C
N Niq skrev:
[bild]
Med tanke på detta borde ju BankID förbjudas. Det exponerar ju personnumret vitt och brett utan medgivande.
Nästan så man skulle göra en anmälan för att se hur IMY resonerar...

• Älska
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Med tanke på detta borde ju BankID förbjudas. Det exponerar ju personnumret vitt och brett utan medgivande.
Låter ju intressant. Jag har inte svenskt bank-id så vet inte hur det ser ut.
När jag identifierar mig med min finska banks system så visar det inte hela mitt personnummer.
Ser någon annan ditt personnummer när du identifierar dig?

C cpalm skrev:
Var/hur exponerar BankID ditt personnummer?

N Niq skrev:
Lyckas man hitta en räkning knuten till en adress som tex en elräkning så kan man använda den som en del i att identifiera sig som en person
Hur identifierar man sig med en elräkning? 🤔

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Ser någon annan ditt personnummer när du identifierar dig?
Ja, du som användare ser ingenting, men den som begär identifiering får både personnummer, namn, utfärdare, utfärdandedatum, giltighetsdatum, typ av ID och BankID:ts serienummer från BankID.

Det är ju hela poängen, den fungerar ju enligt samma principer som ett vanligt ID-kort.

Nissens
C cpalm skrev:
Det är öppen info. Du kan ringa eller maila skatteverket och få någons kompletta personnummer.

C
Nissens Nissens skrev:
Det är öppen info. Du kan ringa eller maila skatteverket och få någons kompletta personnummer.
Då är det bäst att du ringer IMY och Skatteverket och säger att det står fel på deras hemsidor då 😆

tveksamt tveksamt skrev:
Hur identifierar man sig med en elräkning? 🤔
Det finns "organisationer" som använder den typen av "bevis" på att man faktiskt är den man utger sig för att vara. Främst utländska skulle jag tro. Vet inte om jag alls stött på det i Sverige.

Du kanske ombeds presentera en "utility bill", ett "bank statement" och en "passkopia". Kan du det så antas du vara den handlingarna avser. Absolut inte idiotsäkert men kanske tillräckligt säkert och inte helt ovanligt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Då är det bäst att du ringer IMY och Skatteverket och säger att det står fel på deras hemsidor då
Det finns väl egentligen ingen motsättning mellan att något är allmän handling men att det för den skull inte bör "torgföras med gatupratare"?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller så läser du på lite om offentlighetsprincipen:
Tror du verkligen att @cpalm är omedveten om det? Lite tramsigt faktiskt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Här får ju alla tycka olika såklart, för min del är det bara "en sak till" som jag ska bära med mig, eftersom jag alltid har telefonen ändå så är det bättre för mig att allt är i den.
Jag är lite försiktig med att skaffa mig fler potentiella single-point-of-failure.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns väl egentligen ingen motsättning mellan att något är allmän handling men att det för den skull inte bör "torgföras med gatupratare"?
Absolut inte, men när Skatteverket skriver "extra skyddsvärd personuppgift" som skall "exponeras så lite som möjligt" så läser jag det som att det går betydligt djupare än att den inte skall publiceras öppet.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Orkar inte fråga en vän men jag antar att man får åka med in så utreds din identitet grundligare där.
Ja, det låter plausibelt, men frågan är väl hur knepigt det är att utreda identiteten grundligare. Ett DNA-prov tar väl ett tag att få svar på?

C cpalm skrev:
Ja, du som användare ser ingenting, men den som begär identifiering får både personnummer, namn, utfärdare, utfärdandedatum, giltighetsdatum, typ av ID och BankID:ts serienummer från BankID.

Det är ju hela poängen, den fungerar ju enligt samma principer som ett vanligt ID-kort.
Den presenteras med andra ord inte någon annanstans än där du väljer att presentera den?
Precis som ditt körkort inte visar ditt personnummer för någon du inte väljer att visa ditt körkort för.

Alfredo Alfredo skrev:
Det finns "organisationer" som använder den typen av "bevis" på att man faktiskt är den man utger sig för att vara. Främst utländska skulle jag tro. Vet inte om jag alls stött på det i Sverige.

Du kanske ombeds presentera en "utility bill", ett "bank statement" och en "passkopia". Kan du det så antas du vara den handlingarna avser. Absolut inte idiotsäkert men kanske tillräckligt säkert och inte helt ovanligt.
Tja, i brist på annat så kanske.. Låter inte vidare säkert kan jag tycka. Men vad vet jag.

P
D djac skrev:
Det har väl gjorts någon fejkapp som ser ut som ID-apparna vid en första anblick.
Det torde vara busenkelt att göra en sådan, men den som ska verifiera någons identitet gör väl det inte bara genom att titta på telefonens skärm? Jag vet inte hur bankid fungerar i den situationen, men ett Freja-ID kan man kontrollera äktheten av med ett annat Freja-ID eller på en webbsida.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.