94 913 läst · 3 129 svar
95k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Hur kan det vara praktiskt att betala med mynt? Man har ju aldrig några mynt längre.P pmd skrev:
Normalt felanmäler man en trasig automat och så behöver man inte betala. Det är ännu mer praktiskt. 😊
Eller också använder du snabbt och enkelt en parkeringsapp. Tar 10 sekunder att starta parkeringen samtidigt man går från bilen och 5 sekunder att avsluta samtidigt som man går till bilen 😀P pmd skrev:
/Krille
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 297 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 297 inlägg
Jag håller inte helt med dig. Ett BankID används på väldigt många andra ställen än banken. Bankerna har här accepterat att de har ett större samhällsansvar än bara att sköta sina affärer.? Rkarlsson skrev:
De hade kunnat frysa konton, kunnat meddela andra banker, utan att för den skull försvåra för folk att rapportera VAB etc.
Fast BankID finns inte för bankerna. BankID finns för att staten bad bankerna om att skapa en e-legitimation och ett system för elektroniska signaturer tänkt att användas av medborgar i alla möjliga sammanhang, exempelvis i kontakt med myndigheter. I utbyte fick bankerna myndigheter som Skatteverket, Försäkringskassan och Apoteket som kunder väldigt snabbt. BankID hade aldrig utvecklats om det inte vore för dessa ändamål. Bankerna hade inget egenintresse alls, de hade redan egna lösningar.? Rkarlsson skrev:
Sen finns det folk som tycker att BankID endast ska ha med bankaffärer att göra, utan att förstå att det då aldrig existerat. Det finns också några som felaktigt påstår att BankID aldrig var tänkt för annat än bankärenden. Det är folk som inte kan historian.
Läste på lånforum.se där en som råkat ut för detta vittnar om att inte enbart BankID:t i den aktuella banken blivit spärrat, utan att spärren även blockerar möjligheten att få BankID i en annan bank(!)Fairlane skrev:
Man får väl förmoda att det även gäller BankID som sedan innan utfärdats av annan bank.
Känns oerhört tveksamt rent juridiskt. Eller vad säger ni?
Är det rimligt att en godtycklig bank kan spärra ut en individ från hela BankID-systemet på enbart misstanke, där de själva är både utredare och domare utan någon möjlighet att överklaga, osv.
https://www.lånforum.se/threads/nordea-sp%C3%A4rrat-mitt-bankid-p%C3%A5-alla-svenska-banker.22059/
När jag tog ett lån för husköp, gick det fort och utan problem. Men, när jag skulle betala av det, haglade frågorna. Varje månad samma sak.? Rkarlsson skrev:
-Jag behöver ställa några frågor till dig. Var har du fått pengarna ifrån?
Svar -Titta på mitt konto som du har framför dig. Lön, lön och pension. Vad tror du det är?
Tredje gången vägrade jag svara på samma fråga. Då gav banktjänstemannen upp men istället ville han ha en utförlig förklaring till varför jag tog ut så mycket kontanter!
-Vad tror du. Mat, bensin, kläder. Skall jag fortsätta?
Jag fortsatte. -När jag sätter in mina pengar på er bank bryr ni er inte om vad dom kommer ifrån men när jag skall ta ut dom ifrån er bank, då blir jag betraktad som en tjuv! Kan du förklara det?
Jo då. MAN har alltid mynt med sig. Om övriga vet jag inte?Nissens skrev:
Felanmälan kräver en "telefon". Har gjort det. -var god vänta ....
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 297 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 297 inlägg
Det är rätt standard ja, men man måste inte ha det. Man kan välja BankID till vissa saker, FrejaID, till annat och papper och penna eller fysiskt möte till annat.Dan1891 skrev:
BankID har två funktioner, autentisering och signering. I den fysiska världen motsvaras det av ett ID-kort (eller pass eller körkort) och en namnteckning. Jag förstår inte riktigt varför man vi ha olika legitimationer på olika ställen. En legitimation när man kör bil, en annan när man ska handla på bolaget, en tredje när man ska hämta ut ett paket etc. Ännu mindre varför man vill signera på mängder med olika sätt beroende på var man signerar. Det är dock mina personliga tankar och jag accepterar att andra tänker annorlunda.
Nej, handlar MAN inte med kontanter så har MAN inga mynt. Det är väldigt många som aldrig har kontanter på sig. Jag minns inte ens när jag hade ett svenskt mynt i handen senast. Är osäker på hur de ser ut faktiskt.Intet skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 297 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 297 inlägg
Ja, vill man använda något som kräver BankID så är det såklart svårt att vara utan. 😉Alfredo skrev:
Dock finns det människor som inte har BankID, tro det eller ej, levandet människor!
Av svenskar med möjlighet till BankID i arbetsför ålder med en normal "samhällsnärvaro" tror jag det är en väldigt liten andel. Men visst självklart finns det. Det finns också de som bor i en strömlös koja i skogen. De är antagligen ännu färre.Fairlane skrev:
Det är helt ok att ha annan åsikt.Fairlane skrev:Jag håller inte helt med dig. Ett BankID används på väldigt många andra ställen än banken. Bankerna har här accepterat att de har ett större samhällsansvar än bara att sköta sina affärer.
De hade kunnat frysa konton, kunnat meddela andra banker, utan att för den skull försvåra för folk att rapportera VAB etc.
Det jag syftar på är att det ändå är ganska svårt att få ditt bankid. Eller svårt och svårt, om du inte har hittat på nått fuffens så krävs det bara att man är slarvig och struntar i att svara på ett par frågor som tar 2 minuter. Rapportera vab funkar utan bankid. Du får dock göra det med en blankett istället.
Det är det som är problemet med det hela. Om staten nu ville ha en e-leg så får de ju göra något som inte en privat bank styr över.Fairlane skrev:Fast BankID finns inte för bankerna. BankID finns för att staten bad bankerna om att skapa en e-legitimation och ett system för elektroniska signaturer tänkt att användas av medborgar i alla möjliga sammanhang, exempelvis i kontakt med myndigheter. I utbyte fick bankerna myndigheter som Skatteverket, Försäkringskassan och Apoteket som kunder väldigt snabbt. BankID hade aldrig utvecklats om det inte vore för dessa ändamål. Bankerna hade inget egenintresse alls, de hade redan egna lösningar.
Sen finns det folk som tycker att BankID endast ska ha med bankaffärer att göra, utan att förstå att det då aldrig existerat. Det finns också några som felaktigt påstår att BankID aldrig var tänkt för annat än bankärenden. Det är folk som inte kan historian.
Poängen är ju att det är ju i grunden svårt att bli blockerad. Det krävs att man är frånvarande och oengagerad.