P
Rkarlsson skrev:
Hon svarade inte i tid på ett par frågor? Då åker du ut.
Staten var helt enkelt en dåligt beställare när man beställde bankid.
Rkarlsson skrev:
Jättebra.
Nej, det är riktigt dåligt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Det ä inte brottsligt att ha vita pengar som du kan svara för var du får de ifrån, har du svarta pengar du inte kan svara för så är det brottsligt.
Att avgöra vad som är svarta pengar tycks dock vara upp till enskilda banktjänstemän. Jag har berättat om ett fall i den här tråden där jag hade femsiffrigt antal vita kronor som jag ville sätta in på ett bankkonto. Banktjänstemannen vägrade låta mig göra det.
Rkarlsson skrev:
Nej? Om du inte sparar kvitto eller har en enda transaktion på en klocka för 50-100 tusen så är det fel på dig, inte systemet. De skiter fullkomligt i om du har en klocka för 5000 kr, om du inte har skulder och de kan utmäta skiten.
Var bör gränsen gå för att man ska bli misstänkt för stöld eller penningtvätt när det gäller klockor?

Är det dessutom inte lite märkligt att när det gällde Ebba Olssons bil (se tidigare inlägg i tråden) var inte tal om att hon skulle bevisa sin äganderätt. Den var inte hennes, tyckte Kronofogden och sålde den. För mina pengar som jag hade i fickan gällde dock inte samma princip.

P
Nissens Nissens skrev:
Hur kan det vara praktiskt att betala med mynt? Man har ju aldrig några mynt längre.
Jag hade mynt. Alternativet var att inte betala, men eftersom en parkeringsvakt stod bredvid mig och försökte få igång datakommunikationen så tyckte jag att det ett sämre alternativ.

P
K Krille4 skrev:
Eller också använder du snabbt och enkelt en parkeringsapp. Tar 10 sekunder att starta parkeringen samtidigt man går från bilen och 5 sekunder att avsluta samtidigt som man går till bilen 😀
Parkeringsappar råkar aldrig ut för kommunikationsavbrott?

• Haha
Intet
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Jag hade mynt. Alternativet var att inte betala, men eftersom en parkeringsvakt stod bredvid mig och försökte få igång datakommunikationen så tyckte jag att det ett sämre alternativ.
Var får du tag i mynt nu för tiden? Beställer du från Riksbanken?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
I utbyte fick bankerna myndigheter som Skatteverket, Försäkringskassan och Apoteket som kunder väldigt snabbt.
Staten och kapitalet …

P
Rkarlsson skrev:
Poängen är ju att det är ju i grunden svårt att bli blockerad. Det krävs att man är frånvarande och oengagerad.
Att svara på en massa ointressanta frågor kanske man struntar i för att man inte tycker att det är viktigt och att den som frågar är onödigt nyfiken.

En bank (en kreditkortsutgivare) tjatade rätt länge på att jag skulle svara frågor om mina personliga ekonomiska förhållanden och om jag hade anhöriga som sysslade med något dom de tydligen tyckte var känsligt.

Något jag tycker att ingen har med att göra. Banken hotade t.o.m. att jag kanske inte skulle få fortsätta att använda kreditkortet om jag inte svarade. Jag tog fast på det där med "kanske" och fortsatte att strunta i att svara. Inget hände och frågorna upphörde att komma.

Är personlig integritet omodernt numera?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Får ut formulär då och då väldigt sällan som jag svarar på var pengar kommer ifrån och allt är frid och fröjd.
Det är förstås väldigt bra att bankerna regelbundet ställer sådana frågor till sina kunder. De stoppar antagligen jättemånga penningtvättare med det.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Något jag tycker att ingen har med att göra. Banken hotade t.o.m. att jag kanske inte skulle få fortsätta att använda kreditkortet om jag inte svarade. Jag tog fast på det där med "kanske" och fortsatte att strunta i att svara. Inget hände och frågorna upphörde att komma.

Är personlig integritet omodernt numera?
Tjau vad jag vet så kan ju en bank skippa frågorna om de ändå bedömer att de har en säker kundkännedom.

Det gick väl igenom dina konton och synade dina transaktioner.

Nissens Nissens skrev:
Nu skall jag berätta en hemlis. När du får din veckopeng ser den egentligen ut såhär.
Svensk tjugokronorssedel med porträtt av en kvinna, texten "TJUGO KRONOR", och illustrationer av böcker och barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med denna går du till affären och byter mot glass och godis. Ofta får du då några sådanahäringa tillbaka.
Bild av svenska mynt med valörerna 1, 2, 5 och 10 kronor som visar konung Carl XVI Gustafs profil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De kallar vi för mynt. Papperslappen med tanten på, kallar vi sedel. 😃

Redigerat:
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte det handlar om månatliga amorteringar?
Jo det var det. Jag betalade av olika mycket varje månad och för det var jag tvungen att ringa banken och slösa bort en stund av mitt resterande liv på att upprepa det jag sagt månaden innan. Banken skyllde på någon lag. När jag vägrade svara, var lagen plötsligt inte lika viktig längre.

P
Nissens Nissens skrev:
Var man får tag på dem nuförtiden, vet jag inte. Slantarna hade legat i min börs i flera år.

P pmd skrev:
Parkeringsappar råkar aldrig ut för kommunikationsavbrott?
Det kan naturligtvis hända. Tror aldrig det hänt mig. Dock har jag några gånger haft problem med trasiga "p-automater".

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P pmd skrev:
om jag hade anhöriga som sysslade med något dom de tydligen tyckte var känsligt.
Aldrig fått den typen av frågor. Förväntas man veta vad ens anhöriga pysslar med?

P
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.