tveksamt tveksamt skrev:
Så sluta tjöta då!
Det är solklart för alla andra att Fairlane vet vad han pratar om och du kommer med floskler du läser (eller ännu oftar) inte läser, som du hittar på någon hemsida på nätet.
Nej för mig är det inte solklart och hans åsikter går stick i stäv med vad majoriteten av alla remissinstanser anser om en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå och sedan kan då en id-växling enkelt ske till BankID.

Mycket trovärdigt och enkelt!

D
tveksamt tveksamt skrev:
Så sluta tjöta då!
Det är solklart för alla andra att Fairlane vet vad han pratar om och du kommer med floskler du läser (eller ännu oftar) inte läser, som du hittar på någon hemsida på nätet.
Ja det är så dumt.. så uppenbart

D djac skrev:
Ja det är så dumt.. så uppenbart
Jo det är mycket uppenbart och dumt att vi vaknar sent igen.... en hård värld!

D
P paralun skrev:
Jo det är mycket uppenbart och dumt att vi vaknar sent igen.... en hård värld!
Varför det, vad har hänt, det är nog bara du som känner en otrygghet?

• Haha
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
Varför det, vad har hänt, det är nog bara du som känner en otrygghet?
Njau.... jag vill ogärna att ett samhälle urholkas av kriminella.

En säker identitet är en grundförutsättning!

D
P paralun skrev:

Vad har hänt och vad hade annars hänt?

• Haha
paralun
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej för mig är det inte solklart och hans åsikter går stick i stäv med vad majoriteten av alla remissinstanser anser om en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå och sedan kan då en id-växling enkelt ske till BankID.
Mina åsikter går nog inte stick i stäv med vad remissinstanserna säger. Du läser ju inte ens sidorna du länkar till, så det är ju högst tveksamt att du har läst ett enda svar från en remissinstans.

Du kan börja med att visa ett svar från en remissinstans som säger att det blir svårare att förfalska körkort när digitala e-legitimationer finns. Det var ju ett påstående.
P paralun skrev:
Mycket trovärdigt och enkelt!
Fast inte tillräckligt enkelt för att du ska förstå.
Om någon du litar på (en auktoritet, staten, så länge det inte är en miljömupp) säger något så är det sant och bra. Sen spelar det ingen roll om man visar på uppenbara brister, det är fortfarande rätt och bra!

Staten har givetvis register så de vet vilka medborgare som finns. BankID använder också dessa register så det går inte att ge ut ett BankID till något personnummer som inte finns. Inget konstigt i det.

Det finns också bilder på dig, passbilder, körkortsbilder och numera bilder från ett nationellt ID. Du kan gärna tro att en bild säger mer än 1000 ord i sammanhanget, men om du tror att polismannen som lämnar ut nationella ID kort kommer se skillnad på mig och min bror på ett 5 år gammalt körkort så har du lite för stort förtroende för dem.

Sen finns då fingeravtryck också. Då kan man fundera hur det gick till när jag beställde mitt pass. Jag beställde tid på nätet och åkte sen till platsen. Jag visade mitt körkort och man tog mitt fingeravtryck. Eller var det min bror som gick dit med mitt körkort och lämnade sitt fingeravtryck? Vem vet...

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:

Jaha, det är där vi skiljer oss åt alltså. Alla vi andra som inget annat vill än att Sverige ska översvämmas av kriminella.

Och att vi inte förstått att alla gängkriminella, knarklangare, bidragsfuskare och annat löst slödder skakar i sina grundvalar av rädsla över vad som ska hända bara staten inför en e-legitimation med högsta tillitsnivå.…

Skönt att vi kunnat reda ut det. Framåt för mer kontroll! Alla måste ha med sig sin personligt knutna riksdagsledamot vid alla kortköp framöver! I andra hand går det också bra med en polis, men bara om denne har sin e-legitimation med sig!
Ska man swisha får man bara göra det när man fysiskt är på plats i närmsta banklokal.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Abies koreana och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad exakt menar du med "fullständiga personuppgifter". Pratar vi om sådant som namn, adress, personnummer, make/maka, föräldrar, barn och liknande är detta fullkomligt offentliga uppgifter avseende flesta svenskar. Jag förstår inte varför någon ska gå omvägar för att få denna information.
Jag gissar att många som har som "jobb" att stjäla uppgifter och försöka tjäna pengar på dom inte är svenskar och inte vet hur öppet allt är i Sverige. Samt att om du har ett stort antal hackade e-postadresser så är det ingen omväg att gå att leta informationen där.

https://www.telia.se/artiklar/it-sakerhet/kapad-identitet-sa-skyddar-du-dig-och-din-familj

https://www.kaspersky.se/resource-center/threats/identity-theft-facts-and-faq

https://www.suomi.fi/guider/informa...-vilka-uppgifter-om-dig-som-missbruket-galler

N Niq skrev:
Jag gissar att många som har som "jobb" att stjäla uppgifter och försöka tjäna pengar på dom inte är svenskar och inte vet hur öppet allt är i Sverige.
Det har jag faktiskt svårt att tro. Jag gissar tvärtom att dessa typer är experter på att nyttja öppenheten för att främja sina brottsliga syften.

Jag tror däremot att det är gemene man som ofta är mer naiv och exempelvis ofta tror att ett personnummer är något direkt skyddsvärt.

N Niq skrev:
Samt att om du har ett stort antal hackade e-postadresser så är det ingen omväg att gå att leta informationen där.
Här förstår jag nog inte riktigt vad du menar. Vad är en "hackade e-postadresser" i detta sammanhang?

Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag faktiskt svårt att tro. Jag gissar tvärtom att dessa typer är experter på att nyttja öppenheten för att främja sina brottsliga syften.

Jag tror däremot att det är gemene man som ofta är mer naiv och exempelvis ofta tror att ett personnummer är något direkt skyddsvärt.

Kanske men jag tror att fler svenskar skulle vara utsatta då. Jag tror man använder system som fungerar på så stora områden som möjligt.
Text om att inte exponera personnummer, med råd från IMY om att skydda denna information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skatteverket verkar vara av samma åsikt
Alfredo Alfredo skrev:
Här förstår jag nog inte riktigt vad du menar. Vad är en "hackade e-postadresser" i detta sammanhang?
Andra personers e-postkonton som du lyckats få tillgång till.

N Niq skrev:
Skatteverket verkar vara av samma åsikt
Och jag håller inte riktigt med. Meningslöst för en vanlig människa att tro att försök till "skydd" av personnummer avvärjer några riktiga hot. Men visst, man behöver ju inte skriva ut det på "vykort" i onödan. Så långt håller jag med.

N Niq skrev:
Andra personers e-postkonton som du lyckats få tillgång till.
Vad menar du med "tillgång till"? Att kunna läsa post som når det kontot eller att kunna skicka post med en avsändaradress som gör att e-posten ser ut att komma från "kontot"?

Alfredo Alfredo skrev:
Och jag håller inte riktigt med. Meningslöst för en vanlig människa att tro att försök till "skydd" av personnummer avvärjer några riktiga hot. Men visst, man behöver ju inte skriva ut det på "vykort" i onödan. Så långt håller jag med.
Säkert inga större hot. Men det skyddar nog en del mot dom som bara stjäl uppgifter på lättaste sätt.
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med "tillgång till"? Att kunna läsa post som når det kontot eller att kunna skicka post med en avsändaradress som gör att e-posten ser ut att komma från "kontot"?
Tänkt mest på att få tillgång till så att man kan läsa e-post. Lyckas man hitta en räkning knuten till en adress som tex en elräkning så kan man använda den som en del i att identifiera sig som en person. Om man har full tillgång kan man ju göra mycket mer som att bekräfta beställningar och annat.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad är så känsligt med det som för de flesta alltid stod i telefonkatalogen på den tiden dessa trycktes? Eller namn och adress stod. Personnummer var ett telefonsamtal bort.
De flesta skulle nog inte ha talat om sitt personnummer för en okänd människa som ringde och frågade om det.

Nissens
P pmd skrev:
De flesta skulle nog inte ha talat om sitt personnummer för en okänd människa som ringde och frågade om det.
Bra att det går att få tag i online då…

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.