Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Hela idén med en underskrift är väl ändå att den tydligt ska visa på vilken fysisk person som "agerat"? Om inte är väl en underskrift bara någon slags ceremoniell handling helt utan mening?
Ja, men det behöver inte vara verifierbart av alla i alla lägen.

Om du får välja att signera med ditt personnummer eller en slumpvis sträng som går att härleda till dig, men endast av behörig personal vid behov, vilken väljer du om du ska signera beslut mot den våldsamma individen?

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hela idén med en underskrift är väl ändå att den tydligt ska visa på vilken fysisk person som "agerat"? Om inte är väl en underskrift bara någon slags ceremoniell handling helt utan mening?
Så är det, men sedan kanske inte alla ska kunna ha vetskap om fysisk persons namn men att det finns tillgängligt för vissa "verksamheter" t.ex. ur ett legalt perspektiv.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om du får välja att signera med ditt personnummer eller en slumpvis sträng
Nu handlade väl ändå frågan inte om någon "slumpvis sträng" utan om att "förtydliga" sitt namn med sitt personnummer. Och som svar kan jag säga att jag har svårt att se en situation där jag kan tänka mig att uppge mitt namn men inte mitt personnummer.

Alltså, kan jag frivilligt avslöja mitt namn, kan jag precis lika gärna även uppge mitt personnummer. Få saker är offentligare...

• Gilla
frause
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då skulle det aldrig utvecklats överhuvudtaget, då fanns inget behov.

Varför inte? Det är en klar begäran från riksdagen. Underlaget är allmänt tillgängligt.

Det var ju precis det som var tanken. Staten ville att du skulle kunna signera din deklaration med BankID. De ville att du skulle kunna signera dokument med företag etc.

Du är väl tillräckligt gammal för att ha haft ett ID-kort utgivet av banken någon gång? Jag vill minnas att det gick utmärkt att använda det för att legitimera sig på banken, posten, affären (i samband med att man skrev en check eller betalade med kort), på Systembolaget, vid fastighetsköp etc.
Det du efterfrågar är ungefär som att du hade behövt ett ID utfärdat av banken, för bankaffärer, ett annat utfärdat av Lantmäteriet(?) när du skulle köpa en fastighet, en tredje utfärdad av Systembolaget (?) för att köpa en flaska vin, en fjärde utfärdad av vem vet för att komma in på krogen etc. En legitimation är vettig om den kan användas på många ställen.
Det skulle bara utveckats till Skatteverket. Och som Alternativ till verifiering av transaktioner hos banker.
Men bankerna missbrukar det. Det går inte ens att ringa och bli framkopplad till vissa banker utan Bank-id, så jag bytte bank till en lokal liten bank som man kan ringa till på vanlig telefon några timmar per dag. Skulle en gång ringa till en av våra kunders bank och fråga om en sak. Det gick inte ens att bli framkopplad utan Bank-id. Jag ringde från min arbetsplats, för min arbetsplats räkning och vill inte använda mitt privata Bank-id för det.

Utan Bank-id går det inte ens att felanmäla telefonen eller se sina barns schema och läxor, båda av egen erfarenhet. Eller beställa tid hos en (1) vårdcentral. Har bytt vårdcentral till en annan som svarar i telefon. Man kan inte gå till kommunens badhus för de tar bara Swish med Bank -id och kort. Alla har inte det.
Förutom alla digitala spår som man lämnar efter sig i dessa orostider. Läs på om det ultimata skräckexemplet Kina tex.
Även stänger det ute grupper i samhället. Eller om man gjort personlig konkurs.
Vart tog snacket om inkludering vägen?

• Ledsen
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
men sedan kanske inte alla ska kunna ha vetskap om fysisk persons namn
Då bör man väl ändå inte använda sig av en underskrift som är precis en "fysisk persons namn"?

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Nu handlade väl ändå frågan inte om någon "slumpvis sträng" utan om att "förtydliga" sitt namn med sitt personnummer. Och som svar kan jag säga att jag har svårt att se en situation där jag kan tänka mig att uppge mitt namn men inte mitt personnummer.

Alltså, kan jag frivilligt avslöja mitt namn, kan jag precis lika gärna även uppge mitt personnummer. Få saker är offentligare...
Det är en viss skillnad om man heter Anders Johansson eller Zlatan Ibrahimovic. Den förra kan vara svårare att spåra bara med namn.

Alfredo Alfredo skrev:
Då bör man väl ändå inte använda sig av en underskrift som är precis en "fysisk persons namn"?
Har inte funderat så mycket men vissa underskrifter är i princip oläsbara men kan jämföras med "original".
Idag har tekniken gjort gamla underskrifter till en historisk metod, men lever väl kvar fortfarande i ett fåtal sammanhang. Fick använda det för några veckor sedan vid kvittens men var första gången i år, men var extern utlämnare som inte hade tillgång till ägarens system.

Annars kör jag på med bankid för mig en bra metod, funderar inte så mycket mera än att undvika att bli lurad.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
Det skulle bara utveckats till Skatteverket. Och som Alternativ till verifiering av transaktioner hos banker.
Det hade inte varit intressant såklart för någon att lägga pengar på en legitimation som var så begränsad. Det var aldrig så det var tänkt.
L L Jan skrev:
Men bankerna missbrukar det. Det går inte ens att ringa och bli framkopplad till vissa banker utan Bank-id, så jag bytte bank till en lokal liten bank som man kan ringa till på vanlig telefon några timmar per dag.
Det är inget missbruk. De väljer väl hur de vill arbeta? Nu brukar jag inte ringa banken så ofta, men jag vill minnas att sist jag gjorde det så kunde man välja att inte autentisera sig. Jag har väldigt svårt att tro att de kräver Mobilt BankID vid samtliga samtal. Har man då BankID på kort så kan man inte ringa?
L L Jan skrev:
Skulle en gång ringa till en av våra kunders bank och fråga om en sak. Det gick inte ens att bli framkopplad utan Bank-id. Jag ringde från min arbetsplats, för min arbetsplats räkning och vill inte använda mitt privata Bank-id för det.
Märklig bank. Växeln borde kunna hjälpa till.
L L Jan skrev:
Utan Bank-id går det inte ens att felanmäla telefonen eller se sina barns schema och läxor, båda av egen erfarenhet.
Ja och du vill begränsa så det inte går, utan vill ha en annan legitimation för det ändamålet?
L L Jan skrev:
Eller beställa tid hos en (1) vårdcentral. Har bytt vårdcentral till en annan som svarar i telefon.
Jag har beställt tid hos vårdcentral utan BankID och det verkar du ju också kunnat göra så påståendet att det inte går verkar inkorrekt?
L L Jan skrev:
Man kan inte gå till kommunens badhus för de tar bara Swish med Bank -id och kort. Alla har inte det.
Det har inget med BankID att göra. Det är att de inte accepterar kontanter.
L L Jan skrev:
Förutom alla digitala spår som man lämnar efter sig i dessa orostider. Läs på om det ultimata skräckexemplet Kina tex.
Jag kan nog väldigt mycket mer än du i den frågan, men visst kan jag läsa på mer, man kan alltid lära sig mer. IT-säkerhet är det jag arbetar med och har arbetat med i många, många år.
L L Jan skrev:
Även stänger det ute grupper i samhället.
Ja, det är ett problem, men lösningen på det är inte att bara få använda BankID till banktjänster.
L L Jan skrev:
Eller om man gjort personlig konkurs.
Kan man inte få ett BankID då?
L L Jan skrev:
Vart tog snacket om inkludering vägen?
Som sagt, jag har verkligen inget emot en statlig e-legitimation som gör att alla kan få det, men det är något helt annat än att backa tillbaka i tiden och göra om för några gräsrötter, för att lösa alla tänkbara och otänkbara problem för all framtid.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
För mig duger inte detta utan jag har BankID från flera olika utställare. Exakt hur mycket bättre det är kan jag inte veta men det känns bättre.
Det verkar ju som att banken som spärrar dig kan spärra hela ditt bankid-engagemang, alltså även bankid som du har från andra banker.

Det börjar snart vara dags att öppna konto hos en bank i Qutar, eller någon annanstans där de inte krånglar mer med små kunder än de stora kunderna.
Hos Swedbank är det, som bekant, fritt fram att penningtvätta om man tvättar belopp på över en miljard, men ärliga belopp på under 100 kr ska ifrågasättas om du är en vanlig privtperson.

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det för saker som ska fixas?
Tex. Sverige lämna EU - största misstaget som Svenska befolkningen med Göran Persson i spetsen gjort under 1900- talet var att gå med i EU.
Införa undervisning i Moral och Etik i skolan igen -gräsrotsnivå!
Och sedan är det mängder av saker. Det får bli en annan tråd i ett annat forum.
Några här, ingen speciell ordning:
Allmän undanstädning!
Nolltolerans för droger, tvinga polisen att utreda och gå till botten - även låta ej poliser vara anställda för att utreda, nolltolerans för folk som kommer hit och gör brott, även generation två. De skall inte få medborgarskap tex. förrän efter generation av skötsamhet.
Nolltolerans för gäng och "MC" gäng med många kriminella i.

Fairlane
L L Jan skrev:
Tex. Sverige lämna EU - största misstaget som Svenska befolkningen med Göran Persson i spetsen gjort under 1900- talet var att gå med i EU.
Allmän undanstädning!
Nolltolerans för droger, tvinga polisen att utreda och gå till botten - även låta ej poliser vara anställda för att utreda, nolltolerans för folk som kommer hit och gör brott, även generation två. De skall inte få medborgarskap tex. förrän efter generation av skötsamhet.
Ser du någon som helst koppling till BankID i det ovan?

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det verkar ju som att banken som spärrar dig kan spärra hela ditt bankid-engagemang, alltså även bankid som du har från andra banker.
Får jag göra ett antagande är det ytterst ovanligt att "normal" användare och som har kontroll på sin ekonomihantering, etc, blir drabbad.
Vår extra säkerhet är att ha reservmobil och koll på att OS i den fortfarande har stöd för mobilt Bank-ID, samt ett giltigt pass.

L L Jan skrev:
Allmän undanstädning!
Och det är BankID som är orsaken😂😂

• Haha
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker personligen det är bättre om jag signerar något i arbetet med ett organisationscertifikat än med ett personligt, men varför skulle det bli rättsosäkert?
Ja det där är väl något som kanske borde införas om det tillkommer ett nytt (statligt) legitemeringssystem.
Att det inte bara är privatpersoner som ska kunna använda det för legitimering, utan att även inkludera en del tjänster för juridiska personer, dvs ett ID som gäller ett företag, som olika personer i företaget alla kan använda det, enligt regler som satts upp för användandet.
Så det borde även stödja funktioner som motsvarar bolagsskrivningen, t.ex att "minst två i styrelsen", "minst halva styrelsen" och sådana liknande konstruktioner ska stödjas.

Det skulle även vara mumma (men kanske betydligt svårare att implementera) att man skulle kunna ha nivåer på vad som får göras.
En säljare eller inköpare brukar som regel ha rätt att ingå affärer, men de har ju sällen rätt att företräda företaget i skattefrågor, låna pengar för företagets räkning osv.

Fairlane Fairlane skrev:
Det hade inte varit intressant såklart för någon att lägga pengar på en legitimation som var så begränsad. Det var aldrig så det var tänkt.

Det är inget missbruk. De väljer väl hur de vill arbeta? Nu brukar jag inte ringa banken så ofta, men jag vill minnas att sist jag gjorde det så kunde man välja att inte autentisera sig. Jag har väldigt svårt att tro att de kräver Mobilt BankID vid samtliga samtal. Har man då BankID på kort så kan man inte ringa?

Märklig bank. Växeln borde kunna hjälpa till.

Ja och du vill begränsa så det inte går, utan vill ha en annan legitimation för det ändamålet?

Jag har beställt tid hos vårdcentral utan BankID och det verkar du ju också kunnat göra så påståendet att det inte går verkar inkorrekt?

Det har inget med BankID att göra. Det är att de inte accepterar kontanter.

Jag kan nog väldigt mycket mer än du i den frågan, men visst kan jag läsa på mer, man kan alltid lära sig mer. IT-säkerhet är det jag arbetar med och har arbetat med i många, många år.

Ja, det är ett problem, men lösningen på det är inte att bara få använda BankID till banktjänster.

Kan man inte få ett BankID då?

Som sagt, jag har verkligen inget emot en statlig e-legitimation som gör att alla kan få det, men det är något helt annat än att backa tillbaka i tiden och göra om för några gräsrötter, för att lösa alla tänkbara och otänkbara problem för all framtid.
Orkar inte läsa igen allt.
Iaf inom IT säkerhet jobbar du.
Det säger inte ett dugg, du är kanske den i kommunen som sköter om lösenorden och VPN för de anställda?
Folk utger sig för att vara experter för att de har en viss tjänst eller att de har jobbat med något I 20 år. Vidden, relevansen av tjänsten och nivån är viktigare, även kan man göra ett halvdåligt jobb i 20 år.

Om du är inom IT-säkerhet:
Vad säger du om kopplingen säkerheten, för gäldenärer gentemot banken/banker, nivån av kreditrisken och räntenivån? Detta kontra digital betalning till vårdcentral, tandläkare, apotek.

Själv skippar jag detta. Inga digitala betalningar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.