Och det är en mogen marknad idag, visst kan man "köpa" in nya kunder och visa på tillväxt om ägarna har det som mål. Men min bild är mera av att nu ska gjorda investeringar visa resultat istället.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
M manner skrev:
något man ska ha ögonen på när det gäller fast bredband är att nätägaren tar ibland hutlöst betalt. Telia hade black week erbjudande häromveckan för ca 249:- (tror jag det var) för nya kunder men när jag skrev in min adress så blev det plötsligt nästan dubbelt så dyrt. När jag kollade med Telia skyllde dom på nätägaren (global connect fd IP only).
Så efter samtal med Global connect hittade dom lite billigare abonnemang via dom som jag inte kunde se via tex "bredbandsval" etc.
När det gäller fibernät är man bunden på samma sätt som elnätet tyvärr
Det är en politisk fråga i mångt och mycket också. Elnätet där jag bor såldes till Eon och har 15 år sedan dubbla elnätskostnaden mot 4 mil bort där kommunen behöll sitt elnät istället för att se kortsiktigt. ~4000 mot ~8000 hos mig.

Samma med min fiber. Det är ett av kommunens bolag som sköter hela statsnätet och jobbar stenhårt och framgångsrikt för att få fiber till även de mest enskilda husen i glesbygden. Ett myckert välskött bolag på alla sätt faktiskt. Det tar inte ut mer än vad som behövs för nätet heller, därför jag kunde teckna mig nu för 299kr där Telia måste se till sina aktieägare (precis som Eon) och krävde 549kr för samma sak, i samma nät. Telia har tidigare vägrat bygga fiber här pga att det skulle vara olönsamt, ändå lyckas kommunens bolag gå med vinst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Låt oss inte ge oss in i diskussionen om vilken hastighet som räcker, jag motsäger mig inte att 100 räcker för många.

….men baksidan av det myntet är så också att det inte kostar operatören avsevärda summor att erbjuda en högre hastighet eftersom man kan överboka nätet rejält.

Men i grunden handlar det om att detta är en tjänst som bara har två tydliga prisparametrar idag: hastighet upp/ner samt datavolym. Den senare är borta sedan länge och kvar är då fart. Marknaden är då skev om 100 och 1000 kostar lika mycket - det är ett oerhört tydligt tecken på att konkurrensen inte fungerar på bredbandsmarknaden.
Det tråkiga är att för många av oss så skulle det vara finfint att ha 1000 / 1000 eller snabbare vid några fåtal tillfällen, men över tid nyttjas en mycket lägre hastighet. Jag tycker man skulle kunna ha 2 nivåer - 1000/1000 garanterat eller 100/100 garatnerat men högre om kapacitet finns i nätet. För mitt arbete, teamsmöten, VPN för office-filer och access till nån server eller internt system räcker 100, jag skulle säga 25 räcker. Ibland är vi två som jobbar hemma och två barn som kollar film eller spelar. Men vårt 100 räcker ändå gott. De gånger jag laddar ner en större fil skulle det inte vara fel om det kunde gå upp, men det är inget krav. Näe, fram för att de lägger en priomodell i datat och man kan betala något lite mer för att få upp till 1000. För de som verkligen behöver 1000 är det säkert inget problem att betala lite mer för det.

Att garantera saker är dyrt. Tror ingen vill betala för det. Det är billigare att bygga näten med överkapacitet och sedan sälja "upp till" som vi har det idag.

Jag tycker fortfarande det största problemet här är att 1000 kostar mig lika mycket som någon annan betalar för 100. Då är något skevt.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Du kan köpa garanterade företagsabonnemang från bl a Telia, men det kostar rejält mycket mer. Likaså vilken servicetid du accepterar om linan går ner. Sådant höjer priset ytterligare. Senast jag kollade var det 4-5 gånger så dyrt med garanterad hastighet för företag som ett liknande privatabb. Det var Telia vid det tillfället.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Samma med min fiber. Det är ett av kommunens bolag som sköter hela statsnätet och jobbar stenhårt och framgångsrikt för att få fiber till även de mest enskilda husen i glesbygden. Ett myckert välskött bolag på alla sätt faktiskt. Det tar inte ut mer än vad som behövs för nätet heller, därför jag kunde teckna mig nu för 299kr där Telia måste se till sina aktieägare (precis som Eon) och krävde 549kr för samma sak, i samma nät. Telia har tidigare vägrat bygga fiber här pga att det skulle vara olönsamt, ändå lyckas kommunens bolag gå med vinst.
Jo dito hos mig förutom att elnätet ägs av samma kommunala bolag som fibernätet, förefaller mycket välskött och kostnadseffektivt.

Med just Telia är det ständiga konflikter i de fiberområden de hann bygga upp och Telias högkostnadsprofil inkl ägandet av TV4 som gör att Telia måste ta in en massa extra pengar.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Dit jag skall flytta är det bara Bahnhof som levererar fiber, så all heder till dom. Plus att deras kundsupport är bra.

MathiasS MathiasS skrev:
Att garantera saker är dyrt. Tror ingen vill betala för det. Det är billigare att bygga näten med överkapacitet och sedan sälja "upp till" som vi har det idag.
hm, ok, så 1000 / 1000 är inte nån slags garanti på, de kan leverera 50/50?
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker fortfarande det största problemet här är att 1000 kostar mig lika mycket som någon annan betalar för 100. Då är något skevt.
Generellt tycker jag att fiber blivit till en skojarbranch, man erbjuder billiga installationer och sen binder man in folk så man kan prishöja rätt fult...

Iofs så är ju elen trots att den är reglerad rätt kasst fungerande nu också. Näten underhålls inte men kostanaden de tar ut för kund ökar hela tiden.

Jag är iallafall hyfsat nöjd, jag har kommunalt fiberbolag och kör bahnhof som ISP. Det är inte superbilligt men jag tror heller inte jag är totalt upplurad...

J JohanLun skrev:
hm, ok, så 1000 / 1000 är inte nån slags garanti på, de kan leverera 50/50?
Jag tror inte att någon bredbandstjänst till konsument har någon garanterad hastighet. Det är alltid "upp till".

I praktiken så ligger ju aldrig begränsningen i uppkopplingens hastighet, det finns andra flaskhalsar.

J JohanLun skrev:
Generellt tycker jag att fiber blivit till en skojarbranch, man erbjuder billiga installationer och sen binder man in folk så man kan prishöja rätt fult...
Det som är på g är ett generellt krav på att operatörsbyten ska tillåtas, dvs det är tvingande. Det tror jag kommer vara förlösande. Idag gäller det bara Telia och möjligeh någon till.

Idag fungerar konkurrensen för dåligt.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hos mig finns det 20 operatörer att välja mellan.
Jag betalar 499kr/mån för 1000/1000, och alla utom två håller sig mellan 500 och 600kr/mån utom två.
Det är bara Telia och Telenor som sticker ut med över 800kr/mån.
Sedan har jag Open Infra som nätägare, så jag måste även ha mobilt bredband som "failover" lösning, och det betalar jag 99kr/mån för.
Så totalt ca 600kr/per månad, och jag tycker väl inte att det är så farligt faktiskt.

Hannuse Hannuse skrev:
Hos mig finns det 20 operatörer att välja mellan.
Jag betalar 499kr/mån för 1000/1000, och alla utom två håller sig mellan 500 och 600kr/mån utom två.
Det är bara Telia och Telenor som sticker ut med över 800kr/mån.
Sedan har jag Open Infra som nätägare, så jag måste även ha mobilt bredband som "failover" lösning, och det betalar jag 99kr/mån för.
Så totalt ca 600kr/per månad, och jag tycker väl inte att det är så farligt faktiskt.
Det intressanta är vad som händer den dagen du kan lämna OI's öppna nät och kapa ett led.

MathiasS MathiasS skrev:
Det intressanta är vad som händer den dagen du kan lämna OI's öppna nät och kapa ett led.
Problemet som jag ser det är att OI har byggt nätet.
Och någon måste väl äga nätet?
Det är alltså felbyggt från början, och ska det göras rätt nu så är det enklare att förlägga ett nytt nät.
Skulle bli förvånad om någon annan vill vara ägare i nätet?
Tragiskt men sant.

Hannuse Hannuse skrev:
Problemet som jag ser det är att OI har byggt nätet.
Och någon måste väl äga nätet?
Det är alltså felbyggt från början, och ska det göras rätt nu så är det enklare att förlägga ett nytt nät.
Skulle bli förvånad om någon annan vill vara ägare i nätet?
Tragiskt men sant.
Jag tänkte inte på tillgängligheten i nätet utan tjänstepriserna.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänkte inte på tillgängligheten i nätet utan tjänstepriserna.
Ok, men någon måste väl ändå stå för nätet, och äga det?

Det är mycket fokus till hastighet/kapacitet och pris.
Jag kanske är ovanlig men ser det som att jag betalar för uppkoppling mot Internet där jag nyttjar många andra tjänster. Så för mig är 400-500 kr/mån acceptabelt för den tjänsten om jag får stabil och problemfri uppkoppling med 100/100.

Får jag gissa så kommer lägsta hastighet att fortsätta uppåt, tyckte mig se att Telia nu har 150 som lägsta. Till 99,99% har fiber/länknivå idag som lägst 1Gbit/s i fibernäten till fastighet, de gamla 100Mbit/s borde väl vara utbytta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.