cillan cillan skrev:
Kanske en dum fråga, men vad är en "extra WIFI accesspunkt"?
Ni pratade om att ha ett mesh-system. Ett mesh-system består av flera accesspunkter som är kopplade trådlöst till varandra. Jag föreslår att om det går, och det gör det nästan alltid, så köper du inte ett meshsystem utan du köper accesspunkter som ansluts med kabel mot ditt nätverk.
 
  • Gilla
  • Älska
Ro88an och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ni pratade om att ha ett mesh-system. Ett mesh-system består av flera accesspunkter som är kopplade trådlöst till varandra. Jag föreslår att om det går, och det gör det nästan alltid, så köper du inte ett meshsystem utan du köper accesspunkter som ansluts med kabel mot ditt nätverk.
Som sagt mesh behöver inte betyda att AP prata med varandra via trådlöst.
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som sagt mesh behöver inte betyda att AP prata med varandra via trådlöst.
I grund och botten är mesh en nätverkstopologi där det finns ett flertal direkta kommunikationsvägar mellan noderna. "Full mesh" om alla har en direkt koppling till alla. Jämför med buss, ring, träd, stjärnnät.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Och detta gjordes i början av Juni det året. Märkte det på att det inte längre gick att nå min VPN hemma (kör ddns för att uppdatera domänadressen).
Fick spendera lång tid med Bahnhofs support innan de kom fram till vad som hänt och jag fick vackert beställa och betala för "Publik IP".
Den är kopplad till routerns MAC-adress så när jag skulle byta router fick jag clona den nya så att den visar samma MAC mot DHCP-servern hos Bahnhof.
Vi skulle just flytta ut till sommarstället och VPN är dödsviktigt att ha fungerande för att nå systemen hemma.
Men ingen förvarning från Bahnhof...
Buu för Bahnhof!
Jag har och har alltid haft publik IP-adress hos Bahnhof. Kostar ingenting.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är inte det jag skrev.

Att ha accesspunkter som är kopplade via varandra är en kompromiss för den som är för lat för att dra en sladd. Det blir aldrig lika bra som att dra sladd till varje accesspunkt.

I de flesta hus klarar man sig med 1 eller 2 accesspunkter. Tex en centralt på varje våningsplan. Från dessa drar man sladd till en switch som är kopplat till routern.
Eftersom de flesta "routrar" har en inbyggd switch, kan man dra sladden direkt till den om det finns lediga anslutningar. Visst kan det vara upptaget i ett mer omfattande nätverk. Jag har nog fem switchar förutom routern...
 
  • Gilla
Krca och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I grund och botten är mesh en nätverkstopologi där det finns ett flertal direkta kommunikationsvägar mellan noderna. "Full mesh" om alla har en direkt koppling till alla. Jämför med buss, ring, träd, stjärnnät.
För de flesta är ett mesh-system tre små vita apparater som har köpts i paket från Kjell, Webhallen eller liknande. De kommunicerar endast trådlöst.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Jag har och har alltid haft publik IP-adress hos Bahnhof. Kostar ingenting.
Det ändrade de på antingen 2021 eller 2022 i juni. Kommer inte ihåg vilket år det var nu.
Som jag skrev så upptäckte jag detta alldeles innan vi skulle flytta ut på landet och det skulle innebära att jag förlorade kontakten med servrar och allt som finns hemma...
Bahnhof förklarade det med att de hade NAT-at alla kunderna nu och jag måste betala för att få tillbaka den publika IP-funktionen.
Behöver ingen fast adress, det räcker med en publik även om den ändras varannan vecka eller så för jag har DDNS aktiverat.
Bahnhof träffade den svaga punkten som gjorde mig försvarslös...
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
C
T torkelb skrev:
För de flesta är ett mesh-system tre små vita apparater som har köpts i paket från Kjell, Webhallen eller liknande. De kommunicerar endast trådlöst.
Absolut, men egenskapen som i det fallet gör det till mesh är inte att de är trådlösa, vita eller tre till antalet, utan att alla enheterna kan kommunicera godtyckligt direkt med varanda så att kommunikationen kan ta godtycklig väg genom en eller flera enheter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
W widheg skrev:
Vilka är "dom"?
Bahnhof
 
S SamB skrev:
Jag tröttnade en gång i tiden på att gamla kunder inte premieras utan enbart nya kunder. Så nu har jag de senaste 5-7 åren satt i system att ringa dem en gång om året och be dem ge mig samma pris som nya kunder har vid det aktuella tillfället. Första linjens kundtjänst brukar säga att det gäller bara nya kunder. Då säger jag: "Koppla mig till den avdelning som har rätt behörighet i systemet", jag brukar hamna på uppsägningsavdelningen. Där är det aldrig några problem.

Så nu tar jag igen detta genom att jag har sett till att mitt avtal alltid tar slut när det är Black Friday kampanj på Telia.
Nuvarande år har jag 299kr för 500/500.

När mitt bredband är fixat så har jag två kund-nummer till som jag ger dem, då jag hjälper dem att ha samma deal (också harmoniserat till exakt samma avtals-datum som mig).

Till alla leverantörer: Ta hand om de trogna kunder ni har.

Skrev om det 2020 ser jag:
[länk]
Jag kan upplysa om att detta är ett nödvändigt ont i många branscher.
Ta t.ex. branschen för bilförsäkring, där fungerar det så att alla försäkringsbolag tar ut för lite premie på nya kunder och tar tillbaka det på äldre kunder.
Linjediagram: två linjer visar 'premie' över 'år', en linje ökar, den andra konstant.
Den gröna linjen är "rätt" premie utifrån den risk en kund tillför kollektivet. Den röda linjen är den premie man får betala. Dvs man är rabatterad som ny kund medan man år efter år får allt högre premie som till slut passerar korrekt premie och man börjar betala för mycket.
Om alla började byta bolag varje år skulle systemet måsta förändras, men det gör folk inte pga att man försäkrar allt i samma bolag och får "bonus-rabatt". Modellen blir cementerad i branschen.
Inget bolag kan strunta i den där modellen utan att se dyrare ut än de andra.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R Ro88an skrev:
Jag kan upplysa om att detta är ett nödvändigt ont i många branscher.
Ta t.ex. branschen för bilförsäkring, där fungerar det så att alla försäkringsbolag tar ut för lite premie på nya kunder och tar tillbaka det på äldre kunder.
[bild]
Den gröna linjen är "rätt" premie utifrån den risk en kund tillför kollektivet. Den röda linjen är den premie man får betala. Dvs man är rabatterad som ny kund medan man år efter år får allt högre premie som till slut passerar korrekt premie och man börjar betala för mycket.
Om alla började byta bolag varje år skulle systemet måsta förändras, men det gör folk inte pga att man försäkrar allt i samma bolag och får "bonus-rabatt". Modellen blir cementerad i branschen.
Inget bolag kan strunta i den där modellen utan att se dyrare ut än de andra.
det stämmer med mina egna slutsatser från försäkringsköp. Det lönar sig inte att vara trogen kund och att samla alla försäkringar på samma ställe är 30-50% dyrare än att välja det billigaste alternativet med likvärdiga villkor.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
det stämmer med mina egna slutsatser från försäkringsköp. Det lönar sig inte att vara trogen kund och att samla alla försäkringar på samma ställe är 30-50% dyrare än att välja det billigaste alternativet med likvärdiga villkor.
Ja så är det. Och poängen är alltså att det inte beror på skurkaktigheter utan att inga kunder väljer det bolag som säger "kom till oss och betala lite mer än hos andra år 1-2 så lovar vi att inte fulhöja under de kommande 5 åren ... du vinner på oss i längden". Så mogna och/eller trogna (i köp-ögonblicket) är man inte i kundkollektivet, så modellen är svår att förändra.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Brukar fungera för de flesta.

Men Telenor ännu värre. Där gick det minsann inte. Sade upp tjänsten, testade lite andra med blandat resultat och landade till Ownit. Vet att den ägs av Telenor men helt annan kundtjänst, billigare pris och dessutom som bonus webbsideutrymme (även fast jag ej har hemsida så är det mycket användbart ifall man snabbt behöver dela nån fil till hela internet utan massa begränsningar och tjafs som diverse drivetjänster innebär).

Det enda bra med Telenor var att dem sålde mig en bra router för 545kr (böterna när man ej skickade tillbaka).

Tycker dock det är lågt av bolagen att inte premiera gamla trogna kunder....lika märkligt som våra Svenska mobiloperatörer där abbonemang är dyrare än kontantkort.
Jag gjorde tvärtom, gick från ownit till telenor. Fick ner priset från 489 till 314 kr/mån och höjd hastighet från 100/100 till 250/250, finns ingen logik i den här marknaden.
 
R Ro88an skrev:
Ja så är det. Och poängen är alltså att det inte beror på skurkaktigheter utan att inga kunder väljer det bolag som säger "kom till oss och betala lite mer än hos andra år 1-2 så lovar vi att inte fulhöja under de kommande 5 åren ... du vinner på oss i längden". Så mogna och/eller trogna (i köp-ögonblicket) är man inte i kundkollektivet, så modellen är svår att förändra.
Eftersom det fortfarande är så att de flesta kunder 1. tycker det är trygghet att ha alla saker på samma ställe och 2. är för lata för att se över marknaden en gång om året så kommer denna modell fortsätta att fungera och vi som är aktiva kan tjäna en hel del på att flytta runt försäkringarna.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Jag gjorde tvärtom, gick från ownit till telenor. Fick ner priset från 489 till 314 kr/mån och höjd hastighet från 100/100 till 250/250, finns ingen logik i den här marknaden.
och ingen logik i hastigheten får man garantier på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.