T TowaTei skrev:
Fast varför ska kunden behöva aktivera IPv6? De har ju fortfarande IPv4 också. ...eller menar du i routern?

Min erfarenhet av IPv6 (eller rättare sagt dualstack v4&v6) för vanliga hemmaanvändare är att det fungerar prima och att de flesta inte märker någon skillnad alls. Enstaka klienter med antika versioner av Windows eller macOS kan strula, men då pratar vi om 10+ år gamla versioner. Så nej, ingen större ansträngning för kundtjänst enligt min erfarenhet. Det bara funkar.
Jo som de flesta routrar är grundkonfigurerade så måste IPv6 aktiveras manuellt inkl sannolikt ett större antal hemroutrar som är EOL med gamla firmware. En utmaning för att slippa en nedringd support.
Jag är sedan ganska säker på att operatörernas infrastruktur nu helt stödjer IPv6.
 
P paralun skrev:
Jo som de flesta routrar är grundkonfigurerade så måste IPv6 aktiveras manuellt inkl sannolikt ett större antal hemroutrar som är EOL med gamla firmware. En utmaning för att slippa en nedringd support.
Jag är sedan ganska säker på att operatörernas infrastruktur nu helt stödjer IPv6.
Operatörerna - Ja
Stadsnäten - en del

Jag har försökt få IPv6 till mitt stadsnät och det stödjer fortfarande inte IPv6 trots att det redan för fem år sedan "någon gång under året" skulle stödja IPv6.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
efter en ohyggligt lång tid där de skall ha macadresser och fan och hans moster lägger dom till sist en felanmälan och i förbifarten också nämner att om det inte hittas något fel debiteras jag för felsökningen.
Det där är en dumhet som man börjat med. Jag hoppas och tror att "alla" operatörer har möjlighet att felsöka direkt fram till mediaomvandlare (om det ingår alt. annan operatörägd utrustning). De bör även ha stödsystem där man registrerar macadressen. Vid installation och ev. utbyte ska det göras en test att macadressen stämmer och på vår mediaomvandlare är även en etikett på framsidan med macadress (kanske inte nödvändigt).

Om jag skulle få ett sådant påstående hade det nog blivit en längre dialog om vad som avses och utifrån vilka grunder man skulle kunna fakturera.
 
P paralun skrev:
Jo jag har stött på flera routrar som är EOL och med sunkigt firmware, sen har vi det här med TV-boxar som de stora envisas med men har noterat att de lagt möda på utbyten.
Sen måste då en användare läsa en manual hur man aktiverar IPv6...
Sen korkas en support igen av alla dessa med problem och operatören får en massa skäll.
Och? Vad jag sade var att man kommer att gå över till IPv4 med privata adresser och IPv6 i övrigt. Dual stack är ju ingen raketteknik precis.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Operatörerna - Ja
Stadsnäten - en del

Jag har försökt få IPv6 till mitt stadsnät och det stödjer fortfarande inte IPv6 trots att det redan för fem år sedan "någon gång under året" skulle stödja IPv6.
Jag tror det är klart men det här med alla som ska ha support.....

Så här lanserade man det hos min operatör inkl nätägare.
https://www.gavlenet.se/2018/12/pss...hos-gavlenet-har-tillgang-till-hela-internet/
 
P paralun skrev:
Jo som de flesta routrar är grundkonfigurerade så måste IPv6 aktiveras manuellt inkl sannolikt ett större antal hemroutrar som är EOL med gamla firmware. En utmaning för att slippa en nedringd support.
Jag är sedan ganska säker på att operatörernas infrastruktur nu helt stödjer IPv6.
Min erfarenhet är att en hel del hemmaroutrar kör dualstack, men jag vet inte hur många och ihop med din erfarenhet kan vi nog säga att de är i minoritet.

Jag hänger dock inte riktigt med på varför de kunderna skulle ringa ner supporten, det är ju kunder som inte har en aning om att de även skulle kunna använda ipv6 och de använder ju fortfarande ipv4 utan problem. Det är väl isåfall ifall deras ipv4-adress är NAT:ad och de därför inte får till en hemmaserver eller liknande, men den andelen kunder brukar vara liten.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej det är de inte. Jag har haft Telia och fick registrera mig för att slippa CG-NAT, samma på Telenor.
Hur gjorde du för att registrera det?
Jag har försökt prata med 2 olika personer på Telia idag och ingen vet ens vad ett cgnat är.
 
Har just varit och hjälpt en granne med IT-problem att komma igång igen.
Hon har samma fiberägare som jag (OpenInfra) men TELE2 som leverantör av data.
Det finns ingen IT-kunnig i familjen, de har Internet och TV från TELE2.
När jag kollade hennes system efter att ha fått igång fibern så visade det sig att hon har en publik IP-adress utan att ha begärt eller betalat för det!
Det är alltså skillnad mot Bahnhof, som tar betalt för detta sedan ett par år. ☹️
Jag har Bahnhof...
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Har just varit och hjälpt en granne med IT-problem att komma igång igen.
Hon har samma fiberägare som jag (OpenInfra) men TELE2 som leverantör av data.
Det finns ingen IT-kunnig i familjen, de har Internet och TV från TELE2.
När jag kollade hennes system efter att ha fått igång fibern så visade det sig att hon har en publik IP-adress utan att ha begärt eller betalat för det!
Det är alltså skillnad mot Bahnhof, som tar betalt för detta sedan ett par år. ☹️
Jag har Bahnhof...
Det är ju standard att ha publik utan att betala för det
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju standard att ha publik utan att betala för det
I kurbits nät är det Standard med cgnat för bahnhof o bb2 iaf. Med Telia fick jag publik ipv4
 
B Bo Berglund skrev:
Har just varit och hjälpt en granne med IT-problem att komma igång igen.
Hon har samma fiberägare som jag (OpenInfra) men TELE2 som leverantör av data.
Det finns ingen IT-kunnig i familjen, de har Internet och TV från TELE2.
När jag kollade hennes system efter att ha fått igång fibern så visade det sig att hon har en publik IP-adress utan att ha begärt eller betalat för det!
Det är alltså skillnad mot Bahnhof, som tar betalt för detta sedan ett par år. ☹️
Jag har Bahnhof...
Jag har Bahnhof och betalar inget extra för publik IP när jag sa att jag ville ha det.
 
A Arne_Planka skrev:
Jag har Bahnhof och betalar inget extra för publik IP när jag sa att jag ville ha det.
Då har du haft tur. Fick alltid betala extra för det hos dem
 
A Arne_Planka skrev:
Jag har Bahnhof och betalar inget extra för publik IP när jag sa att jag ville ha det.
Så var det för mig med de första 4-5 åren, m,en sen plötsligt våren 2021 (tror jag det var) så hade jag ingen publik adress längre utan mina servrar blev isolerade. Efter utredning så var det Bahnhof som hade flyttat mig till NAT utan att säga till och för att få tillbaka den publika adressen lade de på en månadsavgift.... 🤬
 
Det är dessutom skillnad på publik IP och fast IP.

Jag har publik IP på bahnhof och betalar inte extra för det, däremot har jag inte fast IP utan dynamisk.
 
Har aldrig haft en fast IP, utan den ändras då och då. Men med dynamisk DNS som uppdaterar vid behov så gör det ingenting.
Men jag kan ju undra varför du inte betalar extra när jag får göra det (på två installationer dessutom, hemma och på landet)...
 
  • Gilla
Aron72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.