K
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Som försäljningschef kanske du borde inse att det är schysstare att kontrollera villkoren innan du ska hämta bilen - sparar ju tid både för dig och säljaren.

/Krille
Förstår det. Dock är jag inte med på det.
Vi har två kunder som fortfarande betalar mot efterkrav, vilket är stenålder. Men vi säljer och kunderna vill ha det så. Bara att rätta in sig i ledet och se glad ut. Ingen av våra konkurrenter erbjuder det. De säljer därför inte dit heller.

Bilia har tappat 2 försäljningar under tiden. Kör Citroën som andrabil. De tog postväxel och man gör då upp på stubben. Passar mig bättre än att betala över 100000 kr i förskott på faktura, vilket är enligt mig befängt. Men passar kanske andra. Alla är olika. Jag gör alltid upp på stubben.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Vi har två kunder som fortfarande betalar mot efterkrav
Vad innebär det? Är det något annat än att betala mot faktura i efterskott, vilket väl är den helt dominerande betalningsformen?

L L Jan skrev:
att betala över 100000 kr i förskott på faktura,
Ja det vore verkligen hål i huvudet. Tvivlar på att speciellt många är så dumma.

MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Vad innebär det? Är det något annat än att betala mot faktura i efterskott, vilket väl är den helt dominerande betalningsformen?

Ja det vore verkligen hål i huvudet. Tvivlar på att speciellt många är så dumma.
Det är postförskott. Han kanske säljer leksaksbilar?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
hsd
BirgitS BirgitS skrev:
För att inte tala om Systemet där det dröjde ända till år 2000.
1999 😉

Systemet vägrade kreditkort - inte bankkort (debitkort) - fram till 2000. Krediten var problemet, inte kortet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, BankID på fil är en fil som används av ett program installerat på datorn.
En modern mobiltelefon är en dator.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är osäker på om applikationen finns till MacOS eller bara till Windows, stöd för Linux är jag rätt säker på att man slutade med för rätt många år sen.
Om man skriver sitt program enligt Posix så kommer det att fungera på Macos samt till största delen på Ms Windows och Linux. Antagligen även på ett antal andra unixvarianter.

P
L L Jan skrev:
Det skulle bara utveckats till Skatteverket.
Då hade det antagligen fortfarande varit under utveckling …

P
A AndersS skrev:
Har inte funderat så mycket men vissa underskrifter är i princip oläsbara men kan jämföras med "original".
För viktiga underskrifter brukar man behöva skriva ett "namnförtydligande".

P
A AndersS skrev:
Annars kör jag på med bankid för mig en bra metod, funderar inte så mycket mera än att undvika att bli lurad.
Det är ganska svårt att bli lurad med bankid.

P
L L Jan skrev:
Tex. Sverige lämna EU - största misstaget som Svenska befolkningen med Göran Persson i spetsen gjort under 1900- talet var att gå med i EU.
När vi medborgare i Sverige röstade för att Sverige skulle gå med i EU var Ingvar Carlsson statsminister.
Det var f.ö. en rådgivande folkomröstning (som vanligt i Sverige) så kolla gärna upp hur ditt favoritparti röstade i riksdagen om ansökningen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Får jag göra ett antagande är det ytterst ovanligt att "normal" användare och som har kontroll på sin ekonomihantering, etc, blir drabbad.
Det är nog ett rimligt antagande. Att en bank kan spärra ett bankid så att det inte går att använda någonstans överhuvudtaget är dock inte rimligt.

Om ett antal swischtransaktioner på cirka 14000 kr får en banktjänsteman (eller antagligen troligare ett datorprogram) att signalera att här pågår penningtvätt medför att en människa får sitt liv rejält tillkrånglat utan att rättsvårdande myndigheter kopplas in är bortom all rim och reson.
A AndersS skrev:
Vår extra säkerhet är att ha reservmobil och koll på att OS i den fortfarande har stöd för mobilt Bank-ID, samt ett giltigt pass.
Vad är det säkerhet mot?

• Gilla
Lo-vi och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Som vi "tjötat" om förut.
Sluta "tjöta" om det. Det är inte relevant.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Ser man direkt på en namnteckning är det nog sällan man kan de vem som signerat, namnförtydligande hjälper såklart. Däremot kan man nog härleda det till vem som signerat om man kan jämföra med de anställdas underskrifter.
Med de numera hyfsat vanliga tryckkänsliga plattor man ska signera på så tror jag att det är nästan omöjligt att koppla en underskrift till en individ.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.