R
K Krille4 skrev:
Bra och då kan jag upplysa dig om att du tror fel.

/Krille
Vart tror man mest om inte i kyrkan?

Mikael_L Mikael_L skrev:
De var även bland de allra sista att ordna så man kunde blippa kortet.
På många ställen går det fortfarande inte att blippa Amex, även om det blivit betydligt bättre de senaste åren.

Alfredo Alfredo skrev:
Hade glömt att det var så sent! Men det stämmer att det länge var check som gällde där.
Ja, många är ute och cyklar här.
någon inom "IT och säkerhet" som har noll koll.
Vissa visste inte skillnaden på plastkort och betal/kreditkort. Patientkort fanns på 80 talet.

1990 var det udda att kunna använda kort att betala med.

De flesta här sitter och söker på internet innan inlägg här och skriver att de experter på IT, säkerhet, plastkort, osv.

• Haha
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
De tar med allt detta i sin jäkla Kundkännedom
Jag är skeptisk till att de verkligen orkar bry sig om systembolags- eller vårdcentralsbesök. Att det är tekniskt möjligt och rätt enkelt begriper jag men jag är rätt tveksam till nyttan.

Det finns garanterat de med insikt i frågan här.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
På många ställen går det fortfarande inte att blippa Amex, även om det blivit betydligt bättre de senaste åren.
Ursäkta mig men jag har ingen koll på Amex, varför går dessa o inte blippa om andra kort går?

L L Jan skrev:
Stämmer. Kollade inte innan. Mina alternativ räckte väl till, anser jag.
Det jag som är kunden och dikterar mina villkor.
Precis som du och alla gör i olika sammanhang, ibland matchar inte villkoren mellan säljare och köpare, då blir det ingen affär.
Gick ju tydligen jättebra för dig att betala när du inte kontrollerade villkoren innan utan hittade på dina egna villkor. Men som sagt jag förstår varför problem uppstår med den inställningen.

/Krille

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
varför går dessa o inte blippa om andra kort går?
Det kan man undra. För 10 år sedan (eller vad det nu är) fanns inte blipp. När blipp började introduceras anpassades kortterminalerna till det. Av någon anledning har anpassningen till just Amex tagit lång tid. Det är möjligt att Amex införde blippmöjlighet senare än Visa/MC. Vet inte. Kanske finns det tekniska skillnader. Vet inte det heller.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
RoTe
K Krille4 skrev:
Om det hela hänger på att du inte orkar lägga 5 minuter på ett avtal så tycker jag att du ska avstå. Eller hittar du kanske bara på en "snyfthistoria" på samma sätt som Aftonbladet 😉

/Krille
"fem minuter på ett avtal" du fattar att problemet är när det skiter sig va? Eller nej det fattade du inte.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Gick ju tydligen jättebra för dig att betala när du inte kontrollerade villkoren innan
Fast jag har nog aldrig undersökt i förväg hur jag ska betala hos en bilhandlare utan tänkt att det löser sig. Och det har det alltid gjort.

K Krille4 skrev:
Gick ju tydligen jättebra för dig att betala när du inte kontrollerade villkoren innan utan hittade på dina egna villkor. Men som sagt jag förstår varför problem uppstår med den inställningen.

/Krille
Just precis. Jamsar inte med som de flesta andra i Sverige, utan ställer krav. Vilket brukar löna sig. Schysst och win-win.
Växte upp många år utomlands i ett land där man är mer om och kring sig än i Sverige. Så jag har ett annat perspektiv.

Förresten. Det blev "skitbilen" 😉 Citroën istället för Bilia. För många i Sverige en skitbil alltså, enligt många andra. Men den fungerade fantastiskt bra i många år och aldrig problem med den. Mkt låg bränsleförbrukning också. Dock såld nu.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
"fem minuter på ett avtal" du fattar att problemet är när det skiter sig va? Eller nej det fattade du inte.
Nä det är inget problem om du lagt fem minuter på ett pantavtal.... Men jag fattar mycket väl att din historia sprack när det visade sig att det fakriskt finns en enkel lösning. 😉

/Krille

Fairlane
L L Jan skrev:
Grejen är att man lämnar digitala spår efter sig. Om man köper mjölk spelar ingen roll.
Lämnar spår ja, det förnekar jag inte. Sen om banken du tar ditt bolån hos kan se detta eller inte och om de bryr sig eller inte är en annan sak.

Kanske reagerar de mer på att du plockar ut stora summor kontanter istället.

Jag har kreditkort i en bank som jag inte har några andra affärer med. Min bank jag har bolån hos har jag inte heller nära affärer med så jag har svårt att tro att se reagerar.
L L Jan skrev:
Men om man betalar på V-C ofta eller restaurangnotor, Svenska Spel, Systembolaget, och annat så ser banken det.
Nej inte nödvändigtvis.
L L Jan skrev:
Anser att de har ej med saken att göra. Dessutom får de en skev bild om man köper åt andra. De tar med allt detta i sin jäkla Kundkännedom som de säger att Staten kräver att de skall göra.
Gör dem? Vet du det eller gissar du?
L L Jan skrev:
Förvisso, dock gör de det även för egen vinnings skull och dömer folk på felaktiga grunder, iom sämre villkor för vissa.
Du som är paranoid, varför inte ta en kort någon annanstans än din vanliga bank?

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lämnar spår ja, det förnekar jag inte. Sen om banken du tar ditt bolån hos kan se detta eller inte och om de bryr sig eller inte är en annan sak.

Kanske reagerar de mer på att du plockar ut stora summor kontanter istället.

Jag har kreditkort i en bank som jag inte har några andra affärer med. Min bank jag har bolån hos har jag inte heller nära affärer med så jag har svårt att tro att se reagerar.

Nej inte nödvändigtvis.

Gör dem? Vet du det eller gissar du?

Du som är paranoid, varför inte ta en kort någon annanstans än din vanliga bank?
Tack! Paranoid är jag. Tur att du finns så jag reda på det. Hur kan jag återgälda dig?

L L Jan skrev:
Hur kan jag återgälda dig?
Han tar säkert Swish!

• Haha
AndersS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Han tar säkert Swish!
Eller half and half kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.