95 835 läst · 3 130 svar
96k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Låter ju intressant. Jag har inte svenskt bank-id så vet inte hur det ser ut.C cpalm skrev:
När jag identifierar mig med min finska banks system så visar det inte hela mitt personnummer.
Ser någon annan ditt personnummer när du identifierar dig?
Var/hur exponerar BankID ditt personnummer?C cpalm skrev:
Hur identifierar man sig med en elräkning? 🤔N Niq skrev:
Ja, du som användare ser ingenting, men den som begär identifiering får både personnummer, namn, utfärdare, utfärdandedatum, giltighetsdatum, typ av ID och BankID:ts serienummer från BankID.N Niq skrev:
Det är ju hela poängen, den fungerar ju enligt samma principer som ett vanligt ID-kort.
Det finns "organisationer" som använder den typen av "bevis" på att man faktiskt är den man utger sig för att vara. Främst utländska skulle jag tro. Vet inte om jag alls stött på det i Sverige.tveksamt skrev:
Du kanske ombeds presentera en "utility bill", ett "bank statement" och en "passkopia". Kan du det så antas du vara den handlingarna avser. Absolut inte idiotsäkert men kanske tillräckligt säkert och inte helt ovanligt.
Eller så läser du på lite om offentlighetsprincipen:C cpalm skrev:
https://lawline.se/answers/hur-far-man-tag-i-ett-personnummer
Absolut inte, men när Skatteverket skriver "extra skyddsvärd personuppgift" som skall "exponeras så lite som möjligt" så läser jag det som att det går betydligt djupare än att den inte skall publiceras öppet.Alfredo skrev:
Den presenteras med andra ord inte någon annanstans än där du väljer att presentera den?C cpalm skrev:
Precis som ditt körkort inte visar ditt personnummer för någon du inte väljer att visa ditt körkort för.
Tja, i brist på annat så kanske.. Låter inte vidare säkert kan jag tycka. Men vad vet jag.Alfredo skrev:Det finns "organisationer" som använder den typen av "bevis" på att man faktiskt är den man utger sig för att vara. Främst utländska skulle jag tro. Vet inte om jag alls stött på det i Sverige.
Du kanske ombeds presentera en "utility bill", ett "bank statement" och en "passkopia". Kan du det så antas du vara den handlingarna avser. Absolut inte idiotsäkert men kanske tillräckligt säkert och inte helt ovanligt.
Det torde vara busenkelt att göra en sådan, men den som ska verifiera någons identitet gör väl det inte bara genom att titta på telefonens skärm? Jag vet inte hur bankid fungerar i den situationen, men ett Freja-ID kan man kontrollera äktheten av med ett annat Freja-ID eller på en webbsida.D djac skrev: