Fairlane
P paralun skrev:
Jo men ett körkort är ju en "Kalle Anka" handling och också ett motiv för en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå.
Den kopplingen gör bara du, men så är det ju rätt tydligt att du saknar kunskap i frågan.
P paralun skrev:
I såfall så ska ett körkort id-växlas med en statlig e-legitimation i framtiden.
Och det blir bättre hur?

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den kopplingen gör bara du, men så är det ju rätt tydligt att du saknar kunskap i frågan.

Och det blir bättre hur?
Ok!

Jag ser en tydlig koppling med att id-växla, bara du som inte vill se den av någon outgrundlig anledning??

Det är förödande i längden för ett samhälle med "oklara identiteter"....

R
P paralun skrev:
Jo men nu har jag läst utredningen om e-legitimationer och behöver inte Googla mig fram

[länk]

Sen kopplar man det till en id-växling av körkort så är problemet borta.

Gör vi inget så får vi stora problem med oklara identiteter och förfalskningar. Oklara identiteter är nog viktigast.
Du påstod att ”Njau... alla vet ju att körkortet mycket lätt kan förfalskas och är en usel id-handling.”
Vilket det inte är! Givetvis kan det förfalskas det kan det mesta men det är långtifrån enkelt något som vem som helst klarar av! Därav ingett problem..

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan de givetvis inte. Hur skulle det vara möjligt. Idiotisk fråga!
Eller kanske idiotiskt att inte ha med sig körkortet? Varför skulle man skaffa och ta med sig en annan id handling istället?
Alfredo Alfredo skrev:
Jag menar ingenting sådant. Jag redogör bara för lagstiftningen.
Och varför skall man ha med sig annan id handling än körkortet??

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
För alla oss "normalt" lagliga är det inga problem med körkortet kontra att kunna legitimera sig enligt "sakkunnig".
Nissens Nissens skrev:
Eller kanske idiotiskt att inte ha med sig körkortet? Varför skulle man skaffa och ta med sig en annan id handling istället?

Finns i mobilen😉
BankIDs ID-kort.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R
Fortfarande ditt ansvar att medha vid framförandet av ett behörighetskrävande fordon, är det så svårt att få in!!!

Nissens Nissens skrev:
Fråga lagstiftaren varför detta medför straffrihet om du är intresserad. Jag har ingen aning om hur de tänkte och har ingen avsikt att försöka ta rätt på det heller.

Edit: En anledning kan vara om man enbart vill ha en id-handling och då väljer ett nationellt id-kort eftersom det har större användbarhet än ett körkort.

• Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du påstod att ”Njau... alla vet ju att körkortet mycket lätt kan förfalskas och är en usel id-handling.”
Vilket det inte är! Givetvis kan det förfalskas det kan det mesta men det är långtifrån enkelt något som vem som helst klarar av! Därav ingett problem..
Jo men nu används ju körkort som id-handling i Sverige och blir det mer frekvent med förfalskningar och oklara identiteter så måste man ju göra något. Måhända svårsmält för vissa men ett måste.

Vi i Sverige vaknar ju sent med det mesta... "ojdå är det så illa"...

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Allt förändras över tid i takt med teknikutveckling, därför hamnar vi i dessa dialoger. Säger som en bekant inom rättsväsendet, de lagliga ser ut och känner sig skyldiga när de kontrolleras, de "olagliga" är de som ser oskyldiga ut och redan har många förklaringar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
K
R Rejäl skrev:
Fortfarande ditt ansvar att medha vid framförandet av ett behörighetskrävande fordon, är det så svårt att få in!!!
För någon som har svenskt körkort och kan identifiera sig på annat sätt är detta inget problem alls.

Kan man inte identifiera sig men hävdar att man har ett turkiskt körkort som man tappat bort är det säkert ett större problem vilket också känns rimligt.

/Krille

• Gilla
djac
  • Laddar…
R
Trots allt så enligt polisen så har de allra flesta som kör bil och blir stannade sitt körkort med sig och visar upp det vid kontroll..
Men det är som med allt annat besserwissers och folk som alltid verkar ha lösningar och veta allt bäst försöker kringgå ett av dom enklaste lagarna att följa nämligen att ha körkortet på sig vi framförandet av ett körkortspliktigt fordon…
Svårt att följa ja förmodligen har du mer bekymmer än detta!!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Fråga lagstiftaren varför detta medför straffrihet om du är intresserad. Jag har ingen aning om hur de tänkte och har ingen avsikt att försöka ta rätt på det heller.

Edit: En anledning kan vara om man enbart vill ha en id-handling och då väljer ett nationellt id-kort eftersom det har större användbarhet än ett körkort.
Det handlade om att har inget behov av plånbok bl.a eftersom man inte behöver ha med sig körkortet. Men oavsett vilken id handling man har med sig så är väl plånkan ett bra ställe att ha den på. Om man inte har med sig passet förstås…

Nissens Nissens skrev:
Det handlade om att har inget behov av plånbok bl.a eftersom man inte behöver ha med sig körkortet. Men oavsett vilken id handling man har med sig så är väl plånkan ett bra ställe att ha den på. Om man inte har med sig passet förstås…
Jo och en utviktning så skrattar man ju utomlands om man försöker legitimera sig med ett körkort.

Fram med passet!

Nissens Nissens skrev:
Men oavsett vilken id handling man har med sig så är väl plånkan ett bra ställe att ha den på.
Du och jag verkar tycka det. Andra tycker annorlunda. Jag ser inga problem med det. Rätt många verkar klara sig bra med mobilen och några kort i dess fodral och för de som tycker det passar är det väl också en bra lösning?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Trots allt så enligt polisen så har de allra flesta som kör bil och blir stannade sitt körkort med sig och visar upp det vid kontroll..
Och det kan du naturligtvis bekräfta med en källa av hållbar kvalitet?
R Rejäl skrev:
Men det är som med allt annat besserwissers och folk som alltid verkar ha lösningar och veta allt bäst försöker kringgå ett av dom enklaste lagarna att följa
Intressant att lagstiftaren just i den lagen faktiskt beskriver hur man ska kringgå den... 🤔😉

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.