A
Intet Intet skrev:
När jag tog ett lån för husköp, gick det fort och utan problem. Men, när jag skulle betala av det, haglade frågorna. Varje månad samma sak.
-Jag behöver ställa några frågor till dig. Var har du fått pengarna ifrån?
Svar -Titta på mitt konto som du har framför dig. Lön, lön och pension. Vad tror du det är?
Tredje gången vägrade jag svara på samma fråga. Då gav banktjänstemannen upp men istället ville han ha en utförlig förklaring till varför jag tog ut så mycket kontanter!
-Vad tror du. Mat, bensin, kläder. Skall jag fortsätta?
Jag fortsatte. -När jag sätter in mina pengar på er bank bryr ni er inte om vad dom kommer ifrån men när jag skall ta ut dom ifrån er bank, då blir jag betraktad som en tjuv! Kan du förklara det?
Det enda jag kan förklara det är att den banktjänstemannen måste ha överdrivit.

Om du betalar av ditt lån så varför ska han/hon fråga flera månader? Du betalade väl bara en gång.

Att ta ut pengar är bara krystat. Farsan gör som dig och plockar ut rätt mycket pengar varje månad som pensionär, men han har aldrig fått frågan.

Har endast en gång fått frågan om var pengar kommer ifrån fysiskt, det var när jag skulle sätta in på handelsbanken, jag hade handskrivet kvitto och bilder på varan jag sålt. Han var dock på dåligt humör innan det var min tur.
Jag fick in pengarna, men han var besvärlig.

Nuvarande bankkontakt har jag inga bekymmer alls med på något vis alls. Får ut formulär då och då väldigt sällan som jag svarar på var pengar kommer ifrån och allt är frid och fröjd.

A
Alfredo Alfredo skrev:
Det låter ju väldigt svårt....
Nej de skrev jag ju med lite ironi.

Idag är folk så slappa på det mesta.

Rkarlsson skrev:
Du betalade väl bara en gång.
Tror du inte det handlar om månatliga amorteringar?

Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte det handlar om månatliga amorteringar?
Ändå rätt konstigt, jag har en månatlig amortering på mitt bolån, aldrig fått någon fråga om var pengarna till de specifika avbetalningarna kommer ifrån ändå. Generella frågor från min bolånebank, absolut, men inte om just dessa inbetalningar. Inte heller om räntan jag betalar varje månad.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Runda och platta. Jag är nästan säker.
Va? Runda och platta samtidigt???

Är det möjligt?? 😳

hsd
Nissens Nissens skrev:
Hur kan det vara praktiskt att betala med mynt? Man har ju aldrig några mynt längre.

Normalt felanmäler man en trasig automat och så behöver man inte betala. Det är ännu mer praktiskt. 😊
Nope, de hänvisar till en annan automat 100m bort 👿

Nissens
hsd hsd skrev:
Nope, de hänvisar till en annan automat 100m bort 👿
Vad praktiskt, man kanske borde skaffa mynt. 😉

P
tveksamt tveksamt skrev:
Det är trots allt inte bara bilförare som uppför sig trafikfarligt i trafiken, även barn (ock vuxna), cyklister och djur gör det exempelvis, många av dessa har inte körkort.
Körkort (eller vägpasseringskort, kanske) för älgar bör införas omedelbart! 😉

Cyklister och fotgängare är inte i närheten av hur farliga bilister är i trafiken.
tveksamt tveksamt skrev:
Tror du att det är brist på kunskap/körkortsteori som får AdamAudi att köra 140 på 90-väg?
Det stora problemet med motorfordonstrafik på allmänna vägar är att säkerhetstänkandet är alldeles för dåligt. Om man jämför med flygtrafik så märker man en enorm skillnad.

Ja, jag tror att det delvis är brist på kunskap som gör att trafikdårar gör livsfarliga omkörningar, att en del fordonsförare håller alldeles för kort avstånd till framförvarande fordon och att en del fordon halkar av vägen.

Det risktagandet som görs i ovan nämnda exempel skulle inte göras om föraren visst hur farliga riskerna är.
Regelbundna repetioner av fysik (rörelsemängd) och trafikregler skulle göra trafiken säkrare. Regelbundna körkortsprov (både teoretiska och praktiska) skulle rensa bort en del potentiellt farliga trafikanter från vägarna.

Jag upprepar vad jag skrev tidigare: det är inte en rättighet att framföra motorfordon på allmän väg. Det är ett privilegium som man måste förtjäna.

P
A AndersS skrev:
Det finns alltid olika åsikter vid större förändring, idag är det "digitalisering"
Min frustration som professionell datoranvändare sen 1970-talet är att system konstrueras så taffligt. Digitalisering är ett verktyg som skulle kunna göra tillvaron bättre på alla sätt och vis om det gjordes bättre.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Så varför skulle de satsa på ett system som inte ger dem någon vinst alls?*
Konstigt nog har inte alla bolag jag gör affärer med egna telefonsystem eller egna system för papperspost.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan göra det från bilens skärm,
Min bil har visserligen en skärm, men den har ingen telefon. :)
Alfredo Alfredo skrev:
fortfarande sittandes i den varma och bekväma förarstolen, garanterat utan kö, om du har en bil från rätt sida om 2015 ungefär. 😉 Jag vet vad jag tycker är enklast.
Telefonen har ju en skärm, så jag kan nog göra ungefär det där, men min bil är från bortsidan av 2015. ;-)
Den har dock en mycket bekväm förarstol.

För att veta vilken parkeringsapp jag ska använda måste jag väl ta reda på det genom att läsa på en parkeringsskylt? Inte säkert att det syns när jag sitter i bilen.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
En del kanske men när betalade du sist genom att godkänna med en signatur i Sverige? Även utomlands börjar det bli ovanligt.
De flesta affärer med kort gör jag mycket riktigt över nätet numera, så det kanske inte är så viktigt längre att kunna vägra betala räkningen med hänvisning till att jag inte har skrivit min signatur på kreditkortslipen.

P
B Bemmbe skrev:
Nu nu signatur inte är giltig metod för att identifiera sig vid kortköp så finns det inte någon mening att ha den på kortet.
När togs den metoden bort? Jag noterade avsaknad av fält för signatur på mina två senaste betal/kredit-kort som både kom någon gång den senaste månaden, ungefär. Alla tidigare kort har haft ett sådant fält.

P
Rkarlsson skrev:
För att det är väl rimligt att om man inte sköter sig så åker man ut? Som med exakt allt annat, sköter du dig inte så åker du ut.
Det är rimligt att den bank man har varit dum mot inte längre vill göra affärer med en, men det är inte rimligt att en banken ska kunna stoppa en från att legitimera sig hos Skatteverket.
Rkarlsson skrev:
Om staten vill bestämma över det så får de ju ta över det, som det står nu så står bankerna för det. Men återigen, sköter du inte dig så åker du ut.
Om staten "tar över" hoppas jag vid gud (skulle jag ha sagt om jag hade varit religiös) att proceduren för bankidspärr görs mer rättssäker.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.