94 834 läst · 3 129 svar
95k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Mina normala kontaktvägar är dock mail och telefon. Det verkar duga bra för mina bankkontakter och även för mig.klaskarlsson skrev:
Tror du? Jag tror de flesta brevlådor är utan lås.klaskarlsson skrev:
Jo nu vet jag inte vilken bank du har som accepterar vanliga mail för kommunikation, klart besynnerligt.Alfredo skrev:
En liknande lösning som min bank har ju 1177 och en säker maillåda.
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Jo mail och telefon är "ok". Men man får inte skicka vissa uppgifter (tex personuppgifter eller liknande) via mail, för det är ett oerhört osäkert medium (om man inte krypterar mailen iaf)Alfredo skrev:
Har man inte lås på brevlådan bör man nog skaffa det...postlagen i all ära men det är oerhört lätt att begå en masa brott om man har tillgång till dom post, OM du fortfarande använder analog post för många saker dvs.
Tex kan man beställa betalkort i ditt namn och bevaka när dom kommer och plocka upp dom, pss med koden, som ofta kommer med brev alt till ett mail du uppgav vid beställning osv. Och du behöver inte ens vara medveten om att detta sker innan det dimper ned ett krav från inkasso på obetalda kreditskortsräkningar :/ Förvisso bör du inte behöva betala dom, kreditkortsbolaget lrä ju inte ha din signatur på ngt, men det ställer till det en massa för dig.
Så bor man inte ute på landet med god koll på sin lilla låda direkt utanför sitt hus så bör man nog ha ett lås så man iaf kan se om det uppbrutet eller ok och försvåra för opportunister...
OT, men idag är väl det mesta som hamnar i postlådan reklam eller något man beställt med hemleverans och då fungerar inte en låst brevlåda.😉klaskarlsson skrev:
Men åter till avisering/notis eller som SMS så finns det i den Internetbank jag använder tio val för det, t.ex. avvisade betalningar, inkommen e-faktura, personliga meddelanden, dokument, nekade korttransaktioner, osv.
Redigerat:
Svårt det där. Till och med själva mailadressen är ju en personuppgift. 🙄klaskarlsson skrev:
Vad hjälper det? Man vet ju ändå inte varifrån buset exempelvis beställt ett betalkort i ens namn innan räkningarna börjar komma... 😢 Men visst, lite ökad vaksamhet kan ju "inbrottet" medföra, vilket kanske kan vara nyttigt i vissa situationer.klaskarlsson skrev:
Jo det funkar ju utmärkt via en skyddad brevlåda, samma sak med 1177 de gånger jag använt den för tex förlängning av recept. Tydliga notifikationer med både SMS samt vanligt mail att det finns ett svar.A AndersS skrev:OT, men idag är väl det mesta som hamnar i postlådan reklam eller något man beställt med hemleverans och då fungerar inte en låst brevlåda.😉
Men åter till avisering/notis eller som SMS så finns det i den Internetbank jag använder tio val för det, t.ex. avvisade betalningar, inkommen e-faktura, personliga meddelanden, dokument, nekade korttransaktioner, osv.
Sen skulle man använda vanliga mail så skulle en banks maillåda vara klart avancerad för att klara de miljarder SPAM-mail som florerar därute. Tittar man sedan in i mångas vanliga maillådor så är det oftast "rena rama röran".
Ok, har man en namngiven person så går det ju bra men bankerna centraliserar ju sin verksamhet till "supportcenter". Man väljer ju bara "ämne" och ställer frågan i den skyddade brevlådan sen plingar det till på SMS samt mail att man har ett svar. Jag har själv mycket litet behov av någon "personlig service" och det är ju slöseri av bankpengar.Alfredo skrev:
Du kanske borde testa någon parkeringsapp någon gång då det faktiskt är väldigt smidigt. Laddar du ner Parkster och Easypark lär du klara dig i de allra flesta fallen.P pmd skrev:
Att man 2024 ska stoppa kontanter i en parkeringsautomat som sedan regelbundet ska tömmas på kontanterna är helt absurt.
/Krille
Okej, vi går vidare till forskning mot sjukdomar. Det pågår ständigt, så det är sannolikt något vi vill åtgärda som samhälle. (Är det någon som har någon vettig siffra på hur mycket pengar till forskning i dylika frågor som samhället står bakom och hur mycket privata stiftelser, företag, etc. står bakom förresten?)Alfredo skrev:
Är det rimligt att tro att forskningen ligger på sin maxnivå? Dvs om vi tillförde mer medel skulle det inte gå framåt fortare?
Annars är vi ju i samma sits här, vi har nått en nivå som vi tycker är rimlig, det forskas på saken i vad vi anser är lagom takt, i relation till andra saker vi också vill lägga pengar på. Vi vill tydligen ha en äldrevård, skola och räddningstjänst också, så vi tycker det är okej att ta lite pengar som skulle kunna läggas på cancerforskning och lägga på dessa saker istället, fullt medvetna om att vi då får mindre resultat av forskningen.
Eller varför inte höja skatten med 10% och öronmärka dessa för forskning mot allvarliga sjukdomar. Tror du partiet med det förslaget får egen majoritet i nästa val?
Missförstå mig rätt, jag tycker också att det är tragiskt när någon dör i trafiken, eller cancer, eller negativa utfall blir verklighet i en hel massa andra fall, men jag lurar mig inte att tro att en nollvision är praktisk rimlig.
Tror du dessa saker skulle få ner antalet trafikdöda till noll? Det är trots allt inte bara bilförare som uppför sig trafikfarligt i trafiken, även barn (ock vuxna), cyklister och djur gör det exempelvis, många av dessa har inte körkort.P pmd skrev:Automatisering är bättre, tror jag. Förhindra, med olika medel, att någon kan köra trafikfarligt på allmänna vägar.
Innan automatiseringen blir praktiskt användbar så kan vi införa körkortsprov vid förnyelse av körkort. Både teoriprov och praktiska prov (uppkörning). I samband med det skulle man även gärna kunna visa videor som visar resultatet av allvarliga trafikolyckor.
Många reagerar nog negativt på ovanstående, men det är inte en rättighet att framföra motorfordon på allmän väg. Det är ett privilegium som man måste förtjäna.
Tror du att det är brist på kunskap/körkortsteori som får AdamAudi att köra 140 på 90-väg? Eller hindrar körkortsutbildning för förnyelse av BertilBMWs körkort den 13-åring som kliver rakt ut i vägen framför hans bil utan att se sig för?
Men visst, låt oss anta att det gör det, är vi som samhälle beredda att göra dessa uppoffringar från dagens nivå? Troligtvis inte säger jag, annars skulle de sannolikt redan vara införda. Vad kan det tänkas kosta att införa obligatoriskt teori- och körprov för samtliga behörigheter som ska förnyas, det blir ganska många prov…
Oenig!P pmd skrev:
Jag upplever det som mycket enklare att ställa in min parkering med 5 tryck på telefonen, som jag ändå håller i handen eftersom jag ska kliva ur bilen, än att gå till automaten (ock kanske behöva köa där i regnet/snöslasket/värmen) och knappa med mitt kort. Vid automaten ska jag dra kort, knappa in registreringsnummer, kanske välja en tid jag ska parkera, etc.)
Vi verkar ha väldigt olika parkeringsappar.
Används men parkeringsapparna, behöver två, att få tillgång till plats är det bara att klicka "Start".tveksamt skrev:Oenig!
Jag upplever det som mycket enklare att ställa in min parkering med 5 tryck på telefonen, som jag ändå håller i handen eftersom jag ska kliva ur bilen, än att gå till automaten (ock kanske behöva köa där i regnet/snöslasket/värmen) och knappa med mitt kort. Vid automaten ska jag dra kort, knappa in registreringsnummer, kanske välja en tid jag ska parkera, etc.)
Vi verkar ha väldigt olika parkeringsappar.
Sedan finns parkeringsgarage som läser av nummerskylt även det måste godkännas i appen. Men är ju helt beroende av man bor och parkerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev nog lite kostigt i citeringen men det som syftades på som var uselt var just att det var svårt att betala med kontanter när man parkerar.Alfredo skrev:
K Krille4 skrev:
OK. Så var det nog.K Krille4 skrev:
Och svårt med kontanter vid parkering är det nog. Finns det ens kvar några "myntmaskiner" någonstans? Men det följer väl samhällsutvecklingen i stort, på gott och ont. När det just gäller parkering duger dock kort utmärkt för mig och jag saknar inte kontanterna i de sammanhangen. Håller helt med dig att det är vansinne att ha någon som åker runt och samlar in mynt när det idag finns mycket bättre lösningar.