L L Jan skrev:
Äldre släktingar berättade om andra världskriget, även om bankstrejken i några veckor omkring 1990 som lamslog landet, även bankomaterna.
Kontanter funkade då, om man hade några.
Kul du nämner bankautomater och att äldre släktingar berättat om någon strejk som påverkade. Jag arbetade under några år under 80-talet med dessa automater och även med bankers "datorsystem", så har egen erfarenhet.😀 Har väl dåligt minne för jag minns inte problemet runt -90, kanske för att jag redan då gått över till kort och mindre del kontanter. I nutid var väl det största problem jag minns och påverkades av '"oljekrisen" 73/74 men då hjälpte varken kort eller kontanter, BankID fanns ju inte heller och hade inte hjälpt.😂

L L Jan skrev:
Se saker och ting bredare, utanför din kammare. tänk: I den stora världen utanför Sundbyberg där du bor ( Lorry).

Så klart att man har olika vägar så som kort och Bank-id, även kontanter. Vill dock tex inte använda Bank-id för att få reda på vilka läxor barnen har.

Inkompetent och ogrundad rekommendation av Staten om att ha kontanter hemma om inte Riksdagen först tar beslut om att alla affärsinrättningar måste ta kontanter. Jag röstade på partiet ..... de vill få till att man skall få använda kontanter om man vill
Vad är problemet att använda Bank-ID till t ex skolan? Är ju jättebra och en säkerhet att ingen förutom vårdnadshavare kan logga in och hitta information om barnen. Samma sak gäller sjukvården - jättebra och säkert att bara jag kan logga in och läsa mina och barns recept, provresultat och journaler.

Vad tänker du skulle vara en bättre och säkrare lösning? Lägga ett antal miljarder på ytterligare en säker system för inloggning?

/Krille

A AndersS skrev:
Kul du nämner bankautomater och att äldre släktingar berättat om någon strejk som påverkade. Jag arbetade under några år under 80-talet med dessa automater och även med bankers "datorsystem", så har egen erfarenhet.😀 Har väl dåligt minne för jag minns inte problemet runt -90, kanske för att jag redan då gått över till kort och mindre del kontanter. I nutid var väl det största problem jag minns och påverkades av '"oljekrisen" 73/74 men då hjälpte varken kort eller kontanter, BankID fanns ju inte heller och hade inte hjälpt.😂
Få affärer m.m. tog kort år 1990. Iaf de flesta mindre och restauranger.

K Krille4 skrev:
Vad är problemet att använda Bank-ID till t ex skolan? Är ju jättebra och en säkerhet att ingen förutom vårdnadshavare kan logga in och hitta information om barnen. Samma sak gäller sjukvården - jättebra och säkert att bara jag kan logga in och läsa mina och barns recept, provresultat och journaler.

Vad tänker du skulle vara en bättre och säkrare lösning? Lägga ett antal miljarder på ytterligare en säker system för inloggning?

/Krille
Hur funkade det tidigare? Dvs det finns idag inga alternativ till Bank-id ibland.

K Krille4 skrev:
Att inte kunna betala med kort två gånger under en och samma vecka känns väldigt oturligt - tror inte ens jag drabbats av det summerat de senaste 10 åren.
Jag drabbades av det relativt nyligen (mindre än två år sedan) på City Gross. Kortbetalning låg i princip nere men jag kunde utan problem betala med kontanter. Det blev många fullastade kundvagnar som övergavs i kassan.

Skrev faktiskt om det här vill jag minnas.

För bara några månader sedan fungerade ett kort inte vid parkering på Arlanda. Ett annat kort fungerade bra. Det ej fungerande kortet fungerade senare på dagen utmärkt så någon form av tillfällig störning var det som bara drabbade vissa kort.

Men visst är det sällsynt med kortbetalningsproblem men när de ändå dyker upp är det bra med alternativa betalningsmetoder.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
Orkar inte läsa /svar på allt förutom om:

Det är inte direkt IT-säkerhet utan snarare riskhantering inom banken, inte kopplat till IT.
Eller så är det du som inte har en blekaste om vad du talar om. Riskhantering i samband med lån och räntesättning har inte med IT-säkerhet att göra.

Det har inte ens med informationssäkerhet att göra. Du som expert vet skillnaden eller?

Jag kan dock utan omsvep erkänna att jag saknar detaljkunskap om Dora till exempel. Har du det?
L L Jan skrev:
Tyvärr är du ute och cyklar. Du jobbar absolut inte inom IT och säkerhet. De där begreppen har du sökt upp på internet.
Du är helt ute och cyklar. Du vet väl inte ens vad det är? Jag har jobbat med detta länge, hållit utbildningar etc. Jag är rätt övertygad om att folk som kan något som säkerhet inser att jag vet vad jag talar om. Vet du skillnaden mellan pkcs7, pkcs10 och pkcs12? Har du ens hört talas om pkcs?
L L Jan skrev:
Det är i högsta grad kopplat till IT.
Givetvis används IT-system gör att hantera saker i banken, men det är hjälpmedel, riskhantering etc är knappast IT-säkerhet.
L L Jan skrev:
Även säkerhet, ur bankens perspektiv.
Säkerhet kan vara väldigt mycket olika saker. IT-säkerhet, Informationssäkerhet, fysisk säkerhet till exempel. Jag är bra på det första, hyfsad på det andra, rätt usel på det tredje.
L L Jan skrev:
Men falsk säkerhet, man kan vara mängder med gånger hos V-C och samtidigt prestera bra på jobbet samt få lön. De har ju ingen aning om varför man är på V-C, ändå bedöms man utifrån det. Eller man kanske betalar/lägger ut för nära släkting som man gör sällskap dit med. Sjukt i trippel bemärkelse.
V-C = vårdcentralen?
Klart man kan vara får och ändå prestera bra på jobbet, ser inte kopplingen. Vem har ingen aning om varför man är på vårdcentralen?
Läkarna? Arbetsgivaren? Banken?
Vad är det egentligen du försöker säga?

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
Hur funkade det tidigare? Dvs det finns idag inga alternativ till Bank-id ibland.
Det är inte fel hos BankID, utan i implementering av systemet. Vi kan logga in med BankID, Freja eller användarnamn/lösenord till exempel. Att er skola inte aktiverat dessa möjligheter är knappast ett fel med BankID.

Du som informationssäkerhetsexpert (?) förstår kanske varför man inte bara lägger ut schema på nätet tillgängligt för vem som helst?
Jag förstår varför...

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har väl dåligt minne för jag minns inte problemet runt -90, kanske för att jag redan då gått över till kort
Jo det var en ganska omfattande bankstrejk med stor påverkan. Själv hade jag en viktig BG-inbetalning som jag var tvungen att göra en fredag eftermiddag. Som jag minns det fanns det ett bankkontor öppet i hela Uppsala. Jag tror jag hade över 400 personer före mig i kön och det fanns inte en chans att jag skulle hinna fram innan de stängde för dagen.

Dock lyckades jag efter några nobbade försök få slå följe med en snäll person med bra könummer så det gick vägen, men olustigt var det.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
?
D Daniel 109 skrev:
Varför ska man blockera någons möjlighet att identifiera sig för att denne har gjort något dumt? Är det rimligt?

Nu har det ju inte ens prövats om det är fallet.
Om man har gjort något dumt med sitt bankid så är det ju rimligt att man blir blockerad.
Alla har id-kort, och har man inte det får man fixa.

Om man sen tar till tv4 inslaget så bör hennes kommun kunna ge hennes alternativ inloggning för att kunna ändra schema, vår har det.
Hennes mediciner kan hon hämta i befintlig butik.
Bankärende fixar hon ju med dosan som syntes i klippet.

Bankid är ingen mänsklig rättighet, det är inte staten som äger det. Utan vill staten ha e-leg så får de ju fixa det.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller så är det du som inte har en blekaste om vad du talar om. Riskhantering i samband med lån och räntesättning har inte med IT-säkerhet att göra.

Det har inte ens med informationssäkerhet att göra. Du som expert vet skillnaden eller?

Jag kan dock utan omsvep erkänna att jag saknar detaljkunskap om Dora till exempel. Har du det?

Du är helt ute och cyklar. Du vet väl inte ens vad det är? Jag har jobbat med detta länge, hållit utbildningar etc. Jag är rätt övertygad om att folk som kan något som säkerhet inser att jag vet vad jag talar om. Vet du skillnaden mellan pkcs7, pkcs10 och pkcs12? Har du ens hört talas om pkcs?

Givetvis används IT-system gör att hantera saker i banken, men det är hjälpmedel, riskhantering etc är knappast IT-säkerhet.

Säkerhet kan vara väldigt mycket olika saker. IT-säkerhet, Informationssäkerhet, fysisk säkerhet till exempel. Jag är bra på det första, hyfsad på det andra, rätt usel på det tredje.

V-C = vårdcentralen?
Klart man kan vara får och ändå prestera bra på jobbet, ser inte kopplingen. Vem har ingen aning om varför man är på vårdcentralen?
Läkarna? Arbetsgivaren? Banken?
Vad är det egentligen du försöker säga?
AVser koppplingen digital betalning av olika slag hos V-C eller sjukhus kontra bankens kundkännedom, ränta, andra villkor. Betalar man kontant istället så ser de inte.

Anringen jobbar du ej inom IT och säkerhet och slår upp begreppen på internet innan.

Eller så har du skygglapparna på så som uppfinnaren från Sundbyberg (Lorry).

OAvsett så är du inte verklighetsförankrad, anser jag.

L L Jan skrev:
Det fungerade ofta genom användarnamn och lösenord för varje system. Ingen annan säkerhet än att du kunde just användarnamn och lösen. Inloggningsuppgifter skickades ibland helt okrypterat och enkla att fånga upp.....

Varför skulle vi gå tillbaka till andra alternativ istället för att satsa på ett säkert system som Bank-ID?

/Krille

Fairlane
L L Jan skrev:
AVser koppplingen digital betalning av olika slag hos V-C eller sjukhus kontra bankens kundkännedom, ränta, andra villkor. Betalar man kontant istället så ser de inte.

Anringen jobbar du ej inom IT och säkerhet och slår upp begreppen på internet innan.

Eller så har du skygglapparna på så som uppfinnaren från Sundbyberg (Lorry).

OAvsett så är du inte verklighetsförankrad, anser jag.
Eller också vet du inte vad IT-säkerhet är...

Jag har iofs inte hört att banken kollar på antal besök på en vårdcentral innan de sätter räntan, men även om de gör det så är det en helt annan fråga än IT-säkerhet.

För min del får du gärna betala med kontanter, jag har överhuvudtaget inte diskuterat den frågan.

Att saker kan spåras är jag väl medveten om, men åter är det något annat än IT-säkerhet. Det ligger lite närmare informationssäkerhet, tycker du inte det?

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
N
Det är väl en himla tur att var och en själv väljer hur den betalar.
Kontant, kort, Swish, banköverföring. Själv använder jag samtliga alternativ beroende på sammanhang.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag drabbades av det relativt nyligen (mindre än två år sedan) på City Gross. Kortbetalning låg i princip nere men jag kunde utan problem betala med kontanter. Det blev många fullastade kundvagnar som övergavs i kassan.

Skrev faktiskt om det här vill jag minnas.

För bara några månader sedan fungerade ett kort inte vid parkering på Arlanda. Ett annat kort fungerade bra. Det ej fungerande kortet fungerade senare på dagen utmärkt så någon form av tillfällig störning var det som bara drabbade vissa kort.

Men visst är det sällsynt med kortbetalningsproblem men när de ändå dyker upp är det bra med alternativa betalningsmetoder.
En gång de senaste två åren känns väl inte som ett stort problem? Däremot håller jag med om att man alltid bör ha två "olika" kort med sig och lite kontanter som alternativ. Själv kommer jag inte ens ihåg hur många år sedan jag la kontanterna i plånboken.

På Arlanda finns förutom kort även möjlighet att betala med ett antal parkeingsappar där de flesta redan har någon av apparna. Däremot verkar det svårt att betala med kontanter när man parkerar.

/Krille

K Krille4 skrev:
En gång de senaste två åren känns väl inte som ett stort problem?
Tillräckligt stort för att motivera lite kontanter i plånboken. Gissar att de som tvingades lämna en välfylld kundvagn i kassan var rätt sura. Men stort problem, ja det beror väl på vad man jämför med. Avsevärt större än ett skosnöre som behöver knytas om, men helt försumbart jämfört med kriget i Ukraina...

K Krille4 skrev:
På Arlanda finns förutom kort även möjlighet att betala med ett antal parkeingsappar
Det här var på Benstocken och problemen "gick över" med hjälp av kortbyte innan vi behövde diskutera om det fanns en sådan möjlighet.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.