100 606 läst · 560 svar
101k läst
560 svar
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
Ja, bägge var på fast nät. Samma gäller alltså Bredband2 och Bahnhof. Bahnhof har jag haft och fick beställa publik IP separat. Och nu har jag beställt Bredband2 och måste även där beställa publik IP separat.T TowaTei skrev:
Alla operatörerna hävdar att detta beror på IPv6, vilket det gör indirekt - de vill inte investera i att "köpa" IPv4-adresser när de hellre investerar i IPv6. Detta gör att de kräver av oss kunder att vi skall kräva publik IPv4 för att få det. Med IPv6 infört så kommer operatörerna troligen inte längre supporta publika IPv4 om man inte betalar extra för det (i princip allt som kräver publik access via IPv4 kan få det via NAT464 i routern), eller så fortsätter de med att man explicit måste fråga efter IPv4 via dual stack - att dela ut en privat IPv4-adress är i princip helt meningslöst via fiber (det sitter ju alltid en router emellan och den kan göra 464XLAT). Vi får se hur det utvecklas...
Medlem
· Stockholm
· 49 inlägg
Nu ligger nätet nere i Täby, ringer deras sk service reggar petsonnummer… klickar till => VI KAN INTE SE ATT VI HAR PROBLEM I ERT OMRÅDE FÖR NÄRVARADE… kundtjänsten är stängd… öppen på kontorstid NÄR INGEN ÄR HEMMA FÖR ATT UPPTÄCKA FELEN🙉😴mexitegel skrev:I min enfald trodde jag Bahnhof var bättre än alla andra bovar och banditer på bredbandsmarknaden, men uppenbarligen är de lika goda dyngbaggar som ockrar sina kunder om man inte är på dem som en hök. Dessutom en kundtjänst som naturligtvis "förstår" och "ska se vad de kan göra". Lögnhalsar är vad de är!
Hur som helst så upptäckte jag att man som ny kund fick bättre pris än det vi hade, nå ingen kossa på isen. Det handlade först bara om 10 kr trodde jag tills jag såg på sista autogirofakturan att man höjt priset ytterligare till 439 kr/månad....
Attackerade ärkebanditerna direkt. Naturligtvis kunde de sänka priset till samma som nya kunder fick... Jag krävde kompensation för att jag legat och betalat överpris i ett år. Men se det gick inte. Då drog jag mitt "jag säger upp tjänsten"-kortet. Och givetvis fick man prata med någon annan då som vips kunde göra sänka priset till 369... Jäkla skurkar!
Så en liten heads up att kika på sin nya faktura.
Ni har inga problem?
NEJ MEN VI HAR PROBLEM, därför skulle jag felanmälan, men ingen finns tillgänglig för att ta emot ett fel ni INTE VET ATT NI HAR? Tydligen inte intresserade heller 😴🥊
Det kommer knappast att hända under min livstid iaf.pacman42 skrev:Alla operatörerna hävdar att detta beror på IPv6, vilket det gör indirekt - de vill inte investera i att "köpa" IPv4-adresser när de hellre investerar i IPv6. Detta gör att de kräver av oss kunder att vi skall kräva publik IPv4 för att få det. Med IPv6 infört så kommer operatörerna troligen inte längre supporta publika IPv4 om man inte betalar extra för det (i princip allt som kräver publik access via IPv4 kan få det via NAT464 i routern),
IPv4-bristen är ett problem, men IPv6 ligger fortfarande långt borta för "normal" användning.
NAT är en mycket enklare lösning för operatörerna och kunderna. (De flesta iaf, sen finns det ju de speciella som vill ha skarp IP, som jag själv)
De flesta mobiloperatörer använder redan IPv6 sedan många år, det är vi i Sverige som är långsamma både i mobilnäten och för fast anslutning. "3" har använt IPv6 i jättemånga år. Numera har till slut även Telia IPv6 i mobilnätet. Kolla på MyIP.com från mobilen med WiFi avstängt så får ni se själva.GlennB skrev:
Jag hade IPv6 hemma via IPv4-tunnel under många år (ca tio), men dessa stängdes ned när IPv6 blev vanligt i andra länder så då blev jag av med IPv6 igen (för runt 7-8 år sedan). Nu har jag glömt så mycket jag tidigare kunde så jag får nog läsa på om jag får tillgång till IPv6 igen.
Jo Ipv6 existerar, speciellt i asien, men jag säger fortfarande att jag inte lär uppelva dagen då jag inte har någon ipv4-adress på mitt nät hemma
Vi pushade starkt för IPv6 på mitt dåvarande jobb runt milennieskiftet, intresset var extremt svagt..
Vi pushade starkt för IPv6 på mitt dåvarande jobb runt milennieskiftet, intresset var extremt svagt..
IPv6 hemma är redan en realitet i många stadsnät i Sverige. Problemet är att tekniken man byggt näten med kräver att man slår på IPv6 i varje stadsnät, vilket gör att de byggs ut ett efter ett, inte att de aktiveras alla på en gång. Det beror helt enkelt på när ditt stadsnät slår på det.
Jo har själv kört IPv6 i flera år och det som främst hindrar vidare utbyggnad är att de stora operatörerna sannolikt är mycket rädda för en anhopning av kunder med supportbehov inkl att det är mycket spretigt hur hårdvaran i ett hem klarar IPv6.pacman42 skrev:
Alla routrar jag känner till supportar IPv6 sedan väldigt många år, just för att det är vanligt utomlands. Inne i hemmet behöver inte en enda pryl köra IPv6 om man inte vill.P paralun skrev:
Häromveckan slocknade fibern och min router hade ingen länk. Kollade med grannen som hade exakt samma, fast på annan leverantör. Det i kombination med att jag ser en grävmaskin stå längre bort över åkern och gräva precis där jag vet att fibern går gör att det är för mig en enkel slutsats. Ringer Bahnhof och felanmäler och efter en ohyggligt lång tid där de skall ha macadresser och fan och hans moster lägger dom till sist en felanmälan och i förbifarten också nämner att om det inte hittas något fel debiteras jag för felsökningen.G Gunnar Bendreus skrev:Nu ligger nätet nere i Täby, ringer deras sk service reggar petsonnummer… klickar till => VI KAN INTE SE ATT VI HAR PROBLEM I ERT OMRÅDE FÖR NÄRVARADE… kundtjänsten är stängd… öppen på kontorstid NÄR INGEN ÄR HEMMA FÖR ATT UPPTÄCKA FELEN🙉😴
Ni har inga problem?
NEJ MEN VI HAR PROBLEM, därför skulle jag felanmälan, men ingen finns tillgänglig för att ta emot ett fel ni INTE VET ATT NI HAR? Tydligen inte intresserade heller 😴🥊
Hela upplägget är ju kass egentligen.
Det tidigare snacket i tråden om att sänka sin avgift gick dessutom inte igenom för mig. Ringde kundtjänst, sa att jag ville ha lägre pris. "Det ordnar vi, vi sänker till det här" var svaret, men inte har något hänt. Ser inte något reggat ärende om det någonstans heller, så skall väl begära ut all kommunikation från dom a la GDPR för att vad snubben i kundtjänst gjorde.
Jo jag har stött på flera routrar som är EOL och med sunkigt firmware, sen har vi det här med TV-boxar som de stora envisas med men har noterat att de lagt möda på utbyten.pacman42 skrev:
Sen måste då en användare läsa en manual hur man aktiverar IPv6...
Sen korkas en support igen av alla dessa med problem och operatören får en massa skäll.
Fast varför ska kunden behöva aktivera IPv6? De har ju fortfarande IPv4 också. ...eller menar du i routern?P paralun skrev:Jo jag har stött på flera routrar som är EOL och med sunkigt firmware, sen har vi det här med TV-boxar som de stora envisas med men har noterat att de lagt möda på utbyten.
Sen måste då en användare läsa en manual hur man aktiverar IPv6...
Sen korkas en support igen av alla dessa med problem och operatören får en massa skäll.
Min erfarenhet av IPv6 (eller rättare sagt dualstack v4&v6) för vanliga hemmaanvändare är att det fungerar prima och att de flesta inte märker någon skillnad alls. Enstaka klienter med antika versioner av Windows eller macOS kan strula, men då pratar vi om 10+ år gamla versioner. Så nej, ingen större ansträngning för kundtjänst enligt min erfarenhet. Det bara funkar.