100 786 läst · 560 svar
101k läst
560 svar
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
Jag hade tidigare fast ip, men för ett par år sedan blev nått tokigt och jag fick adress från Bahnhofs DHCP istället.
Kanske missar jag nått, men jag började då använda DDNS i min enklare Asusrouter och har aldrig haft problem.
Kanske missar jag nått, men jag började då använda DDNS i min enklare Asusrouter och har aldrig haft problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I det gamla fiberavtalet har de endast rätt att debitera 100 sek/månad till tjänsteleverantören. Exempelvis Bahnhof. Sedan är det upp till TL att sätta ett pris. Dvs ren vinst.mexitegel skrev:Det här var intressant - hur många är det som likt mig har Telia öppen fiber?
Nu är jag inte alls insatt i prismodellerna som Telia debiterar Bahnhof, det kanske är olika kostnader på olika lokala nät som delvis förklarar - annars känns det snart rimligt att starta typ kundkraft för bredband...
EDIT: @AndersS kanske vet?
Vi har alla mobiler + bredband med samma löptider. Förhandlar om varje år, en månad före bindningstid. Vi betalar 495 för 1000/100 samt 225 sek per mobil med fri surf. (De bakar också in sina streamingtjänster 4free).
Sedan köper vi våra mobiler, nya eller nästan nya. Blir alltid billigast att inte kladda in.
mitt råd - stå på er - säg upp - lägg in i kalendern när det är dags att säga upp.
ohederligt - ja visst - men det är så det fungerar.
De flyttade in alla i sitt ISP nät. Bara att göra va dig om du vill ha publik adress eller fast.sysmali skrev:
Klantig/dålig info men går alltså att lösa.
K Karmalicious skrev:
Oj. Kan inte relatera till pris för BR. I vår BR ingår 250/50 inkl baspaket för tv (De vanliga kanalerna + 3,5,6:an). Men då får vi också streama samma kanaler på andra platser. Ska lyssna mig för vad de debiterar.K Karmalicious skrev:
Priserna jag angav är för vår privata villa. Såg att jag faktiskt for med osanning om bredbandet. 449 (inte 495) är priset för 12 månaders bindning. Mobilerna är 249. (Inte 225).
Sorry för det…
Medlem
· Stockholm
· 1 414 inlägg
Och detta gjordes i början av Juni det året. Märkte det på att det inte längre gick att nå min VPN hemma (kör ddns för att uppdatera domänadressen).K Karmalicious skrev:
Fick spendera lång tid med Bahnhofs support innan de kom fram till vad som hänt och jag fick vackert beställa och betala för "Publik IP".
Den är kopplad till routerns MAC-adress så när jag skulle byta router fick jag clona den nya så att den visar samma MAC mot DHCP-servern hos Bahnhof.
Vi skulle just flytta ut till sommarstället och VPN är dödsviktigt att ha fungerande för att nå systemen hemma.
Men ingen förvarning från Bahnhof...
Buu för Bahnhof!
Bredband2 försökte att göra likadant med mig. Jag löste det på samma sätt som du. De är nog lika fula allihop. Problemet förvärras av att du har autogiro, man märker inte lika lätt att priset höjs.mexitegel skrev:I min enfald trodde jag Bahnhof var bättre än alla andra bovar och banditer på bredbandsmarknaden, men uppenbarligen är de lika goda dyngbaggar som ockrar sina kunder om man inte är på dem som en hök. Dessutom en kundtjänst som naturligtvis "förstår" och "ska se vad de kan göra". Lögnhalsar är vad de är!
Hur som helst så upptäckte jag att man som ny kund fick bättre pris än det vi hade, nå ingen kossa på isen. Det handlade först bara om 10 kr trodde jag tills jag såg på sista autogirofakturan att man höjt priset ytterligare till 439 kr/månad....
Attackerade ärkebanditerna direkt. Naturligtvis kunde de sänka priset till samma som nya kunder fick... Jag krävde kompensation för att jag legat och betalat överpris i ett år. Men se det gick inte. Då drog jag mitt "jag säger upp tjänsten"-kortet. Och givetvis fick man prata med någon annan då som vips kunde göra sänka priset till 369... Jäkla skurkar!
Så en liten heads up att kika på sin nya faktura.
Medlem
· Stockholm
· 1 414 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Sjukaste jag hört. Byt operator.B Bo Berglund skrev:Och detta gjordes i början av Juni det året. Märkte det på att det inte längre gick att nå min VPN hemma (kör ddns för att uppdatera domänadressen).
Fick spendera lång tid med Bahnhofs support innan de kom fram till vad som hänt och jag fick vackert beställa och betala för "Publik IP".
Den är kopplad till routerns MAC-adress så när jag skulle byta router fick jag clona den nya så att den visar samma MAC mot DHCP-servern hos Bahnhof.
Vi skulle just flytta ut till sommarstället och VPN är dödsviktigt att ha fungerande för att nå systemen hemma.
Men ingen förvarning från Bahnhof...
Buu för Bahnhof!
Bahnhof hyr Telias fiber fram till telestationen eller nod där Bahnhof har sin switch. Där patchas fibern över till deras switch. Det är alltså samma fiber. Kallas wholesale. Sedan går det i Bahnhofs backbone/transportnät, som iofs också är Telias/Skanovas till större delen.B Bo Berglund skrev:
https://news.cision.com/se/skanova/...-leverantor-av-transportnatstjanster,c9882858
Redigerat:
Som med alla abonnemang oavsett om det gäller el, tele, bredband, bank, försäkring eller nåt annat vore det intressant att veta om det finns någon leverantör som markant skiljer sig från de andra.
Annars utgår jag från att det är små skillnader.
Och att Bahnhof inte utmärker sig så värst varken negativt eller positivt?
Nä, inte när det kommer till bredband via fiber, en normal fungerande installation krånglar i princip aldrig och det är priset man får gå efter där. Visst några kanske begränsar hastigheten men även det är rätt ovanligt när det kommer till fiber.J Jehu skrev:Som med alla abonnemang oavsett om det gäller el, tele, bredband, bank, försäkring eller nåt annat vore det intressant att veta om det finns någon leverantör som markant skiljer sig från de andra.
För mig är tillförlitligheten och stabiliteten på nätverkstjänsten det viktigaste. Efter att tidigare haft flera andra leverantörer kan jag bara konstatera att Banhof är bäst, aldrig ngt strul. Visst är priset en faktor och man kan väl göra som fler av er gjort för att hålla ned priset, men jag kommer inte att välja ngn annan leverantör. De är helt enkelt bäst med den bästa uppbyggda portalen
I vår samfällighet har vi gruppavslutningen för cirka 75 villor och betalar vi runt 200kr per månad för 250/50 (koaxialkabel via ComHem/Tele2). Det inkluderar även ett basutbud för TV.
Har undersökt vad det skulle kosta om samfälligheten bygger eget fibernät och det hamnar på runt 25-30k per hus att dra in fiber. Därefter kan man köpa upp bredband till bra pris. Skiljer då inte mycket mellan 100 och 1000 mbit när man tecknar gruppavtal. Skall man inkludera några TV kanaler stiger priset ganska mycket.
Man kan även låta andra äga, bygga och driva nätet. Blir lite lägre initialkostnad, men sedan tar de ut en ganska markant kostnad som läggs på bredbandets månadsavgift.
Vi behåller alltså vårt befintliga nät så länge det fungerar fint.
Har undersökt vad det skulle kosta om samfälligheten bygger eget fibernät och det hamnar på runt 25-30k per hus att dra in fiber. Därefter kan man köpa upp bredband till bra pris. Skiljer då inte mycket mellan 100 och 1000 mbit när man tecknar gruppavtal. Skall man inkludera några TV kanaler stiger priset ganska mycket.
Man kan även låta andra äga, bygga och driva nätet. Blir lite lägre initialkostnad, men sedan tar de ut en ganska markant kostnad som läggs på bredbandets månadsavgift.
Vi behåller alltså vårt befintliga nät så länge det fungerar fint.