94 885 läst · 3 129 svar
95k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Det finns alltid olika åsikter vid större förändring, idag är det "digitalisering", förr var det maskinerna, bilen, TVn, osv.
Speglar lite vår utveckling från bondesamhället till industrialisering och idag kallas det väl tjänstesamhället. I princip all förändring har gjorts med teknikutveckling. Mycket finns kvar men görs annorlunda än förr.
BankID är en bara en del av utvecklingen.
Speglar lite vår utveckling från bondesamhället till industrialisering och idag kallas det väl tjänstesamhället. I princip all förändring har gjorts med teknikutveckling. Mycket finns kvar men görs annorlunda än förr.
BankID är en bara en del av utvecklingen.
Det är trots alt enklare för mig att ta fram mitt betalkort, dra det en gång i parkeringsautomatens kortläsare när jag har parkerat, och dra det en gång till när jag ska åka därifrån, än att ta fram telefonen, låsa up den, starta en parkeringsapp och påbörja parkeringen, och sen göra samma sak (fast avsluta) när jag åker därifrån.Alfredo skrev:
(Sådär långa meningar med flera bisatser ska man helst inte skriva…)
Bäst är parkeringar med kamera som läser av bilens registreringsskylt både vid ankomst och avfärd. Sen brukar det finns flera olika sätt att betala, t.ex. via en räkning.
PGP uppfanns för 33 år sen … Det finns förvisso problem med PGP eftersom det är lite gammalt, men istället för att gå samman och definiera en standard för end-to-end-kryptering till SMTP så hittar tyvärr varje lite större organisation på egna primitiva system.B Bemmbe skrev:
(Jag gissar att du med brev penar pappersbrev och inte elektroniska brev). Pappersbrev har inte heller totalsträckskryptering.B Bemmbe skrev:
Att göra affärer med försäkringsbolag brukar dock gå bra att göra via telefon (utan att blanda in bankid). Jag kan teckna en försäkring via telefon, men behöver i allmänhet bekräfta det på något annat sätt. Eventuellt genom att fylla i en blankett och skicka till bolaget med papperspost. Epost är knappast osäkrare.Fairlane skrev:
Så länge det finns alternativ så använder man ju det som passar bäst.👍P pmd skrev:Det är trots alt enklare för mig att ta fram mitt betalkort, dra det en gång i parkeringsautomatens kortläsare när jag har parkerat, och dra det en gång till när jag ska åka därifrån, än att ta fram telefonen, låsa up den, starta en parkeringsapp och påbörja parkeringen, och sen göra samma sak (fast avsluta) när jag åker därifrån.
(Sådär långa meningar med flera bisatser ska man helst inte skriva…)
Bäst är parkeringar med kamera som läser av bilens registreringsskylt både vid ankomst och avfärd. Sen brukar det finns flera olika sätt att betala, t.ex. via en räkning.
När man blandar in sannolikhet är ordet "veta" inte så lämpligt.A AndersS skrev:
Antaganden kan man alltid göra, men ett antagande innebär inte att man vet.A AndersS skrev:
Jag går ofta igenom forumets olästa trådar i ett svep med flera dagars uppehåll mellan.A AndersS skrev:
I mitt tycke är det också ett oskick med appar till allting som lika gärna kan göras på en webbsida.klaskarlsson skrev:
Det finns en enda funktion som "min" banks app kan göra som inte är så enkelt att göra via en webbsida: skanna en pappersräkning, vilket gör att man slipper knappa in 30-siffriga OCR-koder. Med allt flera bolag som kan skicka e-faktura så blir dock den fördelen allt mindre.
Jag har affärer med ett tjugotal (minst!) bolag. Livet vore enklare om jag kunde sköta all korrespondens i min vanlig SMTP-brevlåda. I den kan jag spara viktiga brev, sortera dem på lämpliga sätt och framförallt söka efter dem.P paralun skrev:
Alla bolag tycks tro att de är ensamma i världen om att ha affärer med mig.
Jo jag är nöjd och belåten med SEB och Avanza som då också har en skyddad maillåda.P pmd skrev:Jag har affärer med ett tjugotal (minst!) bolag. Livet vore enklare om jag kunde sköta all korrespondens i min vanlig SMTP-brevlåda. I den kan jag spara viktiga brev, sortera dem på lämpliga sätt och framförallt söka efter dem.
Alla bolag tycks tro att de är ensamma i världen om att ha affärer med mig.
En SMTP-server är ju en stor utmaning som det ser ut och miljarder spammail därute.
Jag har f.ö. noterat att betal- och kreditkort inte längre har ett fält där man ska skriva sin namnteckning. Det minskar väl säkerheten en del?klaskarlsson skrev:
Till deras försvar så är de det. I deras värld existerar du och den affär du har med dem, inget annat. Att du har ett engagemang med rörmokaren, Ica, revisorn och fyra olika försäkringsbolag rör inte din leverantör för fejning av skorstenen. Så varför skulle de satsa på ett system som inte ger dem någon vinst alls?*P pmd skrev:
*Byt ut mot vilka lämpliga företag/organisationer du vill.
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Signatur är egentligen en otroligt dålig säkerhet.P pmd skrev:
Speciellt i den digtala eran där man kan scanna in eller fingera en sådan med rätt bra träffsäkerhet rätt lätt...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 297 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 297 inlägg
Ja, ska man teckna eller säga upp en försäkring så vill man ju att det görs tillräckligt säkert.P pmd skrev:Att göra affärer med försäkringsbolag brukar dock gå bra att göra via telefon (utan att blanda in bankid). Jag kan teckna en försäkring via telefon, men behöver i allmänhet bekräfta det på något annat sätt. Eventuellt genom att fylla i en blankett och skicka till bolaget med papperspost. Epost är knappast osäkrare.
Jag tror att bara ett telefonsamtal eller bara ett email anses för svagt av de flesta bolagen iallafall.
Teckna en försäkring kan man ofta göra genom telefon, och en kombination av ett SMS som man måste svara JA på. Säkerheten är klart lägre än en signatur med BankID, men anses väl tillräcklig.
Jag tycker det är bra att det finns olika alternativ.
Samma sak med parkeringsapparna. Jag föredrar de framför att köa framför en parkeringsautomat som kanske strular. Peta in kortet, vänta, vänta, vänta. Nu är man incheckad, efter vad känns som en evighet. Samma sak när man ska checka ut, om man kommer ihåg det. Jag gissar att det är rätt mycket av en vanesak. Parkerar man sällan där man måste betala så är nog kort enklare. Parkerar man ofta är nog appen lättare. En stor nackdel med apparna är för utländska besökare.
P pmd skrev:
Du måste gå till automaten.P pmd skrev:
Du kan göra det från bilens skärm, fortfarande sittandes i den varma och bekväma förarstolen, garanterat utan kö, om du har en bil från rätt sida om 2015 ungefär. 😉 Jag vet vad jag tycker är enklast.P pmd skrev:
Gäller givetvis inte alla bilar, ingen behöver kommentera det.