Dock vill jag poängtera att det är påväg att även Freja eID och BankID och även ett statligt eID ska omfattas av en penningtvättlagstiftning där de blir skyldiga att blockera kunder som inte är pålitliga i penningtvätthänseende.

Det diskuteras nämligen att E-legitimationsutfärdare ska vara skyldiga att ha ett penningtvättansvar, ställa penningtvättfrågor, och även kontrollera E-legitimeringstransaktioner, även sådana som inte har med pengar att göra utan kan vara tecken på annan brottslighet.

https://www.ekobrottsmyndigheten.se...-finansiering-av-terrorism-i-sverige-2019.pdf

Det innebär att båda Freja eID och BankID och även en eventuell statlig utfärdare, kommer bli skyldiga att spärra kunder från E-legitimation om det missbrukas i kriminalitet.

Det innebär dock inte att dessa kunder hamnar utanför samhället, utan att dessa kunder får helt enkelt göra sina ärenden över disk, på öppettider och legitimera sig på plats. Och då även betala de avgifter som det kostar att göra det "manuellt".

Detta handlar alltså om att hindra bulvaner som står på ett E-legitimation men E-legitimationen används av någon annan. Det är också en form av "penningtvätt".

• Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
S sebastiannielsen skrev:
Det innebär dock inte att dessa kunder hamnar utanför samhället, utan att dessa kunder får helt enkelt göra sina ärenden över disk, på öppettider och legitimera sig på plats. Och då även betala de avgifter som det kostar att göra det "manuellt".
😂 😂 😂 😂 😂

Betala med kontanter då också förstås...

dessa kunder får helt enkelt göra sina ärenden över disk
Det är lättare sagt än gjort. Det finns massvis med situationer där BankID nyttjas där det inte finns något diskalternativ. Merparten antagligen.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
😂 😂 😂 😂 😂

Betala med kontanter då också förstås...
Nej. Det diskuteras att banker ska vara skyldiga att utfärda ett spärrat konto utan internetbank, där man får ett kort där man bara kan köpa mat, bränsle, läkemedel i vissa godkända butiker (såsom ICA, Coop, apotek, o så).
O sen fakturor får man ta över disk och svara på penningtvättfrågor om en faktura är "skum".
Alfredo Alfredo skrev:
Det är lättare sagt än gjort. Det finns massvis med situationer där BankID nyttjas där det inte finns något diskalternativ. Merparten antagligen.
Ja, men meningen är att folk som "straffat ut sig" bara ska kunna göra det livsnödvändigaste. Mat, bränsle, läkemedel i princip. Skattedeklarationen får man då lämna in över disk.

Möjligt att det sedan kommer en "spärrad" form av BankID likt SäkerhetsID fast där man bara kan logga in hos myndigheter och bara de "nödvändiga" myndigheterna och inget annat.

• Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Nej. Det diskuteras att banker ska vara skyldiga att utfärda ett spärrat konto utan internetbank, där man får ett kort där man bara kan köpa mat, bränsle, läkemedel i vissa godkända butiker (såsom ICA, Coop, apotek, o så).
O sen fakturor får man ta över disk och svara på penningtvättfrågor om en faktura är "skum".

Ja, men meningen är att folk som "straffat ut sig" bara ska kunna göra det livsnödvändigaste. Mat, bränsle, läkemedel i princip. Skattedeklarationen får man då lämna in över disk.
Men detta måste ju gälla personer som är fällda och konstaterade brottslingar, inte att man är misstänkt för små summor..

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Ja och nej. Angående trafikdöda så är kanske nivån rimlig. När det gäller svåra sjukdomar finns väl ingen acceptans utan det forskas väl överallt för att motverka dessa.

Och även om nivån på trafikdöda anses rimlig är det fortfarande ett problem när någon dör. Så tycker i alla fall jag.
Jo, men infektionssjukdomarna skulle ju bli färre om vi fortsatte att leva som under pandemivågorna t.ex.

Naturligtvis tycker även jag att det är ett problem när någon dör i trafiken men det är nog en annan sak än att ta beslut på samhällsnivå. Precis som när det gäller polis- och domstolsväsendet och oskyldigt dömda. Sen är det klart att när det dyker upp nya möjligheter att avgöra om någon är skyldig eller oskyldig t.ex. som det var med DNA-tekniken så ska det användas när det är vettigt. Däremot är det väl mer tveksamt om det är vettigt att samla in alla människors DNA vid födelsen och ha sån kameraövervakning att det går att följa alla människors rörelser utomhus, men det skulle säkert få lite fler skyldiga dömda.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men detta måste ju gälla personer som är fällda och konstaterade brottslingar, inte att man är misstänkt för små summor..
Räcker med att du inte har presenterat bevis nog för penningtvättfrågor eller har transaktioner som inte kan förklaras.

Detta är en ny skyldighet som ska gälla för banken även om kunden är spärrad för penningtvätt. Den nuvarande lagen är att banken får inte ens öppna den typ av bankkonto som banker är skyldiga att ge kunder, om de är spärrade på grund av penningtvätt (även om det är i en annan bank).

Dvs en markering för penningtvätt i bankernas gemensamma register ger banken rätt att vägra öppna konto helt och hållet. Detta är tänkt att ändras så att banken blir skyldiga att öppna ett konto utan internetbank, med ett kort som är spärrat för "livsnödvändiga varor och tjänster" (likt matkorten - "food stamps card" i USA).

R
Räcker med att du inte har presenterat bevis nog för penningtvättfrågor eller har transaktioner som inte kan förklaras.

Detta är en ny skyldighet som ska gälla för banken även om kunden är spärrad för penningtvätt. Den nuvarande lagen är att banken får inte ens öppna den typ av bankkonto som banker är skyldiga att ge kunder, om de är spärrade på grund av penningtvätt (även om det är i en annan bank).

Dvs en markering för penningtvätt i bankernas gemensamma register ger banken rätt att vägra öppna konto helt och hållet.
Det är skrämmande utveckling att privatpersoner ska bevisa, det borde vara tvärtom att dom får bevisa..
Men men snart är vi dömda i domstolar med utan bevis godtyckligt!!!

• Gilla
Intet och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är skrämmande utveckling att privatpersoner ska bevisa, det borde vara tvärtom att dom får bevisa..
Nej. När pengar är inblandade så ska man kunna styrka rätten till dem.
Tycker jag är helt rimligt. Samma med den nya förverkandelagen där man kan förverka pengar/varor som inte kan förklaras.

Det ät t.om. så att om beloppet är under 1/10 prisbasbelopp så får polisman ta beslutet på stående fot, då ska du kunna visa bankkontoutdrag och kvitton på plats.

R
Nej. När pengar är inblandade så ska man kunna styrka rätten till dem.
Tycker jag är helt rimligt. Samma med den nya förverkandelagen där man kan förverka pengar/varor som inte kan förklaras.

Det ät t.om. så att om beloppet är under 1/10 prisbasbelopp så får polisman ta beslutet på stående fot, då ska du kunna visa bankkontoutdrag och kvitton på plats.
Helt galet så om jag har en klocka på mig som jag ingett kvitto har så kan dom förverka den på plats, hör du inte hur galet det låter?

• Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
?
R Rejäl skrev:
Är det skrämmande att personer som inte kan eller vill svara på var deras pengar kommer ifrån inte får ha konto på banker ?

Det är ju rätt vettigt, dina svarta pengar får du ha i kassaskåpet/madrassen. Och dina vita pengar på banken. Då är det ju jättelätt att svara på frågorna.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Helt galet så om jag har en klocka på mig som jag ingett kvitto har så kan dom förverka den på plats, hör du inte hur galet det låter?
Njau det funkar väl så att man ligger online mot Skatteverket och har någon en större skuld så kan man beslagta saker av värde. Sen får man bevisa hur det är med en viss värdesak om eventuellt någon annan äger den.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
R
? Rkarlsson skrev:
Är det skrämmande att personer som inte kan eller vill svara på var deras pengar kommer ifrån inte får ha konto på banker ?

Det är ju rätt vettigt, dina svarta pengar får du ha i kassaskåpet/madrassen. Och dina vita pengar på banken. Då är det ju jättelätt att svara på frågorna.
Men enligt sebastiannielsen så räcker inte att kunna förklara utan det ska bevisas..
Jag har mängder med saker jag inte längre har kvittot kvar för det är ju heeeelt galet…
Ni som inte förstår detta kommer att bli varse en dag då staten, polisen, kronis kan förverka all dina saker…

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Njau det funkar väl så att man ligger online mot Skatteverket och har någon en större skuld så kan man beslagta saker av värde. Sen får man bevisa hur det är med en viss värdesak om eventuellt någon annan äger den.
Du menar skuld till kronis? för skulder har de flesta husägare till o med bilägare i dagens samhälle..

R Rejäl skrev:
Du menar skuld till kronis? för skulder har de flesta husägare till o med bilägare i dagens samhälle..
Jo men det är ju så den nya lagstiftningen fungerar och ser väl egentligen inget fel i det för att få ordning på röran vi hamnat i.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.