?
R Rejäl skrev:
Men enligt sebastiannielsen så räcker inte att kunna förklara utan det ska bevisas..
Jag har mängder med saker jag inte längre har kvittot kvar för det är ju heeeelt galet…
Ni som inte förstår detta kommer att bli varse en dag då staten, polisen, kronis kan förverka all dina saker…
Betalar du med dina vita pengar på ditt kort så kan du bevisa att din klocka är din klocka. Om du har betalt din dyra klocka med dina svarta pengar så har de ju all rätt att förverka din klocka.

Det behövs inte bara kvitto, det kan räcka med transaktion eller annat. Ungefär som körersättning från skatteverket, du behöver inga kvitton. Du behöver bara bevisa att du har jobbat och inte kan åka buss.

Det är heller inget nytt utan det har ju varit så så länge jag kan minnas. Att svara på penningtvätt är väl minst 10 år?

Ett tips är ju att du har kvitton via kivra eller sparar på dyra klockor. Återigen, de kommer bara inte och knackar på din dörr och ska ta en sak du köpte för 30 år sen om du inte har något skumt för dig och är skyldig pengar.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Jo men det är ju så den nya lagstiftningen fungerar och ser väl egentligen inget fel i det för att få ordning på röran vi hamnat i.
Men den kommer att drabba hederliga medborgare med, därför ska det vara bevisat i domstol innan förverkande eller utestängande av banktjänster mm. Ska ske allt annat är som att leva i en diktatur för polis och staten kan beslagta egendom till höger och vänster..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men den kommer att drabba hederliga medborgare med, därför ska det vara bevisat i domstol innan förverkande eller utestängande av banktjänster mm. Ska ske allt annat är som att leva i en diktatur för polis och staten kan beslagta egendom till höger och vänster..
Just därför måste vi ha en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå precis vad som nu föreslås.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/

BankID var inte tänkt att vara en legitimation mer än för banktjänster och klarar inte högsta tillitsnivå.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Just därför måste vi ha en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå precis vad som nu föreslås.

[länk]

BankID var inte tänkt att vara en legitimation mer än för banktjänster och klarar inte högsta tillitsnivå.
Här är vi överens..

• Gilla
paralun
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Helt galet så om jag har en klocka på mig som jag ingett kvitto har så kan dom förverka den på plats, hör du inte hur galet det låter?
Nej, en klocka för mer än ca 6000 kr får de inte förverka på plats, då måste det gå via åklagare/domstol.
Och då kan du bevisa i efterhand, dvs förvara kvitton och transaktioner och bevis hemma och printa ut eller visa upp vid behov. Och även visa att du har haft inkomster så du haft råd med klockan.

Det är när beloppet understiger 6000 kr (1/10 PBB) som polisen får förverka på plats, precis som när de förverkar alkohol från mindreåriga eller förverkar klotterburkar från klottrare.

Skillnaden är att man nu ändrat om förverkandelagen så att PBB-regeln gäller alla förverkande, inte bara alkohol och föremål särskilt ägnat till brott.

När polisman tar beslut om förverkande på plats, så är det omständigheterna på plats som gäller för bedömningen. Om du t.ex. har glömt ditt ID-kort hemma så får polisen hälla ut din alkohol även om du är över 20 år. Man kan då inte överklaga beslutet och få ersättning genom att visa upp ID-kortet i efterhand.

Samma gäller då självständigt förverkande. Kan du inte visa upp kvitton och bevis på plats, så gäller de omständigheterna, då kan du inte komma till domstolen och säga "kolla jag har kvitto". Utan då är det polisernas utsago (och ev bodycam filmer) om vad du kunde visa upp DÅ på plats som gäller.

regeln är där för att man inte ska behöva ta småbelopp via domstolen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så det sker ett "paragimskifte" nu - precis som med ebbas bil - där det är den som är i besittning av ett föremål som ska bevisa rätten till det, inte staten. Så som det alltid har varit innan man började med kameror i butiker m.m.
Nu med svarta pengar i bilden och kriminella affärer och knark och sådant, så är det detta som ska bevisas också, att det är ärliga pengar man köpt varorna för.

Och samma kommer det bli med E-legitimation, du som ska bevisa att det används propert och inte används för att möjliggöra kriminalitet.

R
Får hoppas på att inte bli stannad för jag har någ saker för stora summor där jag inte har sparat kvitton men jag har alltid haft inkomster så det kanske löser sig på det sättet..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:

[länk]
Högsta tillitsnivån nu igen? Du verkar ju inte begripa vad det innebär!
Du har yrat om att endast staten kan ha högsta tillitsnivå för att det är en massa känslig information som de har, som bankerna inte kan ha. Fel!
P paralun skrev:
Nu är du riktigt okunnig. BankID togs fram på begäran från staten för att kunna användas till allt allt möjligt på samma sätt som en vanlig fysisk legitimation utgiven av bankerna kunde användas var som helst, inte bara mot banken.

Skatteverket var snabba på att anamma BankID, helt i enlighet med vad man kommit överens om med bankerna. Har vi inte förklarat detta tillräckligt många gånger nu?

Idag uppfyller inte BankID kraven på högsta tillitsnivå, det är korrekt. Det betraktas som tillräckligt säkert trots det, av alla som kan något om säkerhet. BankID skulle kunna uppfylla högsta tillitsnivå om de ville. Det krävs inte tillgång till någon hemlig, känslig information för det.

Jösses vad du fabulerar.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen expert på detta men jag tror att det tidigare har gått men inte går numera. Andra kan detta bättre.
Med en Samsung telefon kan man ha ett extra Bankid i den hemliga mappen.

/Höghus

P
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det för saker som ska fixas?
Att det inte krävs ett myndighetsbeslut för att totalspärra ett bankid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Får jag göra ett antagande är det ytterst ovanligt att "normal" användare och som har kontroll på sin ekonomihantering, etc, blir drabbad.
Det vet vi inte.

I det aktuella fallet med Josefine har ingen av de artiklar som rör ämnet nämnt något om orsaken. Swedbank har antytt att Josefin skulle gå från bank till bank och begå brott om inte Swedbank såg till att hon inte kunde få ett nytt bankid på ett år (oavsett vilken bank hon frågar), men avböjde TV4s förfrågan om en ytterligare intervju.

I en rättstat kan man dock inte vifta bort dålig rättssäkerhet med argumentet att det drabbar så få. Det är åtminstone vad jag tycker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Då anser jag att man inte bör använda sig av underskrifter. För mig är hela vitsen med en underskrift att knyta en enskild individ till handlingen som underskriften relaterar till.
Ibland ja, ibland inte.

P
? Rkarlsson skrev:
Om man har gjort något dumt med sitt bankid så är det ju rimligt att man blir blockerad.
Varför är det rimligt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
? Rkarlsson skrev:
Bankid är ingen mänsklig rättighet, det är inte staten som äger det.
Staten har dock beställt framtagandet av bankid. Det är ett exempel på korporativism.
? Rkarlsson skrev:
Utan vill staten ha e-leg så får de ju fixa det.
Jag förstår att staten inte ville inrätta en ny myndighet med uppgift att utveckla digitala system för legitimering och auktorisering, men staten borde ha varit mer aktiv under utvecklingen av bankid och tagit kontroll över samhällsviktiga delar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
K Krille4 skrev:
På Arlanda finns förutom kort även möjlighet att betala med ett antal parkeingsappar där de flesta redan har någon av apparna.
Jag har inte en enda "parkeringsapp" i min telefon. Det är fullständigt absurt att man ska behöva ha en app för varje parkeringsbolag (ungefär). Jag väljer alla dar i veckan att parkera där det finns en parkeringsautomat.
K Krille4 skrev:
Däremot verkar det svårt att betala med kontanter när man parkerar.
Ja, det är ganska uselt.

P
L L Jan skrev:
De ville skicka en faktura och sedan skulle jag hämta bilen.
En faktura skickas vanligen av en säljare till en köpare efter att varan har levererats. Det skulle jag acceptera när det gäller ett bilköp. Förskottsbetalning lägger hela risken på köparen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.