P
A AndersS skrev:
Kollade på två av de jag noterade tidigare och man kunde ta bort via mejl och sms. Får se om det nu fungerar, sms vill jag absolut undvika men mejl kan jag väl acceptera.
För de flesta "medlamsskap" som butiker vill att man ska ha kan man välja bort reklam-brev. Åtminstone de som jag har blivit "medlem" i. Elgiganten är undantaget som sticker ut. Man måste vara "medlem" för att få digitala kvitton, och det går inte att stänga av strömmen av reklambrev.

P
A AndersS skrev:
Du kan bötfällas eller inte, finns även lite noteringar hos BankID om det också och deras digitala id. Hur laglydig man sedan är....
[bild]
Är det ett citat ur en lagtext?

P
Alfredo Alfredo skrev:
I praktiken duger ett ID-kort utmärkt och det vet du mycket väl.
Vem avgör var som praktiskt i det enskilda fallet?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men ett körkort är ju en "Kalle Anka" handling och också ett motiv för en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå. I såfall så ska ett körkort id-växlas med en statlig e-legitimation i framtiden.
En statlig id-handling finns sedan cirka tjugo år.

P
R Rejäl skrev:
Att du kan bötfällas om inte din identitet genast kan fastställas..
Det är din skyldighet att ha körkortet med dig inte polisens skyldighet att identifiera dig..
Alltså skulle deras identifierings möjligheter vara nere pga. Mobiltäckning och du ingett körkort har så har dom rätt att bötfälla dig!
Jag har Freja e-ID i min telefon. Men visst, det går inte säkert att verifiera det utan internetuppkoppling.
Å andra sidan ser jag inga fördelar med att inte ha körkortet i plånboken. :)

P
Alfredo Alfredo skrev:
Det duger precis lika bra med annan identitetshandling för att fastställa identitet.
Ja, så jag har mobilt bankid, freja eid, körkort och nationellt id-kort med mig när jag kör bil. Det ska till en jäkla otur för att polisen ska misslyckas med att identifiera mig.

Men om jag är ute för att göra nåt skumt så har jag förstås inget av det med mig. :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Men hur kan de ta körkortet ifrån dig om du inte har det med dig?
Räcker det inte med att flagga körkortet som ogiltigt i körkortsdatabasen?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Att du kan bötfällas om inte din identitet genast kan fastställas..
Hur skulle det gå till?

P
P paralun skrev:
Men för att få det säkert så ska det då id-växlas med en statlig e-legitimation som vi förhoppningsvist får.
Varför behövs det för att "få det säkert"?

P
P paralun skrev:
Det är förödande i längden för ett samhälle med "oklara identiteter"....
Det beror ganska mycket på vilket slags samhälle det handlar om …

P
R Rejäl skrev:
Det räcker inte alltid med ett annat id för lyckas inte polisen GENAST att identiefiera dig som giltig person att framföra ett körkortspliktigt fordon så kan dom bötfälla dig
Hur gör polisen för att bötfälla någon som den inte kan identifiera?
Kontant betalning?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Är du en obelastad medelålders vit svensk man som kör sin egen bil så kommer detta absolut inte vara ett bekymmer för dig.
Jag vill korrigera ovanstående:
D djac skrev:
Är du en obelastad medelålders vit svensk man som kör sin egen Volvo så kommer detta absolut inte vara ett bekymmer för dig.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
E-post är osäkrare för man kan sitta i Indien eller någon annanstans och läsa din e-post. Papperspost måste du fysiskt hitta innan du kan läsa den.
Jag är inte så bekymrad av att någon kan läsa ett elektronisk brev till mig från ett försäkringsbolag som berättar att det accepterar min önskan om att teckna en försäkring.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Är det vanligt? Jag har väl iofs inte fått visa körkortet så värst många gånger, men när det har hänt har de gått iväg med det till en bil och jag utgår ifrån att de kollar då om det är giltigt eller inte.
Senast jag blev stoppad av polisen (för cirka 10 år sen, tror jag) behövde jag inte ens visa körkortet. Det räckte med att blåsa godkänt i "ballongen".

P
Nissens Nissens skrev:
Varför tror du att vi har fysiska körkort?
För att gamla människor inte har en smartmobil. :)

• Älska
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.