100 747 läst · 560 svar
101k läst
560 svar
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
Betalat nästan 900 för 1000/1000 från Bahnhof länge. Värt varenda spänn.
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 329 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 329 inlägg
vi har sån tur att kassören i vår förening är bra på att förhandla så vi kastade ut com hem för 5 år sedan och sedan droppade han nyheten om att vi alla fick 1000/1000 och nåt grundutbud på tv. En lite trist/grisig bransch där man ibland betalar för sådant man inte får. När bredbandskollen kom för oss vanliga dödliga att enkelt kolla upp hastigheten så blev det ett och annat samtal. En gång fick jag svaret ”ja jag set att du betalar för 24Mb men bara får ut 8Mb , det beror på att vi inte hunnit bygga ut till din station ännu”. Ok, tack för informationen men då får gärna betala tillbaka eftersom jag ”uppgraderade” för ca 1 år sedan !!Kristian Ask skrev:
Eftersom föreningen valt att ta kostnaden så givetvis bakas det in i hyran, men om du väljer annan leverantör än det föreningen upphandlat får du stå för hela kostnaden själv. Min bekant har både bredband, tv och mobilabonnemang hos Telia, men betalar bara 118kr/månad för bredband 100/100 åt Telia. En enorm skillnad jmf med t e x Allente som jag har som tv-leverantör, som skulle ha 549kr/månad för bredband fast jag har deras tv-abbonemang via parabol.T TobiasStockholm skrev:Det säger dock ingenting, för det kostar garanterat bostadsrättsföreningen en summa per lägenhet varje månad. Sen att de väljer att baka in den kostnaden i månadsavgiften gör ingen skillnad. I vår förening förhandlade jag som sagt fram ett avtal om 115kr/mån per lägenhet för 1000/1000Mbit men det bakades in i avgiften och var alltså inget som vi debiterade medlemmarna/de boende utan för dem framstod det också som "gratis internet".
Är ju stor variation på priserna i samma stadsnät, så om än nätägarbolaget tar betalt av t e x Bahnhof så lär ju då vissa bolag lägga på enormt mycket. Kollade med Allente som jag har tv abb.hos via parabol. De skulle ha 549kr för 100/100 per månad, trots att jag varit trogen kund där länge. Däremot sänkte de mitt tv-abbonemang rejält !pacman42 skrev:
Förstår inte riktigt vad din poäng är? Du skrev att din vän inte betalade något för sitt bredband, utan att det ingick i "hyran". Nu kostar det tydligen 118kr/mån? Du är medveten om att månadsavgifterna i en BRF täcker kostnader för medlemmarna? Således betalar din vän indirekt för sitt bredband genom brf-avgiften. Det finns inget som heter hyra om man äger en bostadsrätt.U ullak40 skrev:Eftersom föreningen valt att ta kostnaden så givetvis bakas det in i hyran, men om du väljer annan leverantör än det föreningen upphandlat får du stå för hela kostnaden själv. Min bekant har både bredband, tv och mobilabonnemang hos Telia, men betalar bara 118kr/månad för bredband 100/100 åt Telia. En enorm skillnad jmf med t e x Allente som jag har som tv-leverantör, som skulle ha 549kr/månad för bredband fast jag har deras tv-abbonemang via parabol.
Om du läser bättre så förstår du. Föreningen har upphandlat en leverantör av bredband i stadsnätet som de står för. Vill du ha annan leverantör som du väljer själv, t e x Telia så får du betala den avgiften till Telia utöver ”hyran”. Förstår du nu då ?!T TobiasStockholm skrev:Förstår inte riktigt vad din poäng är? Du skrev att din vän inte betalade något för sitt bredband, utan att det ingick i "hyran". Nu kostar det tydligen 118kr/mån? Du är medveten om att månadsavgifterna i en BRF täcker kostnader för medlemmarna? Således betalar din vän indirekt för sitt bredband genom brf-avgiften. Det finns inget som heter hyra om man äger en bostadsrätt.
Jag tror det är något annat än min läsförståelse som brister tyvärr.U ullak40 skrev:
Du skrev att "De betalar ingenting för sitt bredband via stadsnätet (Piteå energi), det ingår i hyran." Du får det att låta som att bredbandet inte kostar din vän något?
- Föreningen betalar garanterat en summa för bredbandet per lägenhet per månad.
- Månadsavgiften som medlemmarna betalar (det finns som sagt inget som heter hyra för en bostadsrätt som du skrev) täcker bl.a denna kostnad för bredbandet.
- Ergo, de betalar visst för bredbandet, genom månadsavgiften.
Förstår du var det brister? Om inte din poäng är att kostnaden går att baka in i avgiften? Eller att de inte betalar till stadsnätet? Ja, jo... Och?
Det är inbakat i månadsavgiften (om jag nu inte får skriva hyra), och det betalar ju alla som bor i lägenhet i föreningen oavsett om du nyttjar bredband eller ej. Vill du då ha annan leverantör än den föreningen upphandlat med, får du då betala till den leverantören själv utöver månadsavgiften. Månadsavgiften kan ju inte bostadsrättsinnehavaren påverka, så därför skrev jag att de betalar inget för bredband. Bor du i hyresrätt har ju även det bolaget upphandlat en leverantör för bredband, men vill du ha annat bolag får du betala själv. Så är det här i alla fall.T TobiasStockholm skrev:Jag tror det är något annat än min läsförståelse som brister tyvärr.
Du skrev att "De betalar ingenting för sitt bredband via stadsnätet (Piteå energi), det ingår i hyran." Du får det att låta som att bredbandet inte kostar din vän något?
- Föreningen betalar garanterat en summa för bredbandet per lägenhet per månad.
- Månadsavgiften som medlemmarna betalar (det finns som sagt inget som heter hyra för en bostadsrätt som du skrev) täcker bl.a denna kostnad för bredbandet.
- Ergo, de betalar visst för bredbandet, genom månadsavgiften.
Förstår du var det brister? Om inte din poäng är att kostnaden går att baka in i avgiften? Eller att de inte betalar till stadsnätet? Ja, jo... Och?
Oavsett så betalar de för sitt bredband via stadsnätet, även om det går via månadsavgiften.U ullak40 skrev:Det är inbakat i månadsavgiften (om jag nu inte får skriva hyra), och det betalar ju alla som bor i lägenhet i föreningen oavsett om du nyttjar bredband eller ej. Vill du då ha annan leverantör än den föreningen upphandlat med, får du då betala till den leverantören själv utöver månadsavgiften. Månadsavgiften kan ju inte bostadsrättsinnehavaren påverka, så därför skrev jag att de betalar inget för bredband. Bor du i hyresrätt har ju även det bolaget upphandlat en leverantör för bredband, men vill du ha annat bolag får du betala själv. Så är det här i alla fall.
Nåja, vi kommer väl inte längre så vi kan väl släppa det.
Ja tyvärr. Dessvärre är det lättare sagt än gjort att sitta och byta leverantör eller att förhandla pris på en massa avtal varje år. Funkar kanske bra om man är pensionär eller arbetslös, men annars är tiden inte värd de hundralappar det ofta handlar om.R Richa777 skrev:
Men även om jag tycker hela konceptet med nyteckningsrabatter är sjukt, tycker jag ändå det är helt okej med leverantörer där priset åker upp en slant efter att nyteckningspriset löpt ut och sedan ligger stabilt där. Värst är de avtal där det fortsätter ticka på för varje år som går, så att man till slut betalar helt orimliga priser.
det du ska göra är att undersöka om du kan göra ett operatörsbyte till Bahnhof, då blir priserna ”rätt”. Dvs samma tjänst men utan telia som mellanhand.cillan skrev:Ni som byter operatör lite då och då, blir det något strul med byten om man är tekniskt okunnig? Jag menar, måste man ställa om routern eller göra något annat eller kopplas bara den nya operatören in sig på bredbandet när det blir dags för bredbansbytet? Vi har Telia Öppen Fiber och just nu Banhof som leverantör.
Är väl inget nytt?mexitegel skrev:I min enfald trodde jag Bahnhof var bättre än alla andra bovar och banditer på bredbandsmarknaden, men uppenbarligen är de lika goda dyngbaggar som ockrar sina kunder om man inte är på dem som en hök. Dessutom en kundtjänst som naturligtvis "förstår" och "ska se vad de kan göra". Lögnhalsar är vad de är!
Hur som helst så upptäckte jag att man som ny kund fick bättre pris än det vi hade, nå ingen kossa på isen. Det handlade först bara om 10 kr trodde jag tills jag såg på sista autogirofakturan att man höjt priset ytterligare till 439 kr/månad....
Attackerade ärkebanditerna direkt. Naturligtvis kunde de sänka priset till samma som nya kunder fick... Jag krävde kompensation för att jag legat och betalat överpris i ett år. Men se det gick inte. Då drog jag mitt "jag säger upp tjänsten"-kortet. Och givetvis fick man prata med någon annan då som vips kunde göra sänka priset till 369... Jäkla skurkar!
Så en liten heads up att kika på sin nya faktura.
Man bör ringa operatör, försäkringsbolag, bank varje år och hota med byte. Trogenhet ger absoluta ingenting.Jag brukar göra det på black friday då det oftast finns bra erbjudande.
För några år sedan hade Telia 500/500 för 299kr/mån i 12 mån på bf. Jag ringde bahnhof och fick samma deal. Tyckte timpengen på det var rätt bra.