P
N Niq skrev:
Underligt nog verkar det inte vara ok att skriva ut hur mycket pengar folk tjänar.
Det är en kulturell grej. I en del andra länder är sådant inte allt lika känsligt som i Sverige.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Har dom ditt namn, fullständiga personnummer och adress så kan dom orsaka en del problem för dig.
Dessa uppgifter går väl ganska lätt att få fram genom att "avlyssna" papperspost?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan vem som helst få tillgång till genom att titta på min brevlåda eller på min dörr. Någon post behöver de inte komma över, varken fysisk eller elektronisk.
Står ditt personnummer på din brevlåda eller på din dörr?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vet du om polisen rent formellt godkänner "BankID leg"? Systembolaget häromkring har i alla fall slutat med det.
På det lokala Systembolaget såg jag häromdagen en liten skylt vid stationen där man hämtar sin beställning om att digitala legitimationer inte längre accepterades. Jag undrar varför. Det finns väl sätt att kontrollera en giltigheten hos en digital legitimation?

P
P paralun skrev:
BankID har då INTE högsta tillitsnivå
Är det något att bekymra sig över?

Fairlane
P pmd skrev:
Det exempel på parkeringsautomat som jag har berättat om är det enda som jag kan dra mig till minnes där en parkeringsautomat har tappat kontakten med sin server.
Oj, själv har jag råkat ut för massor med fallerande automater. Vi var mycket på sjukhus förr trasiga automater var inte ovanligt. Då fick man såklart inte parkera fritt utan var tvungen att leta upp en annan automat. När man sen hittade en automat så fick man köa för folk skulle checka in eller checka ut. Man fick stoppa in sitt kort och vänta 30 sekunder eller så för att checka in eller ut. Det hände att det tog 5 minuter innan det var klart och så samma sak när man skulle iväg igen.

När apparna gjorde intåg så underlättade det rejält. Den enda app som strular för mig var Stockholms stads app, annars har det alltid fungerat.

Appen har dessutom en fördel om man är stressad. I våras skulle jag parkera bilen vid tågstationen för att åka iväg över dagen. Jag var sen och stressad så jag sprang till tåget och startade sen parkeringen när jag stod på perrongen. Det hade varit svårt med en automat. 😉

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Plastkort är bekvämare att använda och robustare.
Här får ju alla tycka olika såklart, för min del är det bara "en sak till" som jag ska bära med mig, eftersom jag alltid har telefonen ändå så är det bättre för mig att allt är i den.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Plånboken tar mindre plats än mobilen i byxfickan. Eller har du en liten pyttetelefon? :)
Jag har en vanlig :) men plånboken skulle ju bara ersätta ett fåtal av mobilens funktioner, så det valet är enkelt.

D
P pmd skrev:
Hur gör polisen för att bötfälla någon som den inte kan identifiera?
Kontant betalning?
Orkar inte fråga en vän men jag antar att man får åka med in så utreds din identitet grundligare där.

D
P pmd skrev:
På det lokala Systembolaget såg jag häromdagen en liten skylt vid stationen där man hämtar sin beställning om att digitala legitimationer inte längre accepterades. Jag undrar varför. Det finns väl sätt att kontrollera en giltigheten hos en digital legitimation?
Det har väl gjorts någon fejkapp som ser ut som ID-apparna vid en första anblick.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Det har väl gjorts någon fejkapp som ser ut som ID-apparna vid en första anblick.
Precis. Vem som helst med ett eget mobilt BankID kan verifiera någon annans BankID, om det är äkta eller falskt. Man scannar helt enkelt QR-koden som visas vid legitimationen (testa gärna med en vän). Om det är ett falskt ID så kommer man få reda på det när man scannar QR-koden.

Problemet är väl att Systembolaget och många butiker inte har funktionen inbyggt i sina kassasystem och personalen ska inte sitta med egna telefoner med egna BankID.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det något att bekymra sig över?
Ja, jag är ganska säker på att vi har ett större antal Bankid utfärdade till personer med oklar identitet.
Inget som det blir rubriker av men som då banker får hantera. Swedbank införde ju att ett pass måste användas för att verifiera en identitet och då sker det en id-växling till högsta tillitsnivå.

P pmd skrev:
Plånboken tar mindre plats än mobilen i byxfickan. Eller har du en liten pyttetelefon? :)
Har du pytteliten plånbok? Barra sedelbuntarna i plånboken är ju tjockare än en normal telefon! 😂🙃🤓

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Står ditt personnummer på din brevlåda eller på din dörr?
Nej men med uppgifterna på min dörr är mitt personnummer bara ett kort samtal bort. Trodde detta redan diskuterats nog...🙄

P pmd skrev:
Jag undrar varför. Det finns väl sätt att kontrollera en giltigheten hos en digital legitimation?
Bara för att det finns sätt betyder det inte att det finns bra sätt att göra det rationellt för Systembolaget. Antagligen skulle deras kassasystem behöva förändras för att det skulle fungera bra.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.