P
R Rejäl skrev:
Vart tror man mest om inte i kyrkan?
I politiken tror man ännu mer.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Du som är paranoid, varför inte ta en kort någon annanstans än din vanliga bank?
Förutom paranoia finns det andra goda, ekonomiska, skäl att skaffa ett kreditkort från ett annat kreditinstitut än det man har sin betaltjänst hos, eller sitt bolån hos. Det finns sällan a priori-skäl att anlita samma bank för de två senare heller f.ö.

P
? Rkarlsson skrev:
Hennes id kort är inte ogiltigt. Hennes bank-id är det.
Ja, precis. Varför är det så, är min undring.
? Rkarlsson skrev:
Hon fick ju frågan om ett par transaktioner men valde inte att svara direkt. Det är ju ändå varje enskild persons skyldighet att göra om man vill nyttja bankernas tjänster, oavsett hur illa man tycker om det.
Swedbank har makt att se till att hon inte heller kan använda andra bankers (samt diverse andra företags och myndigheters) tjänster. Swedbank använde den makten. Hur bra är det?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
? Rkarlsson skrev:
Apparna är ju en trevlig gåva. Man betalar på pricken vad man nyttjar parkeringen.
Det gör man även med moderna parkeringsautomater.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Som kör Windows?
Nej, de flesta kör Linux. Några kör iOS.
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske går det att får till men varför skulle man ens hålla på när mobilt BankID både är enklare och säkrare.
Det stämmer nog. Bankid på fil tycks inte ha några jättestora fördelar jämfört med "mobilt" bankid.
Fairlane Fairlane skrev:
Om man skriver sitt program? Det är väl inte det gemene man gör? De laddar hem ett färdigt program och installerar. Sen kan man kanske få igång det på ett osupporterat OS såklart.
Givetvis, men sammanhanget är vad du skrev i sista meningen i #2 389 om vilka system som stöds. Min poäng är att det är ganska korkat att inte skriva portabla program. Ändå gör många utvecklare det och deras chefer tror därför att det är ett omfattande arbete att stödja de vanligaste operativsystemen (MS Windows, MacOS och Linux).

P
Fairlane Fairlane skrev:
Schemat ändras oftare än en gång i terminen. Beroende på individuella val, inriktningar, eventuellt hemspråk etc så kan mycket saker ändras.
Sen finns det kurser som man läser i några veckor och sen läser man något annat, så schemat är inte så statiskt.
OK, det var några år sen jag gick i skolan. :)
Även med individuella val så var schemat fastslaget vid terminsstart på den tiden.
Stackars barn i vår moderna tid.

Men om schemat ändras får rimligen barnen reda på det och kan berätta för sina föräldrar vad som ändrades om det behövs? Varför blanda in IT-system?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Exempelvis betong.
Man ska undvika betong. Framförallt betongskor.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Nu fattar jag inte?
Fairlane undrar vilka operativsystem en fickdator (som en mobiltelefon ju är) använder. Linux och iOS är de vanligaste operativsystemen för sådana. Varianter av Windows finns också för telefoner, men jag tror inte att det är så vanligt.

P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Sen bör ju Ebba, som vanligt, kunna överklaga domen, vilket hon också verkar göra. Så får vi hoppas att hovrätten i detta fall kommer fram till att hon bör få ersättning, om det är så som hon säger.
Vi har i Sverige en stark tradition att den som är i besittning av någonting också ska betraktas som ägare, sa Kronofogdemyndighetens representant i ett av TV4-inslagen som refererats.

Svenska domstolar får inte stifta lagar eller generellt ogiltigförklara lagar, men de har lagprövningsrätt. Det innebär att de får ogiltigförklara ett enskilt mål om åtalet (eller motsvarande) strider mot grundlagen.

Om någon orkar följa ärendet genom domstolsväsendet vore det intressant att se hur det går.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har själv drabbats av detta då mitt företagskonto stängdes av helt plötsligt - kunde inte ens logga in: Detta för att jag inte hade fyllt i en KYC blankett i tid, fast jag fått påminnelser: Dessa hade dock endast skickas i internetbanken, inte i mobilappen (som jag använder normalt) - så det hade jag missat. Men det löste sig med ett supportsamtal till banken.
Det är ett riktigt oskick att banker (och andra, t.ex. försäkringsbolag) tvingar sina kunder att använde deras interna meddelandesystem (som ofta är förskräckligt primitiva) istället för att kommunicera via etablera kanaler som post och email.

Det sämsta jag har råkat ut för i kommunikationsväg var när ett kreditkortsföretag meddelade att de slutar att skicka räkningar per post och uppmanade mig att logga in på deras webbplats vid en obestämd tidpunkt några veckor in på varje månad för att hämta min räkning.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Oskyldigt dömda finns och har alltid funnits. Menar du att alla rättssystem alltid är havererade?
Det handlar om ambitionsnivå. När någon döms oskyldig och det uppdagas så bör staten sätta till alla klutar för att se till att liknande saker inte händer igen. I Sverige tycks inte alltid den ambitionen finnas från statens sida. Hur det är i andra länder vet jag inte så noga.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du att en banktjänsteman skulle veta att du använder BankID till skolschemat?
Varför får folk för sig saker?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen för att de flesta tycker det fungerar bättre med appar.
Helt obegripligt, tycker jag. Det är mycket enklare att använda ett betalkort i en parkeringsautomat än att fippla med diverse program i telefonen. Olika appar beroende på var man är.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Hur kontrollerar man att en person är skuldfri?
Om man skriver ett avtal behöver man väl inte kontrollera det?

Att låna ut sin bil är f.ö riskabelt på många olika sätt så det gör jag ändå aldrig.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller med om att det är stora problem men det är väl rätt klart att folk i allmänhet föredrar att det dör en del i trafiken än att aldrig köra fortare än 30 km/h.
Vilket är ett enormt stort moraliskt dilemma. Hur kan de tycka att det är acceptabelt att andra dör bara för att de ska kunna köra fort på vägarna?
Om motorfordon och vägar för sådana hade uppfunnits idag så hade de bums blivit förbjudna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.