94 743 läst · 3 129 svar
95k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Förutom paranoia finns det andra goda, ekonomiska, skäl att skaffa ett kreditkort från ett annat kreditinstitut än det man har sin betaltjänst hos, eller sitt bolån hos. Det finns sällan a priori-skäl att anlita samma bank för de två senare heller f.ö.Fairlane skrev:
Ja, precis. Varför är det så, är min undring.? Rkarlsson skrev:
Swedbank har makt att se till att hon inte heller kan använda andra bankers (samt diverse andra företags och myndigheters) tjänster. Swedbank använde den makten. Hur bra är det?? Rkarlsson skrev:
Nej, de flesta kör Linux. Några kör iOS.Fairlane skrev:
Det stämmer nog. Bankid på fil tycks inte ha några jättestora fördelar jämfört med "mobilt" bankid.Fairlane skrev:
Givetvis, men sammanhanget är vad du skrev i sista meningen i #2 389 om vilka system som stöds. Min poäng är att det är ganska korkat att inte skriva portabla program. Ändå gör många utvecklare det och deras chefer tror därför att det är ett omfattande arbete att stödja de vanligaste operativsystemen (MS Windows, MacOS och Linux).Fairlane skrev:
OK, det var några år sen jag gick i skolan.Fairlane skrev:
Även med individuella val så var schemat fastslaget vid terminsstart på den tiden.
Stackars barn i vår moderna tid.
Men om schemat ändras får rimligen barnen reda på det och kan berätta för sina föräldrar vad som ändrades om det behövs? Varför blanda in IT-system?
Vi har i Sverige en stark tradition att den som är i besittning av någonting också ska betraktas som ägare, sa Kronofogdemyndighetens representant i ett av TV4-inslagen som refererats.klaskarlsson skrev:
Svenska domstolar får inte stifta lagar eller generellt ogiltigförklara lagar, men de har lagprövningsrätt. Det innebär att de får ogiltigförklara ett enskilt mål om åtalet (eller motsvarande) strider mot grundlagen.
Om någon orkar följa ärendet genom domstolsväsendet vore det intressant att se hur det går.
Det är ett riktigt oskick att banker (och andra, t.ex. försäkringsbolag) tvingar sina kunder att använde deras interna meddelandesystem (som ofta är förskräckligt primitiva) istället för att kommunicera via etablera kanaler som post och email.klaskarlsson skrev:Jag har själv drabbats av detta då mitt företagskonto stängdes av helt plötsligt - kunde inte ens logga in: Detta för att jag inte hade fyllt i en KYC blankett i tid, fast jag fått påminnelser: Dessa hade dock endast skickas i internetbanken, inte i mobilappen (som jag använder normalt) - så det hade jag missat. Men det löste sig med ett supportsamtal till banken.
Det sämsta jag har råkat ut för i kommunikationsväg var när ett kreditkortsföretag meddelade att de slutar att skicka räkningar per post och uppmanade mig att logga in på deras webbplats vid en obestämd tidpunkt några veckor in på varje månad för att hämta min räkning.
Det handlar om ambitionsnivå. När någon döms oskyldig och det uppdagas så bör staten sätta till alla klutar för att se till att liknande saker inte händer igen. I Sverige tycks inte alltid den ambitionen finnas från statens sida. Hur det är i andra länder vet jag inte så noga.BirgitS skrev:
Vilket är ett enormt stort moraliskt dilemma. Hur kan de tycka att det är acceptabelt att andra dör bara för att de ska kunna köra fort på vägarna?BirgitS skrev:
Om motorfordon och vägar för sådana hade uppfunnits idag så hade de bums blivit förbjudna.