95 778 läst · 3 130 svar
96k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
På det lokala Systembolaget såg jag häromdagen en liten skylt vid stationen där man hämtar sin beställning om att digitala legitimationer inte längre accepterades. Jag undrar varför. Det finns väl sätt att kontrollera en giltigheten hos en digital legitimation?Alfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 315 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 315 inlägg
Oj, själv har jag råkat ut för massor med fallerande automater. Vi var mycket på sjukhus förr trasiga automater var inte ovanligt. Då fick man såklart inte parkera fritt utan var tvungen att leta upp en annan automat. När man sen hittade en automat så fick man köa för folk skulle checka in eller checka ut. Man fick stoppa in sitt kort och vänta 30 sekunder eller så för att checka in eller ut. Det hände att det tog 5 minuter innan det var klart och så samma sak när man skulle iväg igen.P pmd skrev:
När apparna gjorde intåg så underlättade det rejält. Den enda app som strular för mig var Stockholms stads app, annars har det alltid fungerat.
Appen har dessutom en fördel om man är stressad. I våras skulle jag parkera bilen vid tågstationen för att åka iväg över dagen. Jag var sen och stressad så jag sprang till tåget och startade sen parkeringen när jag stod på perrongen. Det hade varit svårt med en automat. 😉
Det har väl gjorts någon fejkapp som ser ut som ID-apparna vid en första anblick.P pmd skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 315 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 315 inlägg
Precis. Vem som helst med ett eget mobilt BankID kan verifiera någon annans BankID, om det är äkta eller falskt. Man scannar helt enkelt QR-koden som visas vid legitimationen (testa gärna med en vän). Om det är ett falskt ID så kommer man få reda på det när man scannar QR-koden.D djac skrev:
Problemet är väl att Systembolaget och många butiker inte har funktionen inbyggt i sina kassasystem och personalen ska inte sitta med egna telefoner med egna BankID.
Ja, jag är ganska säker på att vi har ett större antal Bankid utfärdade till personer med oklar identitet.P pmd skrev:
Inget som det blir rubriker av men som då banker får hantera. Swedbank införde ju att ett pass måste användas för att verifiera en identitet och då sker det en id-växling till högsta tillitsnivå.
Bara för att det finns sätt betyder det inte att det finns bra sätt att göra det rationellt för Systembolaget. Antagligen skulle deras kassasystem behöva förändras för att det skulle fungera bra.P pmd skrev: