Ja, det var aldrig ens nåt prat om att det skulle kosta, utan bara "Okej, då fixar jag det", möjligt att det blev fel men jag tänker inte fråga dom :)
 
Jag har haft samma IP flera år nu med min dynamiuska IP, trots omstarter och tom byte av router. Fast IP är inget krav men publik måste man ju ha. Jag har skrivit en liten service i min router. OM den byter publik IP så mailar den mig den nya adressen så jag kan VPNa om det behövs i jobbet, men man kan ju också använda några av de dynamsika dns tjänsterna om man vill.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har skrivit en liten service i min router. OM den byter publik IP så mailar den mig den nya adressen så jag kan VPNa om det behövs i jobbet, men man kan ju också använda några av de dynamsika dns tjänsterna om man vill.
Det har jag också (och uppdaterar min DNS). Hoppas jag. Det har gått 8 år nu och det har inte kunnat testas skarpt ännu...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har haft samma IP flera år nu med min dynamiuska IP, trots omstarter och tom byte av router. Fast IP är inget krav men publik måste man ju ha. Jag har skrivit en liten service i min router. OM den byter publik IP så mailar den mig den nya adressen så jag kan VPNa om det behövs i jobbet, men man kan ju också använda några av de dynamsika dns tjänsterna om man vill.
Jo men ip-adressen "bokas" ju i en operatörs DHCP server och behålls.
Skulle man vilja byta så får man kontakta operatören samt ange skäl för ett byte.
 
P paralun skrev:
Jo men ip-adressen "bokas" ju i en operatörs DHCP server och behålls.
Skulle man vilja byta så får man kontakta operatören samt ange skäl för ett byte.
När jag hade Telia för måånga år sedan byttes IP-numret den 1:a varje månad klockan 03:00... (Och varje gång modemet startade om)
 
S sjoelund skrev:
När jag hade Telia för måånga år sedan byttes IP-numret den 1:a varje månad klockan 03:00... (Och varje gång modemet startade om)
Jo men just Telia hade en märklig konstruktion med en macadresslåsning av routern mot en DHCP-server, den är borttagen nu vad jag vet eftersom mediaomvandlaren har en egen macadress.
 
Jag vet inte hur länge min står kvar...
Det är som sagt Bahnhof som är min ISP och har gett ut den publika adressen kopplad till MAC på min router.
När jag bytte till en nyare version av routern för ett år sedan fick jag clona externa MAC-adresssen på den nya routerns till den gamlas MAC. Då funkade det så snart jag kopplade upp den mot fiberboxen.

Finns det något sätt att se hur länge man haft samma IP?

Jag har ddclient installerad i min Ubuntu Server och en egen domän som ddclient pekar in till min externa publika adress via Loopia där jag registrerat min domän. Ddclient är satt att kolla var 5:e minut och om det är samma då så gör den inget. Annars skickas en uppdatering till Loopias DNS-server.
Men som sagt så vet jag inte hur länge den varit samma.
 
Problemet med att inte ha statisk IP fast den sällan ändras är väl att man eg inte får köra DNS då.

Själv har jag för länge sen gett upp alla planer på servrar med exponering utåt hemma dock så jag bryr mej inte, men vill man det så..
 
GlennB GlennB skrev:
Problemet med att inte ha statisk IP fast den sällan ändras är väl att man eg inte får köra DNS då.

Själv har jag för länge sen gett upp alla planer på servrar med exponering utåt hemma dock så jag bryr mej inte, men vill man det så..
Jo men det är egentligen inget problem med svenska operatörer eftersom deras DHCP servrar gör att det blir samma IP-adress hela tiden.
 
GlennB GlennB skrev:
Problemet med att inte ha statisk IP fast den sällan ändras är väl att man eg inte får köra DNS då.
Du menar väl att man då måste köra DNS-uppdatering tex med ddcleint på en linuxdator inne på nätverket?
Problemet är när man får en NAT-ad adress som inte alls är nåbar utifrån. Då hjälper det inte med dynamisk dns.
I Juni fick jag plötsligt en sån adress när jag bytte upp till högre hastighet på min lina. Precis när vi skulle flytta ut till landet och då behöver den här kopplingen...
Tog två dygn med en massa tjafs med både fiberoperatören och Bahnhof innan det var fixat.
 
Jag menar att man inte kan köra en egen dns-server på sitt egna nät utan statisk IP.

Sen om man "råkar" ha samma dynamiska i flera år spelar inte så stor roll där egentligen.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag menar att man inte kan köra en egen dns-server på sitt egna nät utan statisk IP.

Sen om man "råkar" ha samma dynamiska i flera år spelar inte så stor roll där egentligen.
Wat?

.... Det kan man väl? Eller vafan säger du egentligen?
 
Och nu fick jag mail om att de ska höja, igen. Tredje eller fjärde gången gillt nu på kort tid, och skyller detta på deras samarbetspartner.

Förväntar mig att de i vanlig ordning sänker igen efter 2-3 månader som man själv får upptäcka 🙄.
 
När vi böt stadsnätsägare så sänkte bahnhof priset. Men om man inte ringde in och påpekade det låg man kvar och betala den dyrare avgiften. Vilket jag har gjort i 18 månader.
Ringde bahnhof och dom sa att i deras system gick det inte att kreditera sådant.
Dom var inte villiga att göra rätt för sig alls. Sa upp och böt leverantör samma dag. Inga stora pengar 50kr/mån.. principsak..
 
M mrmlz skrev:
Wat?

.... Det kan man väl? Eller vafan säger du egentligen?
Om du ska köra en namnserver behövde det historiskt vara statiska IPn du matar in för NS record då TTL var typ 48 timmar. Numera har toppdomäner lite kortare TTL, men 1 timme för SE-domäner är ändå ganska lång tid att låta sin domän ligga nere för man fått nytt IP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.