Mikael_L
L L Jan skrev:
Du behöver se ur ett större, bredare och historiskt perspektiv, så kommer du att inse.
Orkar inte förklara om det från början. Kolla på Rapport varje dag, lyssna på Ekot i P1 varje dag, läs igenom en morgontiding SVD eller DN eller GP varje dag i några år så kommer du att bredda dig och bli insiktsfull samt förstå kopplingen.
Och du borde kanske försöka undvika att skapa din världsbild ifrån tidningarnas rubriker ...
... bara en tanke ...

• Gilla
  • Haha
djac och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det kan tänkas. Det finns till exempel redan på liknande inom vården, där man använder SITHS-certifikat.

Det sköts inte inom autentisering eller signering utan av systemet där man behöver autentisera eller signera.

Samma så ovan, det sköts bättre av auktorisation.

Precis, en auktorisation beroende på roll.
Ja jag är inte alls med i några tankar på hur det ska konstrueras och slutlig form och funktion.
Men det du skrev som jag citerade väckte upp en tanke om att det är ju inte bara privatpersoner som företrädare av sig själva som kan behöva legitimera sig.
Säg att "någon kalle" på företaget "allmänna företaget" ska kila iväg och hämta en adresserad försändelse, då vore det bra med någon slags företagslegimation att visa upp, istället för att Kalle Karlsson får problem med att det inte står "Kalle Karlsson" någonstans i adressfältet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag hittade detta:
Jag brukar få en summa pengar då och då av min mor (enda barnet och förskott på arv).
För att slippa tjafs med banken är det alltid kontanter som gäller (passar mig utmärkt eftersom jag oftast betalar med just kontanter när så är möjligt).
Swish och banköverföring - inte aktuellt.
Efter att ha läst detta stärks jag ytterligare i min uppfattning att kontanter är överlägset.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nää, med ålders rätt lever jag här och nu med bankID, mobil plånbok, Swish, etc.
För mig meningslöst att dra upp allt historiskt gällande BankIDs användande idag.
Gör som du vill. Så länge allt funkar så är det bra för dig.

Jag tänker på annat sätt. Är en överlevare.
Äldre släktingar berättade om andra världskriget, även om bankstrejken i några veckor omkring 1990 som lamslog landet, även bankomaterna.
Kontanter funkade då, om man hade några. De hade en hög hemma ut i fall att.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske det, eller så ser du på vad jag skriver att jag har koll på PKI, kryptering, auktorisation, autentisering, privileged access managment etc. Det förutsätter förstås att du kan tillräckligt för att tolka det.

Själv är du säljchef om jag inte minns fel? Kanske över korvgubben på torget?

Ja, och andra pratar om saker de inte har någon koll på. Jag känner till hur det gick till när BankID etc plockades fram för jag arbetade med de sakerna redan då, tekniskt.

Jag ser vilka skribenter som har kunskap och vilka som saknar det och bara tycker. Du tillhör den senare kategorin.

Det är inte direkt IT-säkerhet utan snarare riskhantering inom banken, inte kopplat till IT.

Digital betalning är nog säkrare än ju kontanter i de flesta fall.

Skojare där. Du köper alltså allt ens sedlar och mynt? Eller är det check och postväxel som gäller?
Orkar inte läsa /svar på allt förutom om:

Det är inte direkt IT-säkerhet utan snarare riskhantering inom banken, inte kopplat till IT.

Tyvärr är du ute och cyklar. Du jobbar absolut inte inom IT och säkerhet. De där begreppen har du sökt upp på internet.
Det är i högsta grad kopplat till IT. Även säkerhet, ur bankens perspektiv. Men falsk säkerhet, man kan vara mängder med gånger hos V-C och samtidigt prestera bra på jobbet samt få lön. De har ju ingen aning om varför man är på V-C, ändå bedöms man utifrån det. Eller man kanske betalar/lägger ut för nära släkting som man gör sällskap dit med. Sjukt i trippel bemärkelse.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Då anser jag att man inte bör använda sig av underskrifter. För mig är hela vitsen med en underskrift att knyta en enskild individ till handlingen som underskriften relaterar till.
Fysiska underskrifter är väl bra att kunna koppla till en enskild individ. Det har dock aldrig varit särskilt säkert, men man har nöjt sig eftersom man inte har haft alternativ. Ser man direkt på en namnteckning är det nog sällan man kan de vem som signerat, namnförtydligande hjälper såklart. Däremot kan man nog härleda det till vem som signerat om man kan jämföra med de anställdas underskrifter.

När det kommer till digital signering för ett företags eller för en organisations räkning duger det utmärkt om man ser att det är signerat av anställd nummer 197 på företaget. Sen måste man såklart kunna ta fram vem som är anställd nummer 197, men det behöver ju inte Kalle-kriminell kunna göra.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Enklare att låta bli då känner jag, synd för dom som inte väljer sina föräldrar.
Om det hela hänger på att du inte orkar lägga 5 minuter på ett avtal så tycker jag att du ska avstå. Eller hittar du kanske bara på en "snyfthistoria" på samma sätt som Aftonbladet 😉

/Krille

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Var på en bensinmack för antal år sedan innan förskottsbetalning var ett begrepp, även nyligen på McD.
Båda gångerna låg datorsystemet nere.
Båda ställen tog också kontanter.

Så jag sa att jag betalar kontant exakt belopp dessutom.
De båda svarade att det går inte. Jag svarade: Men skriv upp på ett papper nu och jag betalar och sedan slår ni in i kassan när datorn funkar igen. Men det gick tydligen inte.
Jag gav dem en jäkla utskällning. Förstår att personalen var inlåsta i ett system och kunde inte göra något. Men de skulle hälsa till sin chef sa jag och be ledningen att dra åt h__elte. Lite tråkigt för dem, men kanske sådde man ett frö.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Var på en bensinmack för antal år sedan innan förskottsbetalning var ett begrepp, även nyligen på McD.
Båda gångerna låg datorsystemet nere.
Båda ställen tog också kontanter.

Så jag sa att jag betalar kontant exakt belopp dessutom.
De båda svarade att det går inte. Jag svarade: Men skriv upp på ett papper nu och jag betalar och sedan slår ni in i kassan när datorn funkar igen. Men det gick tydligen inte.
Jag gav dem en jäkla utskällning. Förstår att personalen var inlåsta i ett system och kunde inte göra något. Men de skulle hälsa till sin chef sa jag och be ledningen att dra åt h__elte. Lite tråkigt för dem, men kanske sådde man ett frö.
Så vad var då fördelen med att du är en "överlevare" med kontanter?

/Krille

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
N
K Krille4 skrev:
Så vad var då fördelen med att du hade kontanter?

/Krille
Att det så gott som alltid fungerar som betalning.
Två gånger under den gångna veckan har jag varit med om att kortbetalning inte fungerade. Kontant gick utmärkt.
Swish = då måste man släpa med sig telefonen och tänk det finns människor som kan lämna hemmet utan att telefonen måste följa med.

K Krille4 skrev:
Så vad var då fördelen med att du är en "överlevare" med kontanter?

/Krille
???
Se på saken ur ett kontext

N Nalleman64 skrev:
Att det så gott som alltid fungerar som betalning.
Två gånger under den gångna veckan har jag varit med om att kortbetalning inte fungerade. Kontant gick utmärkt.
Swish = då måste man släpa med sig telefonen och tänk det finns människor som kan lämna hemmet utan att telefonen måste följa med.
Om systemen för betalning är nere så fungerar knappast kontantbetalning heller.

Att inte kunna betala med kort två gånger under en och samma vecka känns väldigt oturligt - tror inte ens jag drabbats av det summerat de senaste 10 åren. Vet dock att vissa butiker "drabbas" av detta oftare än andra då de gärna vill ha kontantrer. Sammanfaller ofta med att "kvittoskrivaren" inte heller fungerar 😉

/Krille

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MultiMan
En "överlevare" är anpassningsbar utifrån miljö och omständigheter. Att bara köra den enda vägen med kontanter och vägra elektroniska betalsätt är raka motsatsen. Det borde du veta om du är en så flitig läsare av tidningar.

Självklart bör alla ha en del kontanter i reserv och det rekommenderas t o m av staten idag.

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
???
Se på saken ur ett kontext
Vilken då kontext? Ett digitalt Bank-ID är betydligt säkrare än ett fysiskt idkort för alla inblandade.

Att springa runt med kontanter kan knappas anses som säkert. Minns själv hur enkelt det var för brottslingar stt bevaka bankomater när pensionen betalats ut och välja lätta offer att råna.

/Krille

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
En "överlevare" är anpassningsbar utifrån miljö och omständigheter. Att bara köra den enda vägen med kontanter och vägra elektroniska betalsätt är raka motsatsen. Det borde du veta om du är en så flitig läsare av tidningar.

Självklart bör alla ha en del kontanter i reserv och det rekommenderas t o m av staten idag.
Se saker och ting bredare, utanför din kammare. tänk: I den stora världen utanför Sundbyberg där du bor ( Lorry).

Så klart att man har olika vägar så som kort och Bank-id, även kontanter. Vill dock tex inte använda Bank-id för att få reda på vilka läxor barnen har.

Inkompetent och ogrundad rekommendation av Staten om att ha kontanter hemma om inte Riksdagen först tar beslut om att alla affärsinrättningar måste ta kontanter. Jag röstade på partiet ..... de vill få till att man skall få använda kontanter om man vill

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.