M mrmlz skrev:
Wat?

.... Det kan man väl? Eller vafan säger du egentligen?
Inte om den ska vara auktorativ, då måste man ha ett skarpt statiskt IP, i alla fall var det så förr.

Det var nog över 10 år sen jag admade DNS yrkesmässigt dock, men jag har svårt att tro att just det är ändrat.

Att ha en lokal DNS som bara cachar är ju förstås okej, den är ju inte åtkomlig utifrån, men du kan inte peka din egen domän mot den heller utan måste då använda någon annans.

M MrBoes skrev:
Och nu fick jag mail om att de ska höja, igen. Tredje eller fjärde gången gillt nu på kort tid, och skyller detta på deras samarbetspartner.

Förväntar mig att de i vanlig ordning sänker igen efter 2-3 månader som man själv får upptäcka 🙄.
Kolla vad konkurrenterna tar, hittar du en billigare så ring och säg det till bahnhof och dom kommer att sänka, det verkar vara deras policy.

Jag fick ju precis som det står tidigare i tråden dubbla hastigheten för lägre pris efter att jag påpekat att bredband2 var billigare än vad jag betalade hos bahnhof.

• Gilla
MrBoes
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Inte om den ska vara auktorativ, då måste man ha ett skarpt statiskt IP, i alla fall var det så förr.

Det var nog över 10 år sen jag admade DNS yrkesmässigt dock, men jag har svårt att tro att just det är ändrat.

Att ha en lokal DNS som bara cachar är ju förstås okej, den är ju inte åtkomlig utifrån, men du kan inte peka din egen domän mot den heller utan måste då använda någon annans.
Jag är på hal is men det är ju inga problem att göra din lokala resolvande dns tillgänglig utifrån bara öppna port 53 :)

Ännu halare is men jag tror nog det går men det bygger väl på att e.g. Loopia låter dig peka vidare dina NS-records? Det är ju en hyffsat dum ide att köra på ett dynamiskt ip förvisso..

Update: var tvungen att googla men Ghandi låter en sätta ett gluerecord, har man sen ett lokalt script som pollar om man ändrar ip så kan man uppdatera Ghandis record med sitt nya ip. Visst du är ju körd i cachen ttl-mässigt men det kommer du ju inte undan tyvärr.

Redigerat:
M mrmlz skrev:
Update: var tvungen att googla men Ghandi låter en sätta ett gluerecord, har man sen ett lokalt script som pollar om man ändrar ip så kan man uppdatera Ghandis record med sitt nya ip. Visst du är ju körd i cachen ttl-mässigt men det kommer du ju inte undan tyvärr.
Det andra problemet är väl att de flesta toppdomäner kräver minst 2 namnservrar också... Och om man skaffar en tjänst med backup-DNS, varför inte skaffa en riktig? Jag körde egen namnserver tidigare (ADSL-dagar), men kom fram till att det var en dålig idé.

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Jag bytte ju som bekant till Telenor och i går hade jag anledning att testa kundtjänsten som får toppbetyg!

För några år sedan gick fiberconverterns Ethernetport ner till 100Mbps av okänd anledning. Bahnhof vägrade göra något med motiveringen att jag ändå bara hade 100Mbps tjänst…

Ringde så Telenor igår på peak-tid men ändå bara 11 minuters väntetid. 10 minuters felsökning senare ligger det ett ärende hos fiberoperatören att byta ut fiberconvertern. Professionellt rakt igenom. Kan inte ge dem mindre än 10/10 👍

• Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Kolla vad konkurrenterna tar, hittar du en billigare så ring och säg det till bahnhof och dom kommer att sänka, det verkar vara deras policy.

Jag fick ju precis som det står tidigare i tråden dubbla hastigheten för lägre pris efter att jag påpekat att bredband2 var billigare än vad jag betalade hos bahnhof.
GlennB GlennB skrev:

Flertalet ligger lägre, mellan 329-359 för samma hastighet som BH tar 409 för. Kanske inte mycket man spar men har som sagt tröttnat på deras småök hela tiden.

Ringde iaf BH och de vägrar sänka trots att konkurrenterna är billigare. Sa upp abonnemanget där och då, de kontrade inte med något erbjudande i över huvud taget.

GlennB GlennB skrev:
Skulle ju vara jäkligt märkligt om dom gör det efter att dom sa att jag får detta i ett år, men jag ska hålla koll på fakturorna.
Ja, och ett år senare så höjde dom priset lite, jag orkade inte bry mej, men nu skulle dom höja det IGEN, och då blev jag lite less.

Kollade vad bredband2 skulle ha, och dom ville ha 115kr/mån mindre för samma 500/500 under ett år, sedan typ 60kr mindre efter det.

Ringde bahnhof kundtjänst, killen jag fick prata med sa att det gick inte, jag hade redan ett så bra pris att han inte fick sänka, jag frågade om någon annan kunde sänka och han sa att han kunde koppla mej till en annan avdelning, men "jag tror inte det går ändå".. Antar att jag b lev kopplad till samma förhandlingsavdelning som sist och fick prata med en kille som sa att han kunde sänka med 111kr/mån i ett år om jag låste mej på 12mån.

Eftersom jag helst har kvar bahnhof så sa jag ja till detta även om bredband2 var något billigare. (4kr/mån)

Jag frågde vad som händer med priset efter 12mån.. "det återgår till normalpris" var svaret, jag sa då att bredband2 hade ett lägre rpis då, och hans svar var att "då kan du ringa hit igen om 12mån så tittar vi på det då"..

Jaja, 111kr/mån sparat på 20min samtal är väl rätt ok iaf. Trist att det ska behövas dock.

• Gilla
ullak40 och 7 till
  • Laddar…
kisumisu
GlennB GlennB skrev:
Ja, och ett år senare så höjde dom priset lite, jag orkade inte bry mej, men nu skulle dom höja det IGEN, och då blev jag lite less.

Kollade vad bredband2 skulle ha, och dom ville ha 115kr/mån mindre för samma 500/500 under ett år, sedan typ 60kr mindre efter det.

Ringde bahnhof kundtjänst, killen jag fick prata med sa att det gick inte, jag hade redan ett så bra pris att han inte fick sänka, jag frågade om någon annan kunde sänka och han sa att han kunde koppla mej till en annan avdelning, men "jag tror inte det går ändå".. Antar att jag b lev kopplad till samma förhandlingsavdelning som sist och fick prata med en kille som sa att han kunde sänka med 111kr/mån i ett år om jag låste mej på 12mån.

Eftersom jag helst har kvar bahnhof så sa jag ja till detta även om bredband2 var något billigare. (4kr/mån)

Jag frågde vad som händer med priset efter 12mån.. "det återgår till normalpris" var svaret, jag sa då att bredband2 hade ett lägre rpis då, och hans svar var att "då kan du ringa hit igen om 12mån så tittar vi på det då"..

Jaja, 111kr/mån sparat på 20min samtal är väl rätt ok iaf. Trist att det ska behövas dock.
Det är väldigt trist att trogna kunder ska behöva sätta tid att vara otrogna och ringa och förhandla.

• Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Sättet att få rabatter och erbjudanden är att ringa upp och säga att man vill säga upp abonnemanget.
Helt plötsligt kan man spara tusenkappar.
De som betalar är de "trogna kunderna". De får nada.

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Hos mig är Bahnhof ett av de billigaste abonnemangen. De flesta av de stora är dyrare på runt 30% rabatt än vad Bahnhof är på ordinarie pris. I grannätet är priserna helt annorlunda. Operatörerna verkar kunna sänka priserna i nät där de har många kunder...

kisumisu kisumisu skrev:
Det är väldigt trist att trogna kunder ska behöva sätta tid att vara otrogna och ringa och förhandla.
Ja, verkligen..

Tyvärr gäller det en massa annat också, TV-abonnemang, tidningsprenumerationer, försäkringar, banklån..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
GlennB GlennB skrev:
Ja, verkligen..

Tyvärr gäller det en massa annat också, TV-abonnemang, tidningsprenumerationer, försäkringar, banklån..
Så är det.
Dock tycker jag det är svårast pruta på priset när det gäller fibern.
Dom vet väl att folk är beroende av internet.

Två annonser för bredbandstjänster: "Bredband 100" för 399 kr/mån och "Bredband 250" för 599 kr/mån, med olika hastigheter och erbjudanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annons för bredband via 5G med erbjudande från 349 kr/mån, 24 månaders bindning. Inkluderar komborabatt och nöjdhetsgaranti.
Skapa konto

O nej vi behöver inte ta nu nån diskussion här hur bra fiber är vs mobilt.
Då det är olika vad vi har för behov och olika bra beroende var vi bor.

Jag spelar inte, jobbar ej hemifrån och har inga onlinemöten. Däremot är jag mycket annars på språng dvs inte hemma.

Så har på allvar börjat fundera på att gå mobilt.

Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Så är det.
Dock tycker jag det är svårast pruta på priset när det gäller fibern.
Dom vet väl att folk är beroende av internet.

[bild]
[bild]

O nej vi behöver inte ta nu nån diskussion här hur bra fiber är vs mobilt.
Då det är olika vad vi har för behov och olika bra beroende var vi bor.

Jag spelar inte, jobbar ej hemifrån och har inga onlinemöten. Däremot är jag mycket annars på språng dvs inte hemma.

Så har på allvar börjat fundera på att gå mobilt.
Visar detta att du behöver betala 400kr per månad för 100/100? I vilket nät är det?

400kr/månad är väl en ganska normalt pris för enskilda villafastigheter 100/100 idag, generellt sett. Inget jag reagerar över i prisnivå.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
I mitt nät är Bahnhof som sagt väldigt konkurrenskraftigt när man tittar på helheten, inklusive det faktum att man kan få publik IP-adress. Man är ju inte imponerad av priset hos Telia och Telenor exempelvis...

Internetabonnemang jämförelse, olika operatörer och priser för 100/100 Mbit/s, inklusive kampanjer och bindningstider.
Skapa konto
Prisjämförelse av bredbandsleverantörer, inklusive Ownt, Telenor, Allente, Tele2 och Telia med olika kampanjpriser och bindningstider för 100/100 Mbit/s.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.