Mikael_L
L L Jan skrev:
Du jobbar absolut inte inom IT och säkerhet. De där begreppen har du sökt upp på internet.
Källa på det tack !

:D :D :D

• Haha
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Få affärer m.m. tog kort år 1990. Iaf de flesta mindre och restauranger.
Jodå, det gjorde väldigt många men kortet drogs manuellt och info överfördes på en pappersremsa och även checkar var vanligt. Lite statistik för Sverige:
"Under 1970-talet sjufaldigades antalet plastkort. Spridningen tog fart, redan innan online-tekniken kunnat användas på bred front. Det gick över 40 kort på 100 svenskar år 1979, alltså drygt ett kort per behörig vuxen."
En anekdot, jag köpte -86 en ny Saab 9000 och betalade med kort, Amerikan Express.

Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tillräckligt stort för att motivera lite kontanter i plånboken. Gissar att de som tvingades lämna en välfylld kundvagn i kassan var rätt sura. Men stort problem, ja det beror väl på vad man jämför med. Avsevärt större än ett skosnöre som behöver knytas om, men helt försumbart jämfört med kriget i Ukraina...

Det här var på Benstocken och problemen "gick över" med hjälp av kortbyte innan vi behövde diskutera om det fanns en sådan möjlighet.
Ja det var ju därför jag skrev just det i den del av citatet du klippte bort 😉 "Däremot håller jag med om att man alltid bör ha två "olika" kort med sig och lite kontanter som alternativ."

/Krille

L L Jan skrev:
Få affärer m.m. tog kort år 1990. Iaf de flesta mindre och restauranger.
Det stämmer inte. 1990 var kortbetalning väldigt vanligt.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
AVser koppplingen digital betalning av olika slag hos V-C eller sjukhus kontra bankens kundkännedom, ränta, andra villkor. Betalar man kontant istället så ser de inte.

Anringen jobbar du ej inom IT och säkerhet och slår upp begreppen på internet innan.

Eller så har du skygglapparna på så som uppfinnaren från Sundbyberg (Lorry).

OAvsett så är du inte verklighetsförankrad, anser jag.
Du tror alltså att banken baserar din ränta och villkor på din betalningshistorik hos vårdcentralen....

/Krille

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det stämmer inte. 1990 var kortbetalning väldigt vanligt.
Tror att han är för ung då han fått bankstrejken berättad för sig av släkting.😉

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du tror alltså att banken baserar din ränta och villkor på din betalningshistorik hos vårdcentralen....

/Krille
Nej, tror gör man bäst i kyrkan

A AndersS skrev:
Saab 9000 och betalade med kort, Amerikan Express.
Lycka till med det idag. Skulle göra underverk för spenden... Ett ganska väldiskuterat ämne på businessclass.com, ett reseforum.

• Haha
AndersPS
  • Laddar…
hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Jag drabbades av det relativt nyligen (mindre än två år sedan) på City Gross. Kortbetalning låg i princip nere men jag kunde utan problem betala med kontanter. Det blev många fullastade kundvagnar som övergavs i kassan.

Skrev faktiskt om det här vill jag minnas.

För bara några månader sedan fungerade ett kort inte vid parkering på Arlanda. Ett annat kort fungerade bra. Det ej fungerande kortet fungerade senare på dagen utmärkt så någon form av tillfällig störning var det som bara drabbade vissa kort.

Men visst är det sällsynt med kortbetalningsproblem men när de ändå dyker upp är det bra med alternativa betalningsmetoder.
Betala parkering med kort borde det enklaste sättet men det händer ofta att det inte funkar med ett kort men går bra med ett annat, å nästa gång kan det vara vice versa

A AndersS skrev:
Jodå, det gjorde väldigt många men kortet drogs manuellt och info överfördes på en pappersremsa och även checkar var vanligt. Lite statistik för Sverige:
"Under 1970-talet sjufaldigades antalet plastkort. Spridningen tog fart, redan innan online-tekniken kunnat användas på bred front. Det gick över 40 kort på 100 svenskar år 1979, alltså drygt ett kort per behörig vuxen."
En anekdot, jag köpte -86 en ny Saab 9000 och betalade med kort, Amerikan Express.
Läs på! Plastkort är inte samma sak som tex kreditkort. Det fanns tex patientkort.
Få hade det 1990 och få ställen accepterade kort

• Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
hsd
L L Jan skrev:
Läs på! Plastkort är inte samma sak som tex kreditkort. Det fanns tex patientkort.
Då tog man fram checkhäftet

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Då tog man fram checkhäftet
Just precis, checkar och postväxel

Fairlane
Jag anar vad L Jan menar, även om han inte är tydligheten själv.

Banken sätter ränta baserade på en väldig massa information. Självklar information är inkomst, värdering av objektet, övriga utgifter, prognos för förändrad inkomst, prognos för förändrad värdering av objektet etc. Detta har inget med IT-säkerhet att göra. Däremot bör man klassificera informationen, (Informationssäkerhet, fortfarande inte IT-säkerhet).

Visst kan många sjukhusbesök oroa banken, men jag är tveksam. Är man orolig kan man kanske betala med kontanter, om vårdinrättningen tillåter det, vilket nog är mer ovanligt eller med kort. Det finns ju inget som säger att kortet behöver vara utfärdat av samma bank som man ha bolånet i.

Man kan förstås också fråga sig hur banken ser på att man plockar ut många tusenlappar i uttagsautomater varje månad. Kanske tänker de att man vill dölja sjukhusbesök, eller kanske tänker de att man spenderar alla pengarna på Systembolaget eller köper knark för dem. Det kan kanske också påverka bankens riskbedömning isåfall. Oavsett så är det fortfarande inte en IT-säkerhetsfråga.

Banken gör sin riskanalys och sätter en ränta baserat på den information dem har. Det har banker gjort i 100-tals år och är inte heller en IT-säkerhetsfråga., inte ens om analysen görs 8 ett IT-system. Vilken information banken använder för detta och hur är inget som en IT-säkerhetsexpert behöver ha någon som helst aning om.

Slutligen har vi då gjort en informationsklassning av informationen man har i datasystemen. Baserat på vad informationsklassningen ger ställer man upp krav på hur informationen ska skyddas. Ju känsligare information desto högre skyddskrav ställs. Det kan vara i form av kryptering, åtkomstkontroll och andra säkerhetsmekanismer (nu talar vi äntligen om IT-säkerhet), men också av policyhantering och manuell hantering.

L Jan tror kanske att det var IT-säkerhet när banker och försäkringsbolag räknade ut räntor, baserat på risk på 1800-talet, men det är såklart inte sant.

L Jan får gärna tro att jag är okunnig i ämnet och bara söker lite på nätet, han saknar helt enkelt kompetens för att bedöma det.

• Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det stämmer helt enkelt inte. Kort var det självklara betalningsmedlet för mig betydligt tidigare än så. Redan i mitten på 80-talet la man in kortet i baren där det låg i ett glas och samlade kvitton under kvällen.

Det fanns enstaka tjurställen som länge vägrade kort. Biltema och IKEA är nog de mest kända.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.