94 408 läst · 3 129 svar
94k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Som kör Windows?P pmd skrev:
Kanske går det att får till men varför skulle man ens hålla på när mobilt BankID både är enklare och säkrare.
Om man skriver sitt program? Det är väl inte det gemene man gör? De laddar hem ett färdigt program och installerar. Sen kan man kanske få igång det på ett osupporterat OS såklart.P pmd skrev:
Det kommer säkert med tiden, men om utveckling alltid skulle vänta på en "global" standard.....kisumisu skrev:
Tycker tråden belyser ganska bra hur utveckling förändrats under 50-60 år gällande identifiering och framför allt när vi fått Internet och den fortsatta digitaliseringen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Jo men nu är det så att staten har "verktygen" för att utfärda en e-legitimation med högsta tillitsnivå.Fairlane skrev:
Det skulle ju vara förskräckligt om bankerna lagrade samma information.
Men BankID kan gärna id-växla med den statliga e-legitimationen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Schemat ändras oftare än en gång i terminen. Beroende på individuella val, inriktningar, eventuellt hemspråk etc så kan mycket saker ändras.P pmd skrev:
Sen finns det kurser som man läser i några veckor och sen läser man något annat, så schemat är inte så statiskt.
Man bör göra en informationsklassning och baserat på den avgöra om informationen ska vara öppen eller inte. Om inte så väljs lämpligt skydd baserat på informationsklass.
När det gäller informationsklassning måste man försöka tänka på samtliga aspekter. Många tänker " mig spelar det ingen roll om mina uppgifter är synliga" eller "har man bara rent mjöl i påsen ...", att det kan vara förödande för någon annan tänker man inte på.
Verkar inte hända så mycket.P paralun skrev:
Medans mer och mer grejer kräver elektronisk identifiering.
Sen får vi vara glada att svensk bankid gratis. T ex i Finland tillhandahåller bla telefonbolag "bankid" och tar betalt för tjänsten!
Jo om du kollar länken ser du att genomfört två remissrundor. "Lagstiftningskedjan"kisumisu skrev:
Man fick göra en till eftersom man insåg att man inte uppfyllde EU´s regelverk.
Sen efter det kommer då lagrådsremissen och sedan en prop och omröstning i riksdagen.
Så här ser ju i princip alla ärenden ut med god demokratisk ordning.
Sen eftersom det är många ärenden just nu så tar det nog sin tid.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Det finns alltid någon som gnäller förstås: För ett par år sen var det många som gnällde över hur tandlös polisen var.Grannens Häck skrev:Hur tar man ens reda på om en bekant har klippkort hos kronkalle?
Känns lite orimligt att man inte ska kunna låna ut en bil till någon man inte på ett enkelt sätt kan kolla upp först. Ska kronofogden kunna konfiskera på detta sättet borde det även vara deras skyldighet att tillhandahålla en enkel tjänst för att kontrollera detta innan. (Som inte kräver bank-ID såklart)
Om tex en grovt kriminell åkte dit i en kontroll i sin sprillans Merca så räckte det med att bilen var skriven på en målvakt så fick han köra vidare. Nu tycker vi det är orättvist mot dom som råkar låna ut sin bil till någon som sen åker dit i en sådan kontroll...
Och det är såklart orättvist, och någonstans måste vi hitta en bra medelväg, men är det fler oskyldiga som åker dit än skyldiga just nu ?
Eller är det just ett fall som uppmärksammas ?
För i andra vågskålen verkar det ligga att man fått in 70 miljoner från skuldsatta personer som innan dessa har duckat undan sina skulder, som vi hederliga medborgare då måste täcka upp för.
https://kronofogden.se/om-kronofogd...7-ny-lag-gav-70-miljoner-i-utmatta-tillgangar
Sen bör ju Ebba, som vanligt, kunna överklaga domen, vilket hon också verkar göra. Så får vi hoppas att hovrätten i detta fall kommer fram till att hon bör få ersättning, om det är så som hon säger.
Personummer skrev man ju tex när man fyllde i uttagsblanketten för att ta ut pengar från banken. Sedan skrev man under med sitt namn.Fairlane skrev:Signerat med egen underskrift har jag gjort men personnummer kan jag inte påminna mig om att jag skrivit ner i detta läge.
Jag ser minst två stora fördelar med att man signerar med ett certifikat* utgivet av organisationen.
1. Det är lätt att se att den som signerar har behörighet att göra så
2. Man slipper kopplingen till privatperson. Vi ser ju redan nu att knäppgökar hotar, misshandlar och mördar personer pga deras yrkesutövning. Att släppa uppgifter som personnummer etc till dessa knäppgökar är att bjuda hem dem till den privata bostaden också.
Dvs om en enskild kronofogde signerar ett beslut om att utmäta egendom för en person så är det bättre om det står att det är signerat av "kronofogde-<slumpmässigt nummer>" där det slumpmässiga numret inte är samma för en enskild tjänsteman varje gång, än att det är signerat av <personnummer>. Sen ska det såklart vara möjligt att härleda vem som signerar, i efterhand, men inte av vem som helst.
Ovanstående problematik tror jag många antingen missar helt eller underskattar många gånger, på samma sätt som jag tror att många inte har någon aning om vad det innebär att leva med skyddade personuppgifter (vilket i sig varierar kraftigt från fall till fall).
* Rent tekniskt signerar man såklart inte med något certifikat, men det är så många ser det. På samma sätt som att jag inte signerar något med mitt BankID, även om man i dagligt tal säger att man göra det.
Många gånger när man behövde identifiera sig så skrevs personnummer eller id-kortsnummret ner och sedan skrev man under.
Men i övrigt så håller jag med om det du skriver
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Vi gör det genom att högljutt klaga på att polisen är tandlös och att kriminella får springa runt och bidragsfuska, åka i fina bilar på illegalt intjänande pengar och andra uppenbara saker utan att åka dit, och att processerna är för långa och för krångliga. Samt att bankerna glatt hejar på de kriminella och inte vidtar åtgärder för att sätta dit dom.P pmd skrev:
Men det är inte alltid lätt att båda hindra penningtvätt och samtidigt ha allt 100% rättsäkert när saker kommer på plats lite för snabbt. Men vi får hoppas, och måste driva på, för att det skall bli rättsäkert och att så få oskyldiga som möjligt kommer i kläm.
Jag har själv drabbats av detta då mitt företagskonto stängdes av helt plötsligt - kunde inte ens logga in: Detta för att jag inte hade fyllt i en KYC blankett i tid, fast jag fått påminnelser: Dessa hade dock endast skickas i internetbanken, inte i mobilappen (som jag använder normalt) - så det hade jag missat. Men det löste sig med ett supportsamtal till banken.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Nej staten har ingenting alls idag. Man vill bygga.P paralun skrev:
Lagrade samma information?P paralun skrev:
Skillnaden mellan nivå 3 och nivå 4 är ju hur man hämtar sin e-legitimation. Vid nivå 4 så måste man personligen hämta ut den och legitimera sig säkert, exempelvis med ett nationellt ID-kort.
Vad är det som vore så förskräckligt?
Du är medveten om att det är fullt tillåtet att ha en privat utgivare av e-legitimation med högsta tillitsnivån? Flera andra länder väljer det. Förskräckligt?P paralun skrev: