72 809 läst · 162 svar
73k läst
162 svar
Bästa kastruller.
Iom att det var första och än så länge enda gången jag gjorde denna maträtt så kan jag givetvis inte uttala mig ifall det rök mer eller mindre än med annan stekpanna. 
Men jag håller för troligt att det skulle varit precis lika rökigt oavsett, om nu inte teflonet också hade börjat ryka av hettan om man väljer sådan panna.
Men jag kan fresta med en bild, som jag kom ihåg att brassa av efter att de första tuggorna var avnjutna.
Men jag håller för troligt att det skulle varit precis lika rökigt oavsett, om nu inte teflonet också hade börjat ryka av hettan om man väljer sådan panna.
Men jag kan fresta med en bild, som jag kom ihåg att brassa av efter att de första tuggorna var avnjutna.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men en sak är jag mindre nöjd med på deBuyer-pannan. Och undrar om någon annan har samma problem.
När den blir varm så kupar sig botten, så den står och rider på ett ställe på undersidan. Det märks tydligt både på att pannan snurrar väldigt lätt runt sin axel runt denna punkt, och att värmen är klart högre på denna fläck. Inte alls bra.
Det syns också tydligt på själva pannan var denna punkt är.
När den blir varm så kupar sig botten, så den står och rider på ett ställe på undersidan. Det märks tydligt både på att pannan snurrar väldigt lätt runt sin axel runt denna punkt, och att värmen är klart högre på denna fläck. Inte alls bra.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det problemet finns på alla pannor av den typen. Materialet rör sig vid upphettning.Mikael_L skrev:Men en sak är jag mindre nöjd med på deBuyer-pannan. Och undrar om någon annan har samma problem.
[bild]
[bild]
Om du mäter mellanrummet till plattan på olika punkter när den är kall respektive varm, så kommer detta att skilja.
Det viktiga är att den är plan vid normal stektemperatur, annars bör du reklamera eller skaffa en gasspis
Det är samma problem med gjutjärnspannor om de värms hårt. Jag har en pannkakspanna i gjutjärn och den kupar sig lika som DeBuyerpannan. Kastruller brukar oftast användas till att koka någon vätska och blir inte lika varma som stekpannor.
Bivaxet som pannorna är behandlade med vid leverans kan med fördel brännas in i stålet med gasspis eller fotogen/bensinkök. Pannorna blir lite blåa i tonen och rostar inte lika lätt.
Bivaxet som pannorna är behandlade med vid leverans kan med fördel brännas in i stålet med gasspis eller fotogen/bensinkök. Pannorna blir lite blåa i tonen och rostar inte lika lätt.
Aldrig skulle min gjutjärnsstekpanna kupa sig. Den är rejält tjock, många, många år gammal och används på en gasolhäll.arneri68 skrev:Det är samma problem med gjutjärnspannor om de värms hårt. Jag har en pannkakspanna i gjutjärn och den kupar sig lika som DeBuyerpannan. Kastruller brukar oftast användas till att koka någon vätska och blir inte lika varma som stekpannor.
Däremot kolstålspannor och wokar bör man "bränna in" ordentligt. Min wok är som bäst nu och helt svart inuti efter några års användande. Diska aldrig sådana pannor med diskmedel utan skölj bara ur dem med varmt vatten.
Helst skall det inte gå att sticka in ett papper någonstans under en kall panna och den skall vara konvex i botten.
Det gör att den blir plan när den blir varm.
Hur konvex den bör vara beror på materialet, tjocklek och dess yta.
Detta i kombination med spisen/plattan blir resultatet av hur jämnt värmen fördelas.
Enklast att testa är att koka vatten på högsta respektiva lägsta effekt och om det då kokar överallt i kärlet så har ni en bra kombo. Om det t.ex. kokar bara i mitten av kärlet så har det kupat sig mer än önskvärt eller så ger plattan ojämn värmefördelning.
Det gör att den blir plan när den blir varm.
Hur konvex den bör vara beror på materialet, tjocklek och dess yta.
Detta i kombination med spisen/plattan blir resultatet av hur jämnt värmen fördelas.
Enklast att testa är att koka vatten på högsta respektiva lägsta effekt och om det då kokar överallt i kärlet så har ni en bra kombo. Om det t.ex. kokar bara i mitten av kärlet så har det kupat sig mer än önskvärt eller så ger plattan ojämn värmefördelning.
De Buyer's FaQ säger följande:
Why is my iron pan curved?
All de Buyer iron pans have a slightly convexly curved bottom to guarantee a great stability when they are used on powerful heating sources (especially on induction). This convex curve prevents pans from deforming and doesn’t spoil their cooking properties.
Induction hobs showing an exceptional heating performance, when using an iron pan, it is necessary to:
cook at a medium temperature,
avoid using the powerboost function,
avoid over-heating your iron pan while it is empty.
These precautions are essential for pans from 26cm of diameter to avoid deformation.
Why is my iron pan curved?
All de Buyer iron pans have a slightly convexly curved bottom to guarantee a great stability when they are used on powerful heating sources (especially on induction). This convex curve prevents pans from deforming and doesn’t spoil their cooking properties.
Induction hobs showing an exceptional heating performance, when using an iron pan, it is necessary to:
cook at a medium temperature,
avoid using the powerboost function,
avoid over-heating your iron pan while it is empty.
These precautions are essential for pans from 26cm of diameter to avoid deformation.
Man kan köpa en kolstålsstekpanna för 400:- på ICA-hemma.
http://www.icahemma.se/stekpanna-kolstal-28cm-ica-cook--eat-p-33026-c-2055.aspx
http://www.icahemma.se/stekpanna-kolstal-28cm-ica-cook--eat-p-33026-c-2055.aspx
För två veckor sedan Köpte jag den här på ica:
http://www.icahemma.se/stekpanna-rustic-o2030cm-2pack-obh-nordica-p-32516-c-1699.aspx
Då kostade dessa två pannor 499:-
Måste säga att jag än så länge är positivt överaskad.
http://www.icahemma.se/stekpanna-rustic-o2030cm-2pack-obh-nordica-p-32516-c-1699.aspx
Då kostade dessa två pannor 499:-
Måste säga att jag än så länge är positivt överaskad.
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Funkisvilla 1933 - toalett
Övrigt husrelaterat -
Typ av material i 1930-tals villas hall
Övrigt husrelaterat -
Köp av fastighet med befintligt hyreshus på.
Övrigt husrelaterat -
70-tals hus, platta på mark, syllar bytt -00 men nu hög fuktkvot igen?
Övrigt husrelaterat