94 075 läst · 3 129 svar
94k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Skulle köpa en beg. bil hos Bilia för cirka 8 år sedan. Hade förberett med postväxel eftersom beloppet var för stort för kortet.Alfredo skrev:
Men icke, de tog varken postväxel eller kort för så stora belopp.. På plats förslog jag att jag ringer banken och de gör en överföring. Men inte det heller gick Bilia med på.
De ville skicka en faktura och sedan skulle jag hämta bilen. Jag sa nej tack och gick därifrån. Säljaren blev förvånad och tyckte det var lite trångsynt. Jag sa att det är de som är trångsynta, i kubik.
Jag ville så klart betala på plats samtidigt som jag fick bilen. En principsak och säkrare, för mig.
Omvänd ordning hade jag accepterat. Aldrig att jag skulle betala en bil mot faktura i förskott. Helt livsfarligt!L L Jan skrev:
Senaste bilen betalade jag med en banköverföring på plats då vi båda råkade vara kunder i samma bank. Alla tidigare bilar tror jag har betalats med check.
Inget av det som drabbar dig händer oss, så får väl konstatera att jag lever i en problemfri värld och inte förstår.😂😂L L Jan skrev:Skulle köpa en beg. bil hos Bilia för cirka 8 år sedan. Hade förberett med postväxel eftersom beloppet var för stort för kortet.
Men icke, de tog varken postväxel eller kort för så stora belopp.. På plats förslog jag att jag ringer banken och de gör en överföring. Men inte det heller gick Bilia med på.
De ville skicka en faktura och sedan skulle jag hämta bilen. Jag sa nej tack och gick därifrån. Säljaren blev förvånad och tyckte det var lite trångsynt. Jag sa att det är de som är trångsynta, i kubik.
Jag ville så klart betala på plats samtidigt som jag fick bilen. En principsak och säkrare, för mig.
Fairlane skrev:Jag anar vad L Jan menar, även om han inte är tydligheten själv.
Banken sätter ränta baserade på en väldig massa information. Självklar information är inkomst, värdering av objektet, övriga utgifter, prognos för förändrad inkomst, prognos för förändrad värdering av objektet etc. Detta har inget med IT-säkerhet att göra. Däremot bör man klassificera informationen, (Informationssäkerhet, fortfarande inte IT-säkerhet).
Visst kan många sjukhusbesök oroa banken, men jag är tveksam. Är man orolig kan man kanske betala med kontanter, om vårdinrättningen tillåter det, vilket nog är mer ovanligt eller med kort. Det finns ju inget som säger att kortet behöver vara utfärdat av samma bank som man ha bolånet i.
Man kan förstås också fråga sig hur banken ser på att man plockar ut många tusenlappar i uttagsautomater varje månad. Kanske tänker de att man vill dölja sjukhusbesök, eller kanske tänker de att man spenderar alla pengarna på Systembolaget eller köper knark för dem. Det kan kanske också påverka bankens riskbedömning isåfall. Oavsett så är det fortfarande inte en IT-säkerhetsfråga.
Banken gör sin riskanalys och sätter en ränta baserat på den information dem har. Det har banker gjort i 100-tals år och är inte heller en IT-säkerhetsfråga., inte ens om analysen görs 8 ett IT-system. Vilken information banken använder för detta och hur är inget som en IT-säkerhetsexpert behöver ha någon som helst aning om.
Slutligen har vi då gjort en informationsklassning av informationen man har i datasystemen. Baserat på vad informationsklassningen ger ställer man upp krav på hur informationen ska skyddas. Ju känsligare information desto högre skyddskrav ställs. Det kan vara i form av kryptering, åtkomstkontroll och andra säkerhetsmekanismer (nu talar vi äntligen om IT-säkerhet), men också av policyhantering och manuell hantering.
L Jan tror kanske att det var IT-säkerhet när banker och försäkringsbolag räknade ut räntor, baserat på risk på 1800-talet, men det är såklart inte sant.
L Jan får gärna tro att jag är okunnig i ämnet och bara söker lite på nätet, han saknar helt enkelt kompetens för att bedöma
Du har träffat huvudet på spiken med hammaren!A AndersS skrev:
Så du tog själv inte reda på vilka betalningssätt Bilia accepterade innan du åkte för att hämta bilen? Inte konstigt att du upplever mer problem än vi andra 😉L L Jan skrev:Skulle köpa en beg. bil hos Bilia för cirka 8 år sedan. Hade förberett med postväxel eftersom beloppet var för stort för kortet.
/Krille
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Vi borde backa tillbaka i tiden så vi slapp det hemska BankId med dess bedrägerier. Vi kanske ska backa tillbaka till tiden där man handlade med Checker. Då fanns inga bedrägerier! Eller vänta nu, visst fanns det checkbedrägerier? Bättre att backa ännu längre till en tid där inga bedrägerier fanns.
När kan det ha varit? Länge sen måste det varit iallafall.
När kan det ha varit? Länge sen måste det varit iallafall.
K Krille4 skrev:
Stämmer. Kollade inte innan. Mina alternativ räckte väl till, anser jag.K Krille4 skrev:
Det jag som är kunden och dikterar mina villkor.
Precis som du och alla gör i olika sammanhang, ibland matchar inte villkoren mellan säljare och köpare, då blir det ingen affär.
BirgitS skrev:
Grejen är att man lämnar digitala spår efter sig. Om man köper mjölk spelar ingen roll.Fairlane skrev:Jag anar vad L Jan menar, även om han inte är tydligheten själv.
Banken sätter ränta baserade på en väldig massa information. Självklar information är inkomst, värdering av objektet, övriga utgifter, prognos för förändrad inkomst, prognos för förändrad värdering av objektet etc. Detta har inget med IT-säkerhet att göra. Däremot bör man klassificera informationen, (Informationssäkerhet, fortfarande inte IT-säkerhet).
Visst kan många sjukhusbesök oroa banken, men jag är tveksam. Är man orolig kan man kanske betala med kontanter, om vårdinrättningen tillåter det, vilket nog är mer ovanligt eller med kort. Det finns ju inget som säger att kortet behöver vara utfärdat av samma bank som man ha bolånet i.
Man kan förstås också fråga sig hur banken ser på att man plockar ut många tusenlappar i uttagsautomater varje månad. Kanske tänker de att man vill dölja sjukhusbesök, eller kanske tänker de att man spenderar alla pengarna på Systembolaget eller köper knark för dem. Det kan kanske också påverka bankens riskbedömning isåfall. Oavsett så är det fortfarande inte en IT-säkerhetsfråga.
Banken gör sin riskanalys och sätter en ränta baserat på den information dem har. Det har banker gjort i 100-tals år och är inte heller en IT-säkerhetsfråga., inte ens om analysen görs 8 ett IT-system. Vilken information banken använder för detta och hur är inget som en IT-säkerhetsexpert behöver ha någon som helst aning om.
Slutligen har vi då gjort en informationsklassning av informationen man har i datasystemen. Baserat på vad informationsklassningen ger ställer man upp krav på hur informationen ska skyddas. Ju känsligare information desto högre skyddskrav ställs. Det kan vara i form av kryptering, åtkomstkontroll och andra säkerhetsmekanismer (nu talar vi äntligen om IT-säkerhet), men också av policyhantering och manuell hantering.
L Jan tror kanske att det var IT-säkerhet när banker och försäkringsbolag räknade ut räntor, baserat på risk på 1800-talet, men det är såklart inte sant.
L Jan får gärna tro att jag är okunnig i ämnet och bara söker lite på nätet, han saknar helt enkelt kompetens för att bedöma det.
Men om man betalar på V-C ofta eller restaurangnotor, Svenska Spel, Systembolaget, och annat så ser banken det.
Anser att de har ej med saken att göra. Dessutom får de en skev bild om man köper åt andra. De tar med allt detta i sin jäkla Kundkännedom som de säger att Staten kräver att de skall göra. Förvisso, dock gör de det även för egen vinnings skull och dömer folk på felaktiga grunder, iom sämre villkor för vissa.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 791 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 791 inlägg