100 620 läst · 560 svar
101k läst
560 svar
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
Inte ocker eller banditer, men det sätt som abonnemang fungerar sen något decennium.mexitegel skrev:I min enfald trodde jag Bahnhof var bättre än alla andra bovar och banditer på bredbandsmarknaden, men uppenbarligen är de lika goda dyngbaggar som ockrar sina kunder om man inte är på dem som en hök. Dessutom en kundtjänst som naturligtvis "förstår" och "ska se vad de kan göra". Lögnhalsar är vad de är!
Hur som helst så upptäckte jag att man som ny kund fick bättre pris än det vi hade, nå ingen kossa på isen. Det handlade först bara om 10 kr trodde jag tills jag såg på sista autogirofakturan att man höjt priset ytterligare till 439 kr/månad....
Attackerade ärkebanditerna direkt. Naturligtvis kunde de sänka priset till samma som nya kunder fick... Jag krävde kompensation för att jag legat och betalat överpris i ett år. Men se det gick inte. Då drog jag mitt "jag säger upp tjänsten"-kortet. Och givetvis fick man prata med någon annan då som vips kunde göra sänka priset till 369... Jäkla skurkar!
Så en liten heads up att kika på sin nya faktura.
Den som är trogen kund straffas, medan den otrogne blir uppvaktad med specialerbjudanden.
Man kan välja att anpassa sig eller fortsätta följa sina 'principer'.
Jag bytte bredbandsleverantör så snart det senaste erbjudandets bindningstid gick ut.
Numera kan man dock bara säga till sin leverantör att man tänker byta så får man erbjudandet förlängt, och kanske också något extra.
Gamla värderingar gäller inte längre.
Nej det är två helt olika saker. Det avgörande var att du hade en fiberförening som var motpart till operatören, inte 200 enskilda villor med enskild anslutning som försöker köpa samma tjänst samtidigt.M maria01 skrev:
Jag har varit kund hos Bahnhof i många många år. I stort sett tack vare deras envishet när det kom till rättigheter i feldelningshärvan för många år sen. Tycker att de drog på sig bra där och värnade om sina kunder på riktigt.mexitegel skrev:I min enfald trodde jag Bahnhof var bättre än alla andra bovar och banditer på bredbandsmarknaden, men uppenbarligen är de lika goda dyngbaggar som ockrar sina kunder om man inte är på dem som en hök. Dessutom en kundtjänst som naturligtvis "förstår" och "ska se vad de kan göra". Lögnhalsar är vad de är!
Hur som helst så upptäckte jag att man som ny kund fick bättre pris än det vi hade, nå ingen kossa på isen. Det handlade först bara om 10 kr trodde jag tills jag såg på sista autogirofakturan att man höjt priset ytterligare till 439 kr/månad....
Attackerade ärkebanditerna direkt. Naturligtvis kunde de sänka priset till samma som nya kunder fick... Jag krävde kompensation för att jag legat och betalat överpris i ett år. Men se det gick inte. Då drog jag mitt "jag säger upp tjänsten"-kortet. Och givetvis fick man prata med någon annan då som vips kunde göra sänka priset till 369... Jäkla skurkar!
Så en liten heads up att kika på sin nya faktura.
Men.. som du säger, nåt har hänt och nu är det inte mycket som skiljer dem åt.
Betalade för 250/100 (tror jag det var) men tyckte att det gick segt. Körde lite bredbandskoll ett tag för att kunna påtala dess dåliga hastighet. Då fick jag som svar att det var 100/100 och att det aldrig hade höjts upp till 250.. jag påtalade då att jag har betalat för den tjänsten i över ett år. "Oj då, men nu är det rätt i alla fall" fick jag som svar. Tänkte, skitsamma, avslutar Bahnhof ändå och orkar inte krångla om att få pengar tillbaka.
I samma veva flyttade vi och jag glömde helt enkelt bort det.
För ett tag sen fick jag liknande känsla, dålig hastighet. Testade åter igen och kontaktade dem då det låg alldeles för lågt för att vara 250. Fick som svar att jag måste köra med kabel och visst, jag köper resonemanget för några år sedan, men när jag står bredvid en mesh router, wifi6 så borde det vara någorlunda bra. Likväl så bad jag dem dubbelkolla så allt stämde och vipps så låg jag på 220-240 igen.
ja jag fick också fiber via telia öppen fiber och så snart operatörsbyte gjordes möjligt av pts så slutade jag köpa BH’s tjänst via telia och istället köper jag direkt av BH. Det låter som att du kan göra detsamma och då är priset på den tjänst du betalar 900kr för idag istället 299kr. Om 600kr i månaden är skitsamma så är det förstås bara att köra på.Kristian Ask skrev:Möjligtvis man kan komma ner i pris om man förhandlar vid installation men inte annars. Kostnaden är inte något jag bryr mig så mycket om. Vi kör via Telias öppna fiber så vi har inte haft något alternativ. Det ska gå att byta nu till Bahnhofs eget och snart även få ännu högre hastighet till samma pris som idag. Får se när jag tar tag i det...
det handlar inte om att förhandla vid installation.
Det finns andra alternativ om man söker fast IP-adress. Jag har fast IP för 40 kr/mån från Inleed som komplement till bredbandet från annan leverantör.A aldabergr skrev:
Jag är fullt medveten om att det är så här det fungerar. Hela tråden handlar om det sjuka i det systemet.J Jehu skrev:Inte ocker eller banditer, men det sätt som abonnemang fungerar sen något decennium.
Den som är trogen kund straffas, medan den otrogne blir uppvaktad med specialerbjudanden.
Man kan välja att anpassa sig eller fortsätta följa sina 'principer'.
Jag bytte bredbandsleverantör så snart det senaste erbjudandets bindningstid gick ut.
Numera kan man dock bara säga till sin leverantör att man tänker byta så får man erbjudandet förlängt, och kanske också något extra.
Gamla värderingar gäller inte längre.
Och visst fungerar konkurrensen, grunden i marknadsekonomi är ju någonstans att otrohet lönar sig om man drar det till sin spets.
Vet inte var du fått dina uppgifter från. Vår gamla fiberförening förhandlade för 40-50 villor. Avtalet blev 10 års bindningstid, 150kr/månad med förhöjd avgift på 50kr/månad i 5 år. 1000/1000. 5000 i installationsavgift också glömde jag...MathiasS skrev:
Redigerat:
Såg denna nu... Ja, man får ha en fiberförening men det motsvarar en brf som förhandlar för alla.MathiasS skrev:
Nu är dem visserligen samma bolag till en viss del. Viasat som ägdes av samma som Tele2...gick ju ihop med Canaldigital och blev Allente.T TobiasStockholm skrev:Tele2 är värre, de kommer med jämna mellanrum och knackar dörr och påstår att vårt fibernät har blivit uppköpt av dem och att vi måste byta till dem. När man pressar dem lite och jag (för att se vad det säger) frågar vad som händer om jag inte byter till dem så medger de "nej, ingenting då behåller du din nuvarande operatör". Bojkottar Tele2 pga det, även om det är deras dörrförsäljare och den underleverantören som är skräp.
Hursomhelst båda ljuger. Tele2 ändrade mitt abb för en massa år sedan, hävdades i avtalet att dem pratat med mig vilket dem inte hade gjort, sedan vid ett annat tillfälle ljög att dem hade täckning på min nya adress.
Allente ringer stup i kvarten "du har ju varit kund hos oss så länge så vi vill premiera dig..." sedan är det saker man ska sälja. Dem lovade bla sportkanaler till samma pris jag hade och sedan kommer sms där det står att jag ska bekräfta beställning på ett paket som kostar mer.