100 740 läst · 560 svar
101k läst
560 svar
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
Sedan kan man undra varför just Svensk 4G är så. Är det helt enkelt mer basstationer utomlands?B Bo Berglund skrev:Jag hade Telias Mobila Bredband ute i sommarstugan innan fibern till sist installerades för ett drygt år sedan. Det fungerade OK med 4G+ men var lite väder- och helg-beroende vad gäller hastigheten.
Med en TPLink MR600 4G-router och beta f/w i den kunde jag komma upp i sisådär 45/10 Mbps hastighet.
Men under midsommarhelgen var det inte kul, då gick det ner markant. Vårt ställe ligger ute i skärgården nära Furusund...
För mycket folk i grannskapet till midsommar och alla skall spela video på sina mobiler...
Med fiber slipper man allt sånt.
Jag har aldrig problem med min finska 4G. Fungerar tom overspill dvs över gränsen. Får gå en bra bit in i Sverige innan Tele2 tar över och den börjar roama. Märks direkt på kvaliten också "söligare". Nu har dock Tele2 skitdålig täckning här i Norrland.
Men Telia är inte mycket bättre. Blir det t ex strömavbrott där fibern går ner så går även 4G ner....ibland fysiskt (blir G eller edge i mobilen) eller att nätet blir riktig sirap på 4G (en vanlig hemsida tar 1-2 minuter få upp).
Hade den här diskussionen med en som bor i USA. Vissa städer har ju en befolkning som halva Sverige. Inga såna problem med hastighet som vi har. Jänkarna har däremot valt också göra business...vissa telefoner var t ex intenet tethering spärrat dvs att dela nätet vidare.
Jag har fiber och mest just att man får en riktig extern ip adress. Med mobilt bredband blir det svårt eller tom omöjligt köra egen server. Min finska mobila kör NAT...Telia kör Nat och begränsar dessutom en viss trafik i det mobila nätet dom däremot inte min finska gör.
Men att en fiberoperatör kör NAT är helt galet. Gör dom det här för att det blir svårare spåra fildelare...för det är enda fördelen med NAT adresser när flera delar samma adress....sen sitter man ju säkrare när man är bakom deras brandvägg. Men huvudanledningen är väl bristen på adresser och det riktigt dåligt som sagt att först betala höga avgifter för att få sådant skit.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 414 inlägg
Det handlar om att Bahnhof tar betalt för en publik IP-adress medan andra operatörer inte gör det. Och att de börjar med detta mitt under ett löpande abonnemang. Hör definitivt till trådens ämne att berätta om konkurrenter som inte gör så.mexitegel skrev:
Och att påpeka för mobildata kunder att det är skillnad på fiber och mobil...
Sak samma händer med mobilabonemanger i mellanåt. Här är vi konsumenter väldigt starka om vi bara vill, spela ut de mot varandra så att de inte kan ta hur mycket som helst utan ska konkurrera om oss kunder.mexitegel skrev:I min enfald trodde jag Bahnhof var bättre än alla andra bovar och banditer på bredbandsmarknaden, men uppenbarligen är de lika goda dyngbaggar som ockrar sina kunder om man inte är på dem som en hök. Dessutom en kundtjänst som naturligtvis "förstår" och "ska se vad de kan göra". Lögnhalsar är vad de är!
Hur som helst så upptäckte jag att man som ny kund fick bättre pris än det vi hade, nå ingen kossa på isen. Det handlade först bara om 10 kr trodde jag tills jag såg på sista autogirofakturan att man höjt priset ytterligare till 439 kr/månad....
Attackerade ärkebanditerna direkt. Naturligtvis kunde de sänka priset till samma som nya kunder fick... Jag krävde kompensation för att jag legat och betalat överpris i ett år. Men se det gick inte. Då drog jag mitt "jag säger upp tjänsten"-kortet. Och givetvis fick man prata med någon annan då som vips kunde göra sänka priset till 369... Jäkla skurkar!
Så en liten heads up att kika på sin nya faktura.
känns för jävligt ibland att de höga direktörerna kammar miljoner per år för att vi kunder är för lata och inte aktivt söker bättre priser/villkor.
För att ta oss tillbaka till trådens ämne och sammanfatta lite...
Det vi surar över här är att det säljande företaget inte med automatik ger oss det vid var tid bästa erbjudandet/priset.
Exempel:
Jag har ett tillsvidareavtal för 100kr/månad och nya kunder kan köpa samma tjänst för 80kr/månad (sannolikt med någon bindningtid då). Säljaren sänker inte mitt pris automatiskt.
Jag har ett avtal med bindningstid som ska förnyas och jag får offert på standardpriset för nästa period (alternativt tillsvidarepris) och detta kan vara högre. Samtidigt kan det finnas bättre erbjudanden att ta del av.
Ärligt talat är jag inte speciellt upprörd över att det fungerar på detta vis. Det har alltid fungerat på detta vis och alla företag gör så i alla branscher. Kanske finns det något enstaka undantag som jag inte kan komma på nu, men det är ju inte specifikt för Bahnhof eller ens bredbandstjänster.
Ett skäl till att det är på detta sätt är praktiskt. Ett bättre erbjudande till nya kunder kan vara förknippat med bindningstid och nya avtal - dvs inget som kan göras utan din inblandning. INGET företag har tid att ringa runt till befintlig kundstock och erbjuda ett nytt avtal. Ibland har man kanske kampanjer för det, med mål att låsa in kunder via ny bindningstid eller liknande - men det är ju riktade insatser och större företag når aldrig *alla* befintliga kunder.
Det är förstås också helt avgörande att man antagligen tjänar mer pengar på att inte säga något. Ingen vill frivilligt minska sin intäkt, speciellt inte som att det är marknadsstandard att inte göra det.
Företag i telecombranschen drar på sig gigantiska extra kostnader för att kunna låta befintliga avtal löpa vidare men i slutänden tjänar man pengar på detta jämfört med att flytta kunder till modernare produkter/avtalsformer.
Det skulle ju vara fint om mina tjänsteleverantörer skickade ett mail varje gång en AI listat ut att det kanske finns ett bättre erbjudande för mig, men jag tror att det är att önsketänka för mycket. Det är ditt och mitt jobb att ha denna AI som hittar det senaste bästa erbjudandet. Vi kan inte förvänta oss att matas med det av den enkla anledningen att företagen tjänar mer pengar på att inte göra det.
Det vi surar över här är att det säljande företaget inte med automatik ger oss det vid var tid bästa erbjudandet/priset.
Exempel:
Jag har ett tillsvidareavtal för 100kr/månad och nya kunder kan köpa samma tjänst för 80kr/månad (sannolikt med någon bindningtid då). Säljaren sänker inte mitt pris automatiskt.
Jag har ett avtal med bindningstid som ska förnyas och jag får offert på standardpriset för nästa period (alternativt tillsvidarepris) och detta kan vara högre. Samtidigt kan det finnas bättre erbjudanden att ta del av.
Ärligt talat är jag inte speciellt upprörd över att det fungerar på detta vis. Det har alltid fungerat på detta vis och alla företag gör så i alla branscher. Kanske finns det något enstaka undantag som jag inte kan komma på nu, men det är ju inte specifikt för Bahnhof eller ens bredbandstjänster.
Ett skäl till att det är på detta sätt är praktiskt. Ett bättre erbjudande till nya kunder kan vara förknippat med bindningstid och nya avtal - dvs inget som kan göras utan din inblandning. INGET företag har tid att ringa runt till befintlig kundstock och erbjuda ett nytt avtal. Ibland har man kanske kampanjer för det, med mål att låsa in kunder via ny bindningstid eller liknande - men det är ju riktade insatser och större företag når aldrig *alla* befintliga kunder.
Det är förstås också helt avgörande att man antagligen tjänar mer pengar på att inte säga något. Ingen vill frivilligt minska sin intäkt, speciellt inte som att det är marknadsstandard att inte göra det.
Företag i telecombranschen drar på sig gigantiska extra kostnader för att kunna låta befintliga avtal löpa vidare men i slutänden tjänar man pengar på detta jämfört med att flytta kunder till modernare produkter/avtalsformer.
Det skulle ju vara fint om mina tjänsteleverantörer skickade ett mail varje gång en AI listat ut att det kanske finns ett bättre erbjudande för mig, men jag tror att det är att önsketänka för mycket. Det är ditt och mitt jobb att ha denna AI som hittar det senaste bästa erbjudandet. Vi kan inte förvänta oss att matas med det av den enkla anledningen att företagen tjänar mer pengar på att inte göra det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
När det gäller telefoni iaf förr tyckte jag ofta jag som gammal kund hade bättre priser än nya.
Med logiken i tråden så borde de mao höja priset automatiskt för dessa kunder?
Med logiken i tråden så borde de mao höja priset automatiskt för dessa kunder?
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Ok, jag förstår.mexitegel skrev:
Jag har använt bahnhof i över 20 år nu via adsl och fiber och det ska mycket till innan jag byter, men någon förväntan om att de hittar ett bättre erbjudande till mig kan jag inte säga att jag har.....i det avseendet har de alltid varit samma lika som alla andra.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Det här med privat IP är ju själ nog att lämna dem.MathiasS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Nej bredband 2 som jag har ger mig 860 av de runt 950 mbit jag borde få. Inte okej. Men jag får en publik IP iafMathiasS skrev:
MathiasS skrev:För att ta oss tillbaka till trådens ämne och sammanfatta lite...
Det vi surar över här är att det säljande företaget inte med automatik ger oss det vid var tid bästa erbjudandet/priset.
tycker du blandar äpplen o päron lite med tillsvidareavtal och priser med bindningstid 12 mån. Det här sker ju trots att man inte har någon bindningstid eller bundet avtal annat än per månad.
Exempel:
Jag har ett tillsvidareavtal för 100kr/månad och nya kunder kan köpa samma tjänst för 80kr/månad (sannolikt med någon bindningtid då). Säljaren sänker inte mitt pris automatiskt.
Jag har ett avtal med bindningstid som ska förnyas och jag får offert på standardpriset för nästa period (alternativt tillsvidarepris) och detta kan vara högre. Samtidigt kan det finnas bättre erbjudanden att ta del av.
Ärligt talat är jag inte speciellt upprörd över att det fungerar på detta vis. Det har alltid fungerat på detta vis och alla företag gör så i alla branscher. Kanske finns det något enstaka undantag som jag inte kan komma på nu, men det är ju inte specifikt för Bahnhof eller ens bredbandstjänster.
Ett skäl till att det är på detta sätt är praktiskt. Ett bättre erbjudande till nya kunder kan vara förknippat med bindningstid och nya avtal - dvs inget som kan göras utan din inblandning. INGET företag har tid att ringa runt till befintlig kundstock och erbjuda ett nytt avtal. Ibland har man kanske kampanjer för det, med mål att låsa in kunder via ny bindningstid eller liknande - men det är ju riktade insatser och större företag når aldrig *alla* befintliga kunder.
Det är förstås också helt avgörande att man antagligen tjänar mer pengar på att inte säga något. Ingen vill frivilligt minska sin intäkt, speciellt inte som att det är marknadsstandard att inte göra det.
Företag i telecombranschen drar på sig gigantiska extra kostnader för att kunna låta befintliga avtal löpa vidare men i slutänden tjänar man pengar på detta jämfört med att flytta kunder till modernare produkter/avtalsformer.
Det skulle ju vara fint om mina tjänsteleverantörer skickade ett mail varje gång en AI listat ut att det kanske finns ett bättre erbjudande för mig, men jag tror att det är att önsketänka för mycket. Det är ditt och mitt jobb att ha denna AI som hittar det senaste bästa erbjudandet. Vi kan inte förvänta oss att matas med det av den enkla anledningen att företagen tjänar mer pengar på att inte göra det.