P
N Nalleman64 skrev:
Att det så gott som alltid fungerar som betalning.
Det gjorde ju inte det.

P
K Krille4 skrev:
Att springa runt med kontanter kan knappas anses som säkert.
Det är inte en fråga om säkerhet utan om redundans. Kontanterna ska man inte springa runt med utan förvara på en hyfsat säker plats för att kunna begagna sig av dem när behov uppstår.

Förutsättningen för att använda kontanter är förstås att den man vill köpa något av accepterar kontanter som betalningsmedel.

P
K Krille4 skrev:
Vad är problemet att använda Bank-ID till t ex skolan?
Problemet är att en banktjänsteman kan få för sig att du sysslar med penningtvätt. Då upphör ditt bankid att fungera.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Du som informationssäkerhetsexpert (?) förstår kanske varför man inte bara lägger ut schema på nätet tillgängligt för vem som helst?
Varför behöver schemat finnas på en webbplats?
Schemat fastslås väl innan terminen börjar?

P
? Rkarlsson skrev:
Om man har gjort något dumt med sitt bankid så är det ju rimligt att man blir blockerad.
Varför det? Vilka dumheter medför att ens ID-kort blir ogiltigt?

• Gilla
Lo-vi och 1 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
En anekdot, jag köpte -86 en ny Saab 9000 och betalade med kort, Amerikan Express.
För cirka 10 år sen köpte min fru en ny bil (Subaru Outback eller nåt sånt och betalade med kort. För ett par år sen när hon köpte en bil var det banköverföring som gällde. Det tyckte jag kändes lite nervöst, men en koll av bilfirman visade inga ekonomiska svårigheter så det fick bli så.

P
hsd hsd skrev:
Betala parkering med kort borde det enklaste sättet men det händer ofta att det inte funkar med ett kort men går bra med ett annat, å nästa gång kan det vara vice versa
Parkeringsbetalning är ett rent elände. Varför finns det inga parkeringsautomater längre?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
För att inte tala om Systemet där det dröjde ända till år 2000.
Åhå! Det förklarar varför jag var nyktrare förra millenniet.

• Haha
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Hade glömt att det var så sent! Men det stämmer att det länge var check som gällde där.
Jag har dimmiga minnen av Systembolagets policy (undrar varför?).
Skiljde de inte på betalkort och kreditkort ett tag? Dvs betalkort gick bra medan kreditkort nekades?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag har nog aldrig undersökt i förväg hur jag ska betala hos en bilhandlare utan tänkt att det löser sig. Och det har det alltid gjort.
Bilhandlare brukar, enligt min erfarenhet, berätta hur de vlil ha betalt när man, efter provkörningen, talar om att man vill köpa bilen.

God kommunikation är A & O i alla affärssammanhang.

?
P pmd skrev:
Varför det? Vilka dumheter medför att ens ID-kort blir ogiltigt?
Hennes id kort är inte ogiltigt. Hennes bank-id är det.

Hon fick ju frågan om ett par transaktioner men valde inte att svara direkt. Det är ju ändå varje enskild persons skyldighet att göra om man vill nyttja bankernas tjänster, oavsett hur illa man tycker om det.

Företag har rätt till att neka kunder att nyttja deras tjänster. :)

?
P pmd skrev:
Parkeringsbetalning är ett rent elände. Varför finns det inga parkeringsautomater längre?
Apparna är ju en trevlig gåva. Man betalar på pricken vad man nyttjar parkeringen. Dessa fick man ju bara stressa sina ärenden med för att lägga på mer. I appar så kan man förlänga när man inte är där. Sms parkering duger med.

Gammal parkeringsmätare i metall på en betongplatta, användes före digitala parkeringsappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är det säkerhet mot?
Om mobilen går sönder eller tappas bort så finns en reservlösning och även möjlighet att själv enkelt kunna ladda ned ett bankid till en ny mobil.

Redigerat:
kisumisu
Bankid borde som sagt göras om till nåt som är EU baserad.

Bankid funkar bra i Sverige men inte ens i våra grannländer och här blir det problem direkt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.