J Jonasdzm skrev:
Jag gör likadant.

Men att denna bransch kan fritt pissa på stammisar det är för mig en gåta. Att vi, som kunder, låter dem göra det dvs.
Det får mig att vara lite mer prismedveten, nu blir det pris koll varje år och får jag inte samma deal som andra blir det byte. Har inte bytt de sista 3 åren på bredbandet.

Men mopedförsäkringen byter jag varje år, oftast blir det det bolaget som var dyrast förra året.

Trogen kund lönar sig ite med större bolag utan de försöker skinna en, små höjningar slipper lätt igenom utan upptäckt men då det är 100% ökningar förlorar det på.
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
Jag tycker nog att Bahnhof är fula och dyra, jag. Här är mer ammunition. Jag bytte från dem för ett par år sedan, eftersom min tjänst 100/100 upphörde i mitt nät och nästa snäpp upp skulle bli bra dyrt. Man skyllde på nätägaren, IP-only.
Bytet skedde till OBE network, som jag aldrig behövt kontakta. Det bara funkar och priset är fortfarande 345kr/mån.
För skojs skull gick jag in hos Bahnhof för att se vad jag skulle få betala om jag gick tillbaka dit:
Kampanjerbjudande för 100/100 Mbit/s bredband, ingen startavgift, 489 kronor/månad, ingen bindningstid, en månads uppsägningstid.

Nu finns tjänsten visst igen! Och bra mycket dyrare än hos OBE network!

Nej, jag känner mig rätt färdigbahnhofad.

/Fumble
 
kisumisu
H henk2055 skrev:
Jag gjorde tvärtom, gick från ownit till telenor. Fick ner priset från 489 till 314 kr/mån och höjd hastighet från 100/100 till 250/250, finns ingen logik i den här marknaden.
Verkligen inte. En black friday...fick jag ner priset till ny kund men fick inte prova högre hastighet. Fick förklaringen att abbet måste avslutas och att man måste varit borta 1 månad. Sen tillslut hade jag fått prova 1/1 om jag hade gått med skicka in gamla routern och dem skickat en ny. Dvs även där "ny kund". Blev inget då jag inte ville ha skitroutern som bara har 2 utgångar....

Nästa gång efter 12mån gick det inte alls och då bytte jag helt bort.

Telenor skicka dessutom ofta fel fakturor. Mer än vad man kommit överens om och fakturor varierade i storlek. Skylldes på datorer mm och vissa var riktigt dryga i kundtjänst och kunde inte räkna.

Vad har du för statsnät? Kan kanske bero på även det? Jag har fd Openuniverse som stadsnät. Kan ju vara också att Telenor insett nu att kunder flyr, har ju haft Ownit i flera år nu....
 
F Fumble skrev:
Jag tycker nog att Bahnhof är fula och dyra, jag. Här är mer ammunition. Jag bytte från dem för ett par år sedan, eftersom min tjänst 100/100 upphörde i mitt nät och nästa snäpp upp skulle bli bra dyrt. Man skyllde på nätägaren, IP-only.
Bytet skedde till OBE network, som jag aldrig behövt kontakta. Det bara funkar och priset är fortfarande 345kr/mån.
För skojs skull gick jag in hos Bahnhof för att se vad jag skulle få betala om jag gick tillbaka dit:
[bild]

Nu finns tjänsten visst igen! Och bra mycket dyrare än hos OBE network!

Nej, jag känner mig rätt färdigbahnhofad.

/Fumble
Räkna nollorna!
Reklam för internetabonnemang, 10000 Mbit/s, kampanjpris, ingen startavgift, router ingår, uppsägningstid och bindningstid specificerade.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Och ditt bidrag till att föra diskussionen framåt i den här tråden, förutom det som närmast kan kallas personangrepp är vaddå?

Om du menar att jag blir upprörd och är prismedveten är det helt korrekt uppfattat. Tråden har läst över 18 tusen gånger och många vittnar om samma sak så uppenbarligen finns det fler som är intresserade.

Är du inte en av dem så scrolla vidare och låt bli att posta meningslösa inlägg.
Du för inget framåt, du pratar endast pris. Ta en titt och jämför tjänsten som du får.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Du för inget framåt, du pratar endast pris. Ta en titt och jämför tjänsten som du får.
Som att publik IP inte är standard?
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
C
R Ro88an skrev:
Så mogna och/eller trogna (i köp-ögonblicket) är man inte i kundkollektivet, så modellen är svår att förändra.
Det verkar åtminstone vara tjänsteleverantörernas övertygelse.

Å andra sidan kan man ta elhandlarna som kontraexempel. De har länge kört med nyteckningsrabatter och det är också en extremt jämförelsedriven marknad då det är svårt att skapa mervärden.

Likväl finns där ett flertal aktörer som inte kör med nyteckningsrabatter som uppenbarligen överlever ändå. Och de aktörer som gör det försöker för det första inte dölja att det är ett nyteckningserbjudande, för det andra tillämpar alla dessutom en tvåstegsmodell med antingen rabatterat eller ordinarie pris, och inte den linjära kurvan som gör trogna kunder till allt större förlorare vartefter tiden går.
 
kisumisu
Det som jag inte förstår att vart försvann alla bundna avtal. Idag marknadsför man att man är obunden jag har också fått nykundspriser som de sen sagts och kom ihåg du är bara bunden 1 månad.

Har de obundna och rörliga nu blivit en grej så man även kan passa på smyghöja priser likt matvaruaffärer gör?

Jag tänkte också förut att vad bra man slipper vara bunden. Men då är de smyghöjningar och diverse andra ändringar som i Bahnhofs fall även att man får ingen public ip (vilket är mobiltbredband fasoner).

Nä ibland är långa avtal och 1 nätagäre bättre. Nu skyller man ju på även nätavgifter. Är ungefär som med elbolagen sen det blev fri konkurrens.

Inom mobiltelefoni är vi också påväg dit när operatörer samsas om samma master och nät.

Vore då bättre att alla ägde sin kabel som man ändå investerat kring 20k. Sedan att stamnätet ägdes av staten eller något liknande. Idag är det väl Telia/Skanova som äger de mesta och såklart tar sina vinster.

Idag är de dessutom rena vildavästern i prissättning. Blir väldigt svårt jämföra priser. En får 10gbit fast IP för 199kr...en annan betalar 500kr/mån för en fjuttig 100Mbit som kanske dessutom har ännu fjuttigare 10Mbit upload (verkar vara mycket vanligt även det här att man har inte symmetrisk hastighet, fast fiber har ingen begränsning av returkanal) NAT adress.

Nä visst har jag också tänkt att när barnen blir större och alla har mobiltelefoner så tecknar vi familjeabb obegränsat till mobil. Blir billigare så och då ingår ju även telefonin och även internet utanför bostaden. Då slipper man helt även den delen att leta efter publica wifi nät alternativt snåla med data utanför hemmet :cool:(y) Mobiltelefon går ju att dela internet och vill man nu nödvändigt få ett wifinät som på 24/7 kan man ha 4g/5g router dit man sätter 1 familjeabbobemang simkort :crysmile:

Nä blir intressant se vart vi går. Finland är 4G vanligare än fiber verkar det som. Påpekade det när vi hade fibermöte att snart har vi obegränsat mobil även i Sverige men blev direkt nedröstad att finnarna visst ska också sätta tak till data på 4G. Såvitt jag vet gjorde 1 operatör så och även dem fick backa då dem var ensamma göra så, kunderna gillade helt enkelt inte detta.

Jag vet att vi har en helt annan marknad och kultur, men tänker ändå inte hålla tyst om det.

Detsamma gäller ju tv kanaler som kanal 5 är okodade i Finland.

Jag vet inte vad de handlar om är svensken direkt så att den accepterar allt och bara snällt betalar?!

Eller är det staten som sätter olika regler och villkor t ex var ju länge förbjudet visa reklam i marksänt tv men så fort kanalen var kodad så var det helt okej tom visa reklam riktat mot barn.

Så var det t ex med Disney channel på parabolen, hade man ljudet inställt på svenska var det glada miner dubbade reklam riktat till barn. Hade man ljudet inställt på finska gick bilden som vanligt men istället för reklamljud gick en ljudslinga runt när det var reklam :crysmile: Ändå är det inte förbjudet med riktat reklam till barn i Finland som det faktiskt är i Sverige :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Du för inget framåt, du pratar endast pris. Ta en titt och jämför tjänsten som du får.[/QUOTE
Du har gjort två inlägg i tråden.
Det första var ett kort inlägg som bara avhandlade min påstådda sinnesstämning och behov av tarmtömning. Jag skulle gärna vilja att du utvecklar hur det relaterar till Bahnhofs prisstrategi och kunderbjudanden för jag förstår faktiskt inte det, och då anser jag mig ändå åtminstonde vara normalbegåvad.

I ditt andra inlägg påstår du nu att jag som TS inte för diskussionen framåt - det är milt uttryckt ganska absurt :crysmile:. Till att börja har du mitt inlägg som startade tråden och i åtminstonde inlägg # 7, 15,16, 19, 33, 58, 76, 109, 188 ser du raka motsatsen.

Så om du inte uppfattade mitt råd tidigare tar jag tillfället i akt och upprepar det ännu en gång: Har du inget att tillföra i sak så scrolla vidare och låt bli att posta ovidkommande inlägg. Har du något att tillföra är du mer än välkommen att diskutera i tråden.

Ett tips i all välmening är att du läser forumets regler och då särskilt 5.4 och 5.5. Har du frågor på dessa så vänder du dig till forumets ägare.
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Tråden fick mig att fundera vad behöver vi idag? Och tog ett samtal angående mina abonnemang med dagens tjänsteleverantör av diverse olika abonnemang.
Nummer ett blev att sänka från 500 Mbit/s till 100 Mbit/s, samt lite rabatt på det.
Vad tittar jag på oftast och sällan? Valde TV/Play där sällan kanaler inte ingår.
Och halverade priset på tilläggsabonnemanget för mobilerna.

Första gången på över 30 år sänkt hastighet på uppkopplad förbindelse:D
Från modem, ISDN, 250 kbit/s ADSL, via VDSL och nu fiber.
Begreppet "tror minsann att fan har blivit religiös" stämmer på mig.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Har "Telia Öppen Fiber" med Telia, men efter Telias senaste höjning till 549 kr/mån. för 100/100, och en kundtjänst som är totalt ohederliga, bryter vi nu ett >40 års långt kundförhållande och kommer att ge dem deras 12e fällning av ARN tillbaka.
Men min fråga gäller vad man behöver efter att ha skickat tillbaka den där Teliaroutern till Telia?
Behöver man någon sådan när man redan har en utmärkt ASUS RT-AX92U?
Finns det någon kryptering som enbart Öppen Fiber med Telia gör, som måste dekodas först, eller går det med andra abonnemang att koppla vår egen router direkt in i fiberomvandlaren?
Ser att t ex Ownit tar 299 kr för lån av en refurbished likadan router som Telias, så där kanske det krävs något mellan(?)
Samtidigt har t ex Bahnhof sitt Villafiber, som verkar "gå runt" Öppen Fiber och väl inte kräver en extra router före.
100/100 räcker gott för oss och några TV-kanaler är vi inte intresserade av.
Jag skulle verkligen uppskatta ifall någon kunde förklara den pusselbit av förståelse jag saknar för att göra ett val av ny bredbandsleverantör.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jag skulle verkligen uppskatta ifall någon kunde förklara den pusselbit av förståelse jag saknar för att göra ett val av ny bredbandsleverantör.
Jag har aldrig använt någon router från leverantören av bredbandstjänsten utan kört det senaste decenniet med ASUS routrar. Har funkat jättebra.

Just nu har jag ASUS RT-AC86U på båda mina fiberinstallationer (hemma och på landet). Jag får uppmätt c:a 250/250 MBps på båda ställena.

Med dessa routrar har jag lyckats koppla ihop mina två LAN så att de jobbar som ett enda, vilket innebär att jag når all utrustning oavsett var jag eller utrustningen är.

Jag har Bahnhof som leverantör och jag har också deras IP-telefoni hemma efter att Telia idiothöjde abonnemanget till 370 kr för en kopparlina för ett par år sedan!
Då aktiverade jag nummerflytt till Bahnhof IP-telefoni. Jag hade haft ett sådant abb vilande många år med en adapter som var stor som en dubbel tändsticksask ungefär, men den dög inte längre utan jag var tvungen att ta deras egen router för att få telefonin.
Routern har både IP-telefoni och LAN (och kanske TV också men det intresserar inte mig). 0 kr i abonnemang och bara samtalsavgifter. Vi ringer nästa aldrig så det är gratis.
Har det bara för att det finns ställen där vår ursprungliga koppar-telefon är registrerat nummer.

Men då insåg jag också att jag härigenom kunde sätta upp ett gästnät på den routern, som blir helt isolerat från mitt interna LAN, så jag gjorde så.

Men när jag mäter vilken fart man får med min Samsung Galaxy S10 på detta gästnät så blir det 94/83 MBps medan om jag kopplar telefonen till ASUS-routern i stället så blir det 249/268 MBps båda mätta just nu...

Så mitt svar på frågan är:
Ge 17 i den router som leverantören erbjuder och köp en "riktig" router i stället. ASUS verkar bra men välj inte lågpris-modellerna bara.
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det som jag inte förstår att vart försvann alla bundna avtal. Idag marknadsför man att man är obunden jag har också fått nykundspriser som de sen sagts och kom ihåg du är bara bunden 1 månad.
Där jag har en fördel av att vara bunden är jag det. Det gäller i första hand TV och bredband. Där har jag 1 respektive 2årsavtal. Hade låst TV längre om det gett mig ett lägre pris, men det gjorde det inte denna gång. Bredbandet låser jag utan minsta tvekan på två år i taget.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Har "Telia Öppen Fiber" med Telia, men efter Telias senaste höjning till 549 kr/mån. för 100/100, och en kundtjänst som är totalt ohederliga, bryter vi nu ett >40 års långt kundförhållande och kommer att ge dem deras 12e fällning av ARN tillbaka.
Men min fråga gäller vad man behöver efter att ha skickat tillbaka den där Teliaroutern till Telia?
Behöver man någon sådan när man redan har en utmärkt ASUS RT-AX92U?
Finns det någon kryptering som enbart Öppen Fiber med Telia gör, som måste dekodas först, eller går det med andra abonnemang att koppla vår egen router direkt in i fiberomvandlaren?
Ser att t ex Ownit tar 299 kr för lån av en refurbished likadan router som Telias, så där kanske det krävs något mellan(?)
Samtidigt har t ex Bahnhof sitt Villafiber, som verkar "gå runt" Öppen Fiber och väl inte kräver en extra router före.
100/100 räcker gott för oss och några TV-kanaler är vi inte intresserade av.
Jag skulle verkligen uppskatta ifall någon kunde förklara den pusselbit av förståelse jag saknar för att göra ett val av ny bredbandsleverantör.
Du måste verkligen undersöka om Bahnhof kan leverera där du bor. Fråga Bahnhof om du kan göra ett operatörsbyte till deras slutna Villafibernät. Det går om de har utrustning i närheten av din del av Telias fibernät.

Jag har gjort detta och betalar 299kr per månad för 1000/1000 och du betalar 549kr för 100/100. Det är sjukt.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
B Bo Berglund skrev:
Jag har aldrig använt någon router från leverantören av bredbandstjänsten utan kört det senaste decenniet med ASUS routrar. Har funkat jättebra.

Just nu har jag ASUS RT-AC86U på båda mina fiberinstallationer (hemma och på landet). Jag får uppmätt c:a 250/250 MBps på båda ställena.

Med dessa routrar har jag lyckats koppla ihop mina två LAN så att de jobbar som ett enda, vilket innebär att jag når all utrustning oavsett var jag eller utrustningen är.

Jag har Bahnhof som leverantör och jag har också deras IP-telefoni hemma efter att Telia idiothöjde abonnemanget till 370 kr för en kopparlina för ett par år sedan!
Då aktiverade jag nummerflytt till Bahnhof IP-telefoni. Jag hade haft ett sådant abb vilande många år med en adapter som var stor som en dubbel tändsticksask ungefär, men den dög inte längre utan jag var tvungen att ta deras egen router för att få telefonin.
Routern har både IP-telefoni och LAN (och kanske TV också men det intresserar inte mig). 0 kr i abonnemang och bara samtalsavgifter. Vi ringer nästa aldrig så det är gratis.
Har det bara för att det finns ställen där vår ursprungliga koppar-telefon är registrerat nummer.

Men då insåg jag också att jag härigenom kunde sätta upp ett gästnät på den routern, som blir helt isolerat från mitt interna LAN, så jag gjorde så.

Men när jag mäter vilken fart man får med min Samsung Galaxy S10 på detta gästnät så blir det 94/83 MBps medan om jag kopplar telefonen till ASUS-routern i stället så blir det 249/268 MBps båda mätta just nu...

Så mitt svar på frågan är:
Ge 17 i den router som leverantören erbjuder och köp en "riktig" router i stället. ASUS verkar bra men välj inte lågpris-modellerna bara.
Tack för utförligt svar! (y) Kan tillägga att vi även lägger ned bredbandstelefonin med Telia eftersom de tar 199 kr/mån. för den och vi inte vill skicka en enda krona mer till dem. Så den tjänsten behöver vi inte tänka på.
Men Bo, har ni haft Telias Öppen Fiber det senaste decenniet? Det är det Skanova-arrangemanget jag misstänker kan ställa till det för oss och ge en inlåsningseffekt till ett begränsat antal leverantörer, vilka jag tror att man kan se samtliga (?) på www.bredbandsval.se. Men den begränsningen kanske är borta nu?
Den ASUS-RT-AX92U som jag berättade att vi har i serie med Telias, är tillräckligt bra. Tri-band, WiFi-6e, mesh, WPA3, och mätte upp mellan 700-1100 Mbps på de olika våningsplanen med den ensamt när vi hade 1000/1000-abonnemang en tid. Men det räcker fint med 100/100, även när alla streamar samtidigt i 4k+, och det är nog tre band på routern som möjliggör detta.
Så ett tips till den som som tycker att det börjar lagga hemma allteftersom fler streamar samtidigt, och ni har en gammal dual-bands router, testa först med en låna en tri-band router innan ni går på ryggmärgsreflexen och tecknar ett snabbare och dyrare abonnemang. Prisskillnaden upp för routern återbetalar sig snabbt ifall man kan behålla den lägre hastigheten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.