G Ganescha skrev:
Nä, inte när det kommer till bredband via fiber, en normal fungerande installation krånglar i princip aldrig och det är priset man får gå efter där. Visst några kanske begränsar hastigheten men även det är rätt ovanligt när det kommer till fiber.
Har haft kroniska problem med telias fiber i flera år, laggar och stänger ner så de flesta i familjen använder numera bara mobilt bredband. Skulle lägga ner fibern om det inte var för det att jag behöver kontakt med huset.
För vilket det tydligen också finns mobila lösningar så vi kollar på det.

P paralun skrev:
Jo nu är det snabbare rätt inställt men nu blir det OT.
Märkligt att inte Bahnhof erbjuder Ipv6 för de har ju alltid legat i frontlinjen? Men det kan nog någon Bahnhofkund svara på.
När tjänsteleverantörerna agerar i andra nät så gör de det oftast på ip-nivå (iaf i IP-Onlys nät). Om inte ip-nivån stödjer ipv6 så är det inget man kan göra åt det. Tror Bahnhof erbjuder IPv6 där de kan göra det.

M maria01 skrev:
vad skulle företagen känna på det
De tjänar på att de inte behöver betala säljarna provision. Ofta är det inte ens deras egna säljavdelningar utan fristående säljbolag. Jag jobbade ett kort tag på ett sådant.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Skulle lägga ner fibern om det inte var för det att jag behöver kontakt med huset.
För vilket det tydligen också finns mobila lösningar så vi kollar på det.
Jag hade Telias Mobila Bredband ute i sommarstugan innan fibern till sist installerades för ett drygt år sedan. Det fungerade OK med 4G+ men var lite väder- och helg-beroende vad gäller hastigheten.
Med en TPLink MR600 4G-router och beta f/w i den kunde jag komma upp i sisådär 45/10 Mbps hastighet.
Men under midsommarhelgen var det inte kul, då gick det ner markant. Vårt ställe ligger ute i skärgården nära Furusund...
För mycket folk i grannskapet till midsommar och alla skall spela video på sina mobiler...
Med fiber slipper man allt sånt.

M maria01 skrev:
är det nån annan som mins det här från Bahnhof. telia och dom andra pajsarna hade inte den möjligheten

[länk]

Telia hade i alla fall möjligheten att sluta via Viaplays kanaler...

M maria01 skrev:
är det nån annan som mins det här från Bahnhof. telia och dom andra pajsarna hade inte den möjligheten

[länk]
Det där var ju bara smart och billig marknadsföring för att utnyttja situationen med SVTs dåvarande totala ovilja att förändra sitt sätt att tillhandahålla public service. Så har Jon gjort många gånger förr.

Alla andra operatörer kunde naturligtvis gjort likadant om de bara ville. Det är en enkel åtgärd att blockera viss trafik, redan på den tiden.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
I min enfald trodde jag Bahnhof var bättre än alla andra bovar och banditer på bredbandsmarknaden, men uppenbarligen är de lika goda dyngbaggar som ockrar sina kunder om man inte är på dem som en hök. Dessutom en kundtjänst som naturligtvis "förstår" och "ska se vad de kan göra". Lögnhalsar är vad de är!

Hur som helst så upptäckte jag att man som ny kund fick bättre pris än det vi hade, nå ingen kossa på isen. Det handlade först bara om 10 kr trodde jag tills jag såg på sista autogirofakturan att man höjt priset ytterligare till 439 kr/månad....

Attackerade ärkebanditerna direkt. Naturligtvis kunde de sänka priset till samma som nya kunder fick... Jag krävde kompensation för att jag legat och betalat överpris i ett år. Men se det gick inte. Då drog jag mitt "jag säger upp tjänsten"-kortet. Och givetvis fick man prata med någon annan då som vips kunde göra sänka priset till 369... Jäkla skurkar!

Så en liten heads up att kika på sin nya faktura.
Sagt upp allt..kör tele2 5g....och nya filmer....369 kr mån...

Jag tror jag har haft Bahnhof sedan 2010. Jag har alltid gillat deras "ideologi" som de har/haft, så länge de kunde iallafall och de har aldrig strulat (för min del). Men, det blir en principsak av det hela när de ska blodigla på sina trogna kunder såhär, de borde snarare premiera sina stammisar med bättre erbjudanden/månadsavgifter.

Jag tror och hoppas att Mexitegel fått en "instant payback" genom att han startade denna tråd :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det där var ju bara smart och billig marknadsföring för att utnyttja situationen med SVTs dåvarande totala ovilja att förändra sitt sätt att tillhandahålla public service. Så har Jon gjort många gånger förr.

Alla andra operatörer kunde naturligtvis gjort likadant om de bara ville. Det är en enkel åtgärd att blockera viss trafik, redan på den tiden.
och dom hade krav på husrannsakan inte som telia som dela ut all info om sina kunder utan

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
L Laina Rosberg skrev:
Telenor skickade med en router, men jag fortsatte med den router jag hade. När jag sa upp Telenor fick jag skicka tillbaka den, men det var gratis för mig.
Om man har egen router så behöver inte göra nåt vid bredbansbytet, plug & play :)

Hade Bahnhof fram till 1 feb 2023, byta till Telenor tecknade avtalet innan jul 250/250 för 329 kr (Start 1 feb), Telia hade 299 kr under julhelgen, ringde för att ångra det då fick vi 279 kr i ett år.
Synd tycker jag att trogna kunder få betala för mycket.

• Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
G Gunnar Bendreus skrev:
Hej
Har du kopia på erbjudandet till Nya Kunder, så jag har ngt att ref till när jag ringer? Har bara bredbandet hos dem…
bahnhof.se

E Evilemil skrev:
I det gamla fiberavtalet har de endast rätt att debitera 100 sek/månad till tjänsteleverantören. Exempelvis Bahnhof. Sedan är det upp till TL att sätta ett pris. Dvs ren vinst.
Vi har alla mobiler + bredband med samma löptider. Förhandlar om varje år, en månad före bindningstid. Vi betalar 495 för 1000/100 samt 225 sek per mobil med fri surf. (De bakar också in sina streamingtjänster 4free).

Sedan köper vi våra mobiler, nya eller nästan nya. Blir alltid billigast att inte kladda in.

mitt råd - stå på er - säg upp - lägg in i kalendern när det är dags att säga upp.

ohederligt - ja visst - men det är så det fungerar.
jag kan ju tycka att mitt avtal med dem är per månad för tjänsten och säker de priset på tjänsten är det det nya priset jag skall betala annars har de debiterat fel pris och skall rätta till. Känns inte helt rumsrent faktiskt att ta betalt vad man vill och betalar kunden så är det ok?

M Murdoch skrev:
Ingen skulle väl någonsin byta bredbandsleverantör om det inte fanns kampanjpriser?

Men du menar att så fort Bahnhof och alla andra bredbandsbolag har en kampanj så ska dom ut och sänka priserna för alla sina kunder?
Varför inte, det finns väl inget som hindrar att man sätter ett lägre pris för alla kunder. Det skulle nog dessutom locka till sig fler. Och förbättra konkurrensen.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Varför inte, det finns väl inget som hindrar att man sätter ett lägre pris för alla kunder. Det skulle nog dessutom locka till sig fler. Och förbättra konkurrensen.
grejen är ju att jag inte har ett avtal med dem på 1 år eller så utan avtalet löper per månad. När de då sänker priset och jag får betal det gamla blir det samma sak som du köper mjölk i din vanliga affär och plötsligt får betala det gamla högre priset fast det står ett lägre på hyllan. Nä känns inte rumsrent!

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.