Den bästa kastrullen för såser och gröt är den klassiska aluminiumkastrullen. Kan fås på loppis för ett par kronor. Rostfritt funkar inte, brinner alltid vid!
 
Sommartorparn skrev:
Den bästa kastrullen för såser och gröt är den klassiska aluminiumkastrullen. Kan fås på loppis för ett par kronor. Rostfritt funkar inte, brinner alltid vid!
Aluminiumkastruller skall ej användas p.g.a. att det kan vara skadligt för kroppen.
 
Aluminiumet löser ut om man kokar sura livsmedel. Det bör man undvika. Inte heller bör man förvara mat i sådana kastruller. Att snabbt koka upp en sås eller gröt har absolut ingen betydelse. Inte heller gör det något om du kokar potatis eller ägg i en sådan kastrull.
 
Jag köpte typ knappt 20 st Hackman/NilsJohan Staniless Steel
kastruller/grytor för ca 20 år sedan då jag satte två bon samtidigt
- allt från 1,5 liter till 15 liter - de kostade då typ 100 kr/liter - nu är
de väldigt mkt dyrare - dessa är ett av mina bästa inköp tror jag
(iofs ganska "biased" ... :) ).
 
sblixten skrev:
Det där får du gärna förklara lite mer. Du får gärna slå hål på den myten för mig.
Min erfarenhet och kunskap säger mig att diskmedel riskerar att tränga ner i porerna och att ta bort beläggningen som blivit i porerna. Tar lång tid att få tillbaka samma yta igen även efter en inbränning eller två.
Min äldsta gjutgärnspanna har gått i arv och den är i princip som en teflonpanna. Skulle jag ta diskmedel på den så kommer den inte vara sig lik på länge.
Först och främst ber jag om ursäkt för sent svar, jag kan inte minnas att jag fick något mailutskick om ditt svar på mitt meddelande...

Jag vet inte riktigt hur jag skulle förklara mer djupgående. Jag har inte gjort några vetenskapliga undersökningar, utan bara konstaterat att min gjutjärnspanna klarar av en behandling av diskmedel utan problem, och jag har hört från flera andra (släktingar, vänner, bekanta, främlingar på forum) att dom inte heller haft några problem med att använda diskmedel.

Jag tror det hela ursprungligen handlar om generella råd riktade till allmänheten. Om en gjutjärnstillverkare skulle nämna diskmedel i någon form av positiv bemärkelse så skulle garanterat ett par stycken ur kreti och pleti misslyckas med att få bort alla rester av diskmedlet och/eller slarva med inbränningen efteråt, och vips så får dom in klagomål eller ännu värre deras produkter får ett dåligt rykte som undermåliga produkter. Nä, då är det betydligt bättre att konsekvent säga att man inte ska använda diskmedel, eftersom det i normalfallet går alldeles utmärkt att göra rent produkten utan det.

Säg mig, hur ofta har du provat att diska en gjutjärnspanna med diskmedel? För det låter som att du bara pratar teori i ditt inlägg. Teori är förståss bra och vettigt att använda som utgångspunkt, men om praktiskt testande verkar tyda på att det inte är nån större fara, ja då väljer jag nog tro på att det faktiskt inte är nån större fara.

Till syvende och sist är det enligt mig bara tre negativa saker som i teorin skulle kunna hända om man behandlar en stekpanna felaktigt:
1. Man förkortar stekpannans livslängd
2. Stekpannan blir sämre (bränner fast m.m) under en tid, eller "för evigt"
3. Något ohälsosamt ämne hamnar i maten (t.ex om man hettar upp en teflonpanna för mycket, eller repar belägningen) som man inte nödvändigtvis märker med syn eller smak

1:an kan naturligtvis vara sann i teorin, men i praktiken har min panna inte gett upp än efter många år, och visar inte heller några tecken på att ge upp närmaste tiden. Och jag såg någon tråd i ett annat forum där en person påstod sig diska sin med diskmedel ca en gång i veckan, och hennes panna hade hållt i 25 år nånting. Hörsägen, naturligtvis, men skulle mycket väl kunna vara helt sant.

2:an har som sagt i mitt fall visat sig gälla bara ca en användning efter diskning med diskmedel, och därefter har jag inte kunnat märka någon skillnad alls från hur den var innan.

3:an nämde jag bara eftersom jag inte har de kunskaper i kemi och medicin för att kategorisk säga med någon form av säkerhet att så absolut inte är fallet. Men mig veterligen har ingen visat på att något sånt skulle kunna hända med en vanlig gjutjärnspanna, så tills dess kan vi nog utgå ifrån att denna punkt inte är aktuell.
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
jimih skrev:
Först och främst ber jag om ursäkt för sent svar, jag kan inte minnas att jag fick något mailutskick om ditt svar på mitt meddelande...

Jag vet inte riktigt hur jag skulle förklara mer djupgående. Jag har inte gjort några vetenskapliga undersökningar, utan bara konstaterat att min gjutjärnspanna klarar av en behandling av diskmedel utan problem, och jag har hört från flera andra (släktingar, vänner, bekanta, främlingar på forum) att dom inte heller haft några problem med att använda diskmedel.

Jag tror det hela ursprungligen handlar om generella råd riktade till allmänheten. Om en gjutjärnstillverkare skulle nämna diskmedel i någon form av positiv bemärkelse så skulle garanterat ett par stycken ur kreti och pleti misslyckas med att få bort alla rester av diskmedlet och/eller slarva med inbränningen efteråt, och vips så får dom in klagomål eller ännu värre deras produkter får ett dåligt rykte som undermåliga produkter. Nä, då är det betydligt bättre att konsekvent säga att man inte ska använda diskmedel, eftersom det i normalfallet går alldeles utmärkt att göra rent produkten utan det.

Säg mig, hur ofta har du provat att diska en gjutjärnspanna med diskmedel? För det låter som att du bara pratar teori i ditt inlägg. Teori är förståss bra och vettigt att använda som utgångspunkt, men om praktiskt testande verkar tyda på att det inte är nån större fara, ja då väljer jag nog tro på att det faktiskt inte är nån större fara.

Till syvende och sist är det enligt mig bara tre negativa saker som i teorin skulle kunna hända om man behandlar en stekpanna felaktigt:
1. Man förkortar stekpannans livslängd
2. Stekpannan blir sämre (bränner fast m.m) under en tid, eller "för evigt"
3. Något ohälsosamt ämne hamnar i maten (t.ex om man hettar upp en teflonpanna för mycket, eller repar belägningen) som man inte nödvändigtvis märker med syn eller smak

1:an kan naturligtvis vara sann i teorin, men i praktiken har min panna inte gett upp än efter många år, och visar inte heller några tecken på att ge upp närmaste tiden. Och jag såg någon tråd i ett annat forum där en person påstod sig diska sin med diskmedel ca en gång i veckan, och hennes panna hade hållt i 25 år nånting. Hörsägen, naturligtvis, men skulle mycket väl kunna vara helt sant.

2:an har som sagt i mitt fall visat sig gälla bara ca en användning efter diskning med diskmedel, och därefter har jag inte kunnat märka någon skillnad alls från hur den var innan.

3:an nämde jag bara eftersom jag inte har de kunskaper i kemi och medicin för att kategorisk säga med någon form av säkerhet att så absolut inte är fallet. Men mig veterligen har ingen visat på att något sånt skulle kunna hända med en vanlig gjutjärnspanna, så tills dess kan vi nog utgå ifrån att denna punkt inte är aktuell.
Min fru har diskat både gjutjärnsgryta och stekpanna med diskmedel, så jag har erfarenhet av det.
I mina gjutjärn går det att steka ägg utan att använda fett, det fungerar inte efter diskmedel och det hjälper inte att bränna in den igen. Det krävs en tids användande för att det skall fungera igen enligt min erfarenhet.
Jag vet inte vad du har för referenser om hur en bra gjutjärn skall vara? Men det bästa jag kan komma på är ägget.

På dina synpunkter om vad som kan gå galet så tror jag inte att livslängden förkortas nämnvärt(nummer 1).
Jag har inte heller kunskap att säga att det blir ohälsosamt, men jag har hört detta(nummer 3).
Däremot så är min erfarenhet att stekytan blir kass, dock inte för evigt(nummer 2).

Jag vill helst inte prova diska ur min gjutjärnspanna, så istället undrar jag om vi kanske bara har olika referenser om vilka krav den skall uppfylla: Kan du steka ett ägg i din utan tillsatt fett?
 
sblixten skrev:
Jag vill helst inte prova diska ur min gjutjärnspanna, så istället undrar jag om vi kanske bara har olika referenser om vilka krav den skall uppfylla: Kan du steka ett ägg i din utan tillsatt fett?
Det kan nog ligga något i det du säger, att vi helt enkelt har olika referenser/krav. Jag har vad jag kan minnas aldrig stekt ägg i min stekpanna. Dels för att jag äter det extremt sällan, och dels för att jag då steker det i en panna som är mer lämpad storleksmässigt och det råkar vara en teflonpanna.

Nästa gång jag känner behovet av att diska stekpannan med diskmedel så ska jag försöka komma ihåg att testa steka ett ägg utan fett, och notera hur lång tid det tar innan det går att steka utan att det fastnar. Jag misstänker att det kan ta lite längre tid än vad det tar innan stekpannan funkar för min typ av användning, men vore intressant att veta mer exakt hur lång tid.
 
magda136 skrev:
Jag skaffade en Demeyere-satuese-panna 28cm för något år sen. Bästa stekpannan jag någonsin kommer att behöva skaffa. Den är sjukt stor. Tyvärr är den så tung så min fru inte gillar att använda den. Men jösses vad mat det får plats i den :)

Skapligt pris också: [länk]

Men glöm inte att köpa till ett (glas)lock till pannan.
Det där var ju en jäkla skillnad i pris mot i Sverige nästan halva priset på de flesta prylarna. Vad är haken hur kan de vara så billiga?
 
frav skrev:
Min nya samling av stekpannor :)

deBuyer Mineral B element, 24cm, 28cm & 32cm.

[bild]

Hur har DeBuyerpannorna klarat köttbullarna o prinskorven till jul?? :)
 
Remne skrev:
Hur har DeBuyerpannorna klarat köttbullarna o prinskorven till jul?? :)
Då jag inte varit hemma över jul & nyår, så har julmaten inte tillagats i dessa. Men de senaste dagarna har jag bl.a. stekt falukorv, lök, chorizo & igår lax, Allt med bra resultat & ingen vidbränning.
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Mikael_L
frav skrev:
Min nya samling av stekpannor :)

deBuyer Mineral B element, 24cm, 28cm & 32cm.

[bild]
Nu står det en 32cm debuyer på spisen här hemma :), snart ska den få steka köttfärsen till fredagsTaco som premiäruppdrag. :)
Jag hoppas verkligen att den ska infria mina förväntningar.

Hur har det gått med dina frav?


En del har kanske upptäckt att netonnet numera verkar ha slutat med de Buyer.
Men jag kan tipsa om att webhallen har denna stekpanna, och till bra pris.
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nu står det en 32cm debuyer på spisen här hemma :), snart ska den få steka köttfärsen till fredagsTaco som premiäruppdrag. :)
Matlagning på högsta nivå!:D

Jag gillar Debuyers pannkakspanna. Fin stekyta och bra släpp.
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har jag stekt några rätter med deBuyer-stekpannan.

Bl.a. körde jag igång lite blackened steak, första gången för mig. Bra tillfälle då det ska stekas på riktigt hög temp. :)
Jag gjorde en rub ungefär som denna:
http://www.grillguiden.se/recept/cajun-blackened-beef-rub/
Och tillagade ungefär såhär:
http://www.cajun.se/index.php/mat/kokbok/saker-man-foder-upp/84-blackened-primerib-eller-sotad-biff

Och så gjorde jag ugnsrostad potatisklyftor, morot och palsternacka till och en majssalsa ungefär som i detta recept till.
http://www.tasteline.com/Recept/Cajungrillad_kyckling_med_sotpotatismos_och_majssalsa


Jag skriver ungefär för att jag följer inte recepten slavisk, i för mig vanlig ordning. Alla ingredienser finns inte hemma och så mäter jag inte så noga och ökar eller minskar på saker efter eget huvud.
Men gott blev det i alla fall. :)
 
Mikael_L skrev:
Nu har jag stekt några rätter med deBuyer-stekpannan.

Bl.a. körde jag igång lite blackened steak, första gången för mig. Bra tillfälle då det ska stekas på riktigt hög temp. :)
Jag gjorde en rub ungefär som denna:
[länk]
Och tillagade ungefär såhär:
[länk]

Och så gjorde jag ugnsrostad potatisklyftor, morot och palsternacka till och en majssalsa ungefär som i detta recept till.
[länk]


Jag skriver ungefär för att jag följer inte recepten slavisk, i för mig vanlig ordning. Alla ingredienser finns inte hemma och så mäter jag inte så noga och ökar eller minskar på saker efter eget huvud.
Men gott blev det i alla fall. :)
I beskrivningen för tillagningen i din länk så står det:

"Tänk på att man i Louisiana ofta äter utomhus, och det är nästan en förutsättning
för det här receptet. Det ryker oerhört!"
Gjorde deBuyer-stekpannan att det rykte lite mindre än med en annan stekpanna, enligt din uppfattning? Eller blev smaken bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.