100 620 läst · 560 svar
101k läst
560 svar
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
Medlem
· Stockholm
· 1 412 inlägg
Det är till för att kunna nå sitt hemmanät utifrån.O olotor skrev:
Publik IP är som ett offentligt telefonnummer som man kan ringa till varifrån som helst. Till skillnad från interntelefoner på företag vars lokala nummer inte går att använda om man inte är ansluten inne på företaget.
Det senare kallas ofta NAT-ade IP-adresser för de har ingen inkommande uppkoppling alls, bara utgående från enheterna själva.
Abvändning:
1) Tex om man som jag har en VPN-server körandes på hemmanätet så att jag kan koppla upp mig dit och på så sätt vara i Sverige fast jag reser utomlands. Då kan jag se allt på strömmande TV (SVTPlay, Discovery+, CMore, ViaPlay etc) som jag kan se hemma men som är blockerat utomlands. Ofta är sport blockerat.
2) Jag har fiber också på sommarstället och då har jag ställt in det så att routern därute kopplar upp sig mot min VPN hemma. På så sätt kan alla enheter som ansluter till mitt LAN på sommarstället också nå filserver, skrivare, media servers etc på mitt hemmanät.
Har ställt in det så att det funkar åt andra hållet också, så i princip är mina två LAN hopkopplade och funkar som ett enda LAN.
Allt detta skulle vara omöjligt utan publik IP-adress.
Detta tar Bahnhof numera betalt för medan de tidigare tillhandahöll detta gratis om man begärde det.
Har haft Bahnhof sedan 2016 när bindningstiden för abonnemanget hos Svensk Infrastruktur gick ut 3 år efter fiberinstallationen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Vad ni menar är en fast IP. Alla som surfar har en publik IP antingen via NAT eller direkt.
Men de flesta får sin IP dynamiskt tilldelad via DHCP. Mao inte fast.
Själv har jag haft samma IP i flera år trots dynamisk IP så ser det inte som så stort problem.
Men de flesta får sin IP dynamiskt tilldelad via DHCP. Mao inte fast.
Själv har jag haft samma IP i flera år trots dynamisk IP så ser det inte som så stort problem.
Bahnhof har haft fast IP så länge jag haft dom som leverantör (sen 2005 typ...). Dvs, inte bara DHCP som råkar få samma nummer varje gång.
Tidigare fick man också ett publikt IP, men nu har dom gått över till CGNAT och tar extra betalt om man vill ha ett publikt.
Tidigare fick man också ett publikt IP, men nu har dom gått över till CGNAT och tar extra betalt om man vill ha ett publikt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Ah, fan va dåligt. Trodde det var standard med en publik IP. Aldrig haft en ISP som inte ger dig en publik IP, visste faktiskt inte det var en grejuseless skrev:
Jo så där håller alla större operatörer på och kunderna får köra CGNAT eftersom IPv4 adresserna i princip är slut. IPv6 kan medföra en massa kostnader i form av byte av hårdvara samt en massa supportande.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Har väl haft tur då aldrig stött på fenomenet. Publik IP måste man ju ha. Fast är inte lika viktigtP paralun skrev:
Ipv6 är lite långsammare också. Märkte det när jag körde iperf och det blev långsammare när jag körde hostname (då används ipv6)
Jo nu är det snabbare rätt inställt men nu blir det OT.AndersMalmgren skrev:
Märkligt att inte Bahnhof erbjuder Ipv6 för de har ju alltid legat i frontlinjen? Men det kan nog någon Bahnhofkund svara på.
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Nej ip6 är någon procent långsammare än. Ipv4 pga mer overhead. Adressen tar mer plats inte så konstigt det blir lite sämre throughput.P paralun skrev:
Har publikt IP nummer med för jag har domän och andra saker kopplade till de olika servrar jag har hemma.
Har tidigare inte varit något problem att få ha serverar hemma för bahnhof men ska erkänna hittar ingen text om det fortfarande är ok eller inte
Har tidigare inte varit något problem att få ha serverar hemma för bahnhof men ska erkänna hittar ingen text om det fortfarande är ok eller inte
Med riktig tur fick jag under hälften av detta för samma hastighet i min BRF.T TobiasStockholm skrev:
Det där är skitsnack. Jag har haft Bahnhof i kanske tio år till mycket lägre pris än grannar med andra operatörer. 1Gbit upp och ner till 299 under lång tid. Det finns inget bättre.L Lovestedt skrev:Håller till 100% med om att Bahnhof är något man ska undvika om man inte vill bli lurad på pengar.
Inte nog med att de lurar upp trogna gamla kunder med förhöjda månadsavgifter, utan deras oseriösa kundtjänst binder också upp abonnemangen trots att de inte fått något medgivande för detta.
Stark varning!!!!!!!!
Och ändå är Halebop billigare per månad på min adress för samma tjänst genom samma nät. Och Bahnhof för nytecknade kunder är billigare än Bahnhof för gamla kunder.T torkelb skrev:
Chattade med supporten idag som utan minsta tvekan gjorde en sänkning till nykundspriset. Det verkar onekligen vara en taktik att fulhöja för befintliga kunder.
Det är dyrare med Telia fiber med Bahnhof abonnemang. För att få bättre pris bör man oftast byta till Bahnhof fiber istället.mexitegel skrev:Det här var intressant - hur många är det som likt mig har Telia öppen fiber?
Nu är jag inte alls insatt i prismodellerna som Telia debiterar Bahnhof, det kanske är olika kostnader på olika lokala nät som delvis förklarar - annars känns det snart rimligt att starta typ kundkraft för bredband...
EDIT: @AndersS kanske vet?