan läsa den.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Det är din åsikt, det finns faktiskt omständigheter som gör att deras slagningar inte fungerar..
Och då är det enligt lag din skyldighet att visa att du är behörig att framföra fordonet…
Sure, jag tar den risken, jag bor inte så att slagningar inte fungerar.

R
D djac skrev:
Sure, jag tar den risken, jag bor inte så att slagningar inte fungerar.
Det är ofta som polisen kollar bara på körkortet och ber dig blåsa och inte slår det i databasen…
Men du är salig din tro och lever under förhoppningar om att lagen inte gäller dig!!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
E-post är osäkrare för man kan sitta i Indien eller någon annanstans och läsa din e-post.
So what, i det aktuella exemplet?
Klarna körde en period någon liknande resonemang kring varför det inte gick att skicka fakturor på e-post.
Mitt argument är att om någon "Indier" får för sig att betala mina fakturor så har jag inget emot det. Det är liksom inte rikets säkerhet det handlar om...

• Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Det är ofta som polisen kollar bara på körkortet och ber dig blåsa och inte slår det i databasen…
Är det vanligt? Jag har väl iofs inte fått visa körkortet så värst många gånger, men när det har hänt har de gått iväg med det till en bil och jag utgår ifrån att de kollar då om det är giltigt eller inte.
Annars kan jag ju visa upp ett körkort som antingen är återkallat eller falskt (snyggt förfalskat såklart) och klara mig.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
R Rejäl skrev:
Som vanligt ingett nytt eller annan fakta än att DU följer vad andra skriver 😴😴😴

Har du i alla fall lärt dig att du inte är vi på ett forum?😇😉
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Skriver du inlägg på ett öppen forum kan du få svar från alla medlemmar och citerar du enskilda medlemmar och tydligt skriver du i svaret så får du nog också räkna med att ibland få svar.

Det du med flera utropstecken lyfter fram som ett problem är enligt polisen, mig och flera andra inte ett problem så länge man faktiskt har svenskt körkort och kan identifiera dig. Går enkelt med t ex mobilt Bank-ID 🙂

/Krille

Nissens
D djac skrev:
Att det är giltigt eller ej avgörs av vad som står i körkortsregistret, det kan man inte se på plastbiten. Identifieringen kan polisen göra på olika sätt och jag kan vara behjälplig, det uppnår alla syften.
Varför tror du att vi har fysiska körkort?

• Älska
Rejäl
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Är det vanligt? Jag har väl iofs inte fått visa körkortet så värst många gånger, men när det har hänt har de gått iväg med det till en bil och jag utgår ifrån att de kollar då om det är giltigt eller inte.
Annars kan jag ju visa upp ett körkort som antingen är återkallat eller falskt (snyggt förfalskat såklart) och klara mig.
Vid varje blåskontroll som är vid vägar där det är mycket trafik så ja då kan polisen inte göra slagning på varje körkort om du blåser negativt, det skulle ta alldeles för lång tid..
Dom två senaste gångerna jag har blivit stannad så har jag visat körkort och blåst och sedan åkt förfarandet är över på ca 30-45 sekunder om man är behörig och ren..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
So what, i det aktuella exemplet?
Klarna körde en period någon liknande resonemang kring varför det inte gick att skicka fakturor på e-post.
Mitt argument är att om någon "Indier" får för sig att betala mina fakturor så har jag inget emot det. Det är liksom inte rikets säkerhet det handlar om...
Har säkert ingen större betydelse i det sammanhanget. Mer så där rent allmänt när det påstås att den vanliga pappersposten är lika osäker som e-post.
Om någon skulle hacka din e-post och läsa dina fakturor så är det inte för att betala dom utan det är för att använda ditt namn och dina personuppgifter. Har dom ditt namn, fullständiga personnummer och adress så kan dom orsaka en del problem för dig. Kan dom dessutom visa upp en faktura utställd till dig på något som är knutet till din adress så är det ytterligare en sak dom kan använda för att identifiera sig som dig.

Jag har nyligen lärt mig att man i Sverige faktiskt kan hitta folks fullständiga personnummer och adress på nätsidor så det kanske inte verkar så farligt för boende i Sverige. Underligt nog verkar det inte vara ok att skriva ut hur mycket pengar folk tjänar.

Försök hitta folks fullständiga uppgifter för boende i något annat Eu-land på nätet. Jag tror det blir svårt men jag har inte försökt i många länder.

R
K Krille4 skrev:
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Skriver du inlägg på ett öppen forum kan du få svar från alla medlemmar och citerar du enskilda medlemmar och tydligt skriver du i svaret så får du nog också räkna med att ibland få svar.

Det du med flera utropstecken lyfter fram som ett problem är enligt polisen, mig och flera andra inte ett problem så länge man faktiskt har svenskt körkort och kan identifiera dig. Går enkelt med t ex mobilt Bank-ID 🙂

/Krille
Du kan ju ta upp ditt mobila BankId som inte ens är ett godkänt ID enligt polisen utan bara fysiska ID kort…

Jag syftade på att du kommer alltid in i trådarna och skriver bara nonsens alltså ingett nytt utan tar innehåll som andra redan har beskrivit, du kan skriva hur mycket rappakalja du vill till mig om det ger dig tillfredsställelse så bjuder jag på det😉

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Men du är salig din tro och lever under förhoppningar om att lagen inte gäller dig!!
Självklart erkänner jag och underkastar mig lagen, i Malmötrakten slår man dock på varje person, det finns goda skäl till det. Jag har i hela mitt liv bara stött på enda person som följer alla lagar, han är domare vid en hovrätt, alla andra "skär i hörnorna", så helt unik känner jag inte mig.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.