93 316 läst · 3 129 svar
93k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Det behöver inte vara bilmålvakter i den större skalan. Kan tänka mig att hårt skuldsatta registrerar sina fordon på kompisar för att dölja tillgångar. Myndigheterna tvingar dom att göra rätt för sig i den mån de kan. Det handlar ju om att de där snyltarna inte skall parasitera på människor som gör rätt för sig.RoTe skrev:Ok ett exempel till på hur vi hatar vår frihet, detta har vi röstat fram: [länk]
Jag har två nära bekanta med stoooora skulder hos kronofogden som jag då inte kan låna ut bilen till, men har jag fler, som jag inte vet om? Ska jag vägra mina bästa vänner att låna en bil trots att jag har möjlighet att hjälpa dom? Det är inte svårt att dölja ekonomiska problem... Äganderätten i Sverige betyder alltså lite och inget och detta står svenskarna bakom. Allt för att bekämpa så kallade bilmålvakter.
Själv lånar jag väldigt sällan ut min bil eftersom jag behöver den själv, och det är ingen stor uppoffring att inte låna ut den till någon som är så hårt skuldsatt. Känner ingen som är det iofs.
Ja men va bra att du inte lånar ut din bil då slipper du ju fundera på frihet osv. Själv har jag en nära bekant vars barn närmar sig moped/epa åldern och föräldrarna har ju så klart inte råd. Hur ska jag göra för att barnen ska få kunna ha lite frihet utan att detta ska endera konfiskeras av staten eller föräldrarna?Nissens skrev:Det behöver inte vara bilmålvakter i den större skalan. Kan tänka mig att hårt skuldsatta registrerar sina fordon på kompisar för att dölja tillgångar. Myndigheterna tvingar dom att göra rätt för sig i den mån de kan. Det handlar ju om att de där snyltarna inte skall parasitera på människor som gör rätt för sig.
Själv lånar jag väldigt sällan ut min bil eftersom jag behöver den själv, och det är ingen stor uppoffring att inte låna ut den till någon som är så hårt skuldsatt. Känner ingen som är det iofs.
G
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 607 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 607 inlägg
Hur tar man ens reda på om en bekant har klippkort hos kronkalle?RoTe skrev:Ja men va bra att du inte lånar ut din bil då slipper du ju fundera på frihet osv. Själv har jag en nära bekant vars barn närmar sig moped/epa åldern och föräldrarna har ju så klart inte råd. Hur ska jag göra för att barnen ska få kunna ha lite frihet utan att detta ska endera konfiskeras av staten eller föräldrarna?
Känns lite orimligt att man inte ska kunna låna ut en bil till någon man inte på ett enkelt sätt kan kolla upp först. Ska kronofogden kunna konfiskera på detta sättet borde det även vara deras skyldighet att tillhandahålla en enkel tjänst för att kontrollera detta innan. (Som inte kräver bank-ID såklart)
Är de så hårt skuldsatta så har de större problem än bilen. Men du får väl skjutsa dom. Det gjorde jag ofta förr när grannarnas barn skulle iväg på diverse evenemang.RoTe skrev:Ja men va bra att du inte lånar ut din bil då slipper du ju fundera på frihet osv. Själv har jag en nära bekant vars barn närmar sig moped/epa åldern och föräldrarna har ju så klart inte råd. Hur ska jag göra för att barnen ska få kunna ha lite frihet utan att detta ska endera konfiskeras av staten eller föräldrarna?
Gör som representanten från kronofogdemyndigheten föreslog: skriv ett tydligt låneavtal.RoTe skrev:
Ja, antagligen blir det ganska besvärlig att hitta ett fungerande alternativ, men var kommer rättsosäkerheten in?Alfredo skrev:
Rättssäkerhet handlar om att staten ska behandla medborgare korrekt och på ett likvärdigt sätt.Alfredo skrev: